طرز پخت برنج قهوه‌ای

مشهد برنجمشهد برنج
835 بازدید
طرز پخت برنج قهوه‌ای

یکی از انواع متنوع برنج‌ها، برنج قهوه‌ای است. برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است، این ماده معدنی برای بسیاری از فرایندهای مهم بدن مانند ترمیم زخم، رشد استخوان، تنظیم قند خون و متابولیسم، حیاتی است. کمبود منگنز همچنین با افزایش خطر ازبین‌رفتن مواد معدنی لازم برای استخوان، ضعف در مراحل رشد و کاهش باروری همراه است. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای به جلوگیری از عفونت سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار معروف کمک می‌کند. در ادامه مقاله طرز پخت برنج قهوه‌ای را برایتان توضیح می‌دهیم.

برنج قهوه‌ای چیست؟

برنج قهوه‌ای چیز جداگانه‌ای از برنج سفید نیست. تفاوت برنج قهوه‌ای با برنج سفید در نحوه جداسازی پوسته رویی دانه‌های برنج است که به آن شلتوک گفته می‌شود. برنج سفید را به کارگاه‌های شالی‌کوبی می‌برند تا پوست روی آن جدا شود ولی قبل از گرفتن پوست برنج قهوه‌ای، آن را حرارت می‌دهند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند. نفوذ این مواد به دانه‌های برنج، باعث قهوه‌ای شدن رنگ آن می‌شود و به همین خاطر به آن برنج قهوه‌ای می‌گویند.

برنج قهوه‌ای

بنابراین برنج قهوه‌ای چیزی جدا از نوع سفید آن نیست و تفاوت آن در طرز تهیه اولیه است. برنج قهوه‌ای به دلیل سبوسی که دارد جزء غلات به‌حساب می‌آید و درصد کربوهیدرات‌های آن نسبت به بقیه انواع، بیشتر است؛ برای همین امروزه در جهان بیشتر از همه، موردتوجه قرار گرفته است، به‌خصوص برای افرادی که برای سلامتی خود اهمیت زیادی قائل هستند.

برای مطالعه مقاله «5 روش برای انبار کردن برنج» کلیک کنید.

روش‌های پخت برنج قهوه‌ای

در ادامه مقاله ۳ روش پخت برنج قهوه‌ای را برایتان شرح می‌دهیم:

1- پخت برنج قهوه‌ای روی اجاق‌گاز

در این روش که پخت برنج قهوه‌ای روی اجاق‌گاز است، درون قابلمه‌ مقداری آب بریزید و بگذارید تا به جوش بیاید. سپس، برنج قهوه‌ای را به همراه ۲ قاشق‌چای‌خوری نمک، درون قابلمه‌ بریزید، حرارت را کم کنید و بگذارید آب برنج کشیده شود. بعد از جمع شدن آب برنج، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد. بعد از اینکه برنج پخته شد، آن را از روی حرارت بردارید، حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید، و سپس برنج را سرو کنید.

2- پخت برنج قهوه‌ای در فر

در این روش از طرز پخت برنج قهوه‌ای در فر ابتدا فر را روشن و برای دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. ۱ لیوان برنج قهوه‌ای، ۱ قاشق غذاخوری کره، ۲ لیوان آب و ۲ قاشق چایخوری نمک را داخل قالب بریزید و مخلوط کنید. سپس روی قالب را با فویل بپوشانید و به مدت یک ساعت در طبقه وسط فر قرار دهید تا برنج بپزد و آماده شود.

3- پخت برنج قهوه‌ای در پلوپز

یکی دیگر از روش‌های طرز پخت برنج قهوه‌ای در پلوپز این است که ۳ لیوان آب را با مقدار دلخواه برنج، به همراه یک الی دو قاشق چایخوری نمک داخل پلوپز بریزید. در این روش برای پخت برنج قهوه‌ای در پلوپز، حدود ۴۵ دقیقه زمان لازم است.

خواص برنج قهوه‌ای چیست؟

  • این نوع برنج دارای خاصیت ضد چاقی است و برای افرادی که به دنبال یک وزن ایده‌آل هستند، می‌تواند به‌جای برنج سفید مصرف شود.
  • منیزیوم یکی از مهم‌ترین مواد در سلامتی استخوان است. از آن­جایی که برنج قهوه‌ای دارای منیزیم است، مصرف آن می‌تواند در سلامت استخوان به شما کمک کند.
  • علاوه بر موارد گفته شده، برنج قهوه‌ای حاوی آنتی‌اکسیدان است که در برابر رادیکال‌های آزاد به‌خوبی محافظت می‌کند.
  • برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر بالا، یک ماده مغذی برای کارکرد بهتر دستگاه گوارش و پیشگیری‌کننده بیماری‌های سرطانی مانند سرطان روده به‌حساب می‌آید.
  • همچنین مصرف برنج قهوه‌ای می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد.

نکات مهم پخت برنج قهوه‌ای

  • قبل از اینکه برنج قهوه‌ای را طبخ کنید، بهتر است برنج را حدود یک ساعت با کمی آب و نمک بخیسانید.
  • نکته قابل‌توجه دیگری که در طرز پخت برنج قهوه‌ای باید رعایت کنید، این است که حجم برنج قهوه‌ای پس از پخت ۳ برابر می‌شود.
  • اگر برنج قهوه‌ای را به‌صورت کته طبخ کنید بهتر است. به‌این‌علت که برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها است و در روش کته این مواد از بین نمی‌روند.
  • نکته مهم دیگری که در طرز پخت برنج قهوه‌ای باید در نظر بگیرید این است که سبوس برنج قهوه‌ای باید حسابی نرم شود تا زیر دندان احساس نشود. به همین علت برنج باید کمی حالت شفته و نرم پیدا کند.
  • لازم به ذکر است که اگر قصد دارید، مقداری برنج را نگهداری کنید و بعداً آن را مصرف کنید، در دمای اتاق از آن نگهداری نکنید و حتماً برنج را داخل یخچال قرار دهید. همچنین بهتر است که در صورت مصرف، فقط یک‌بار آن را داغ کنید.
  • می‌توانید برنج قهوه‌ای را در پلوهای ترکیبی مانند استانبولی، جایگزین برنج سفید کنید. علاوه بر این از این نوع برنج در تهیه دسر‌هایی مانند پودینگ برنج قهوه‌ای نیز می‌توانید استفاده کنید.

طرز پخت برنج قهوه‌ای

خرید برنج

اگر می‌خواهید برای خرید برنج قهوه‌ای به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، بدون واسطه و مستقیم محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله طرز پخت برنج قهوه‌ای را بررسی کردیم. همان‌طور که گفته شد، این نوع از گونه‌های مختلف برنج، خواص مختلفی را دارا است و استفاده از این نوع برنج، همانند یک داروی مؤثر برای بدن عمل می‌کند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که برنج قهوه‌ای را تهیه کنید و از خواص بی‌نظیر آن بی‌بهره نمانید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت