چای سبز برای لاغری + بهترین زمان مصرف چای

مشهد برنجمشهد برنج
181 بازدید
چای سبز برای لاغری

برخی از افراد هر زمان را مناسب برای مصرف هر نوع نوشیدنی سالم می‌‎دانند؛ اما بر اساس مطالعات به‌عمل‌آمده برای اینکه از مزیت‎‌ها و خواص یک نوشیدنی بهره‎مند شویم باید آن را در زمان مناسب میل کنیم. در مورد چای سبز باید بگوییم گیاهی، حاوی کافئین، اسید‌های آمینه و آنتی‌اکسیدان به میزان بالا است. مهم‌ترین ماده‌ای که در چای سبز وجود دارد کاتچینی به نام EGCG است که آنتی‌اکسیدان دارد. چای سبز در مقایسه با چای سیاه فاقد اکسیداسیون است و نوشیدن آن در شروع روز بسیار عالی است.

در این چای کافئینی وجود دارد که به شما انرژی لازم برای شروع روز را می‌‎دهد. در واقع چای سبز برخلاف قهوه عمل می‌کند؛ چراکه آمینواسید موجود در چای سبز از هدررفتن کافئین پیشگیری می‌‎کند و از خواب‎آلودگی پیشگیری می‌‎کند. چای سبز برای لاغری هم گزینه مناسبی است؛ درصورتی‌که به اندازه و در زمان درست مصرف شود. در ادامه این مقاله از مشهدبرنج که ارائه‌دهنده انواع برنج پاکستانی، هندی و ایرانی وانواع چای است، به بررسی بهترین زمان مصرف چای سبز و تأثیر لاغری با چای سبز می‌‎پردازیم.

چای سبز چیست؟

درختچه‌ه‎ای همیشه‌سبز است، که مناطق جنگلی جنوب غربی چین در واقع زادگاه این چای به شمار می‌‎رود. در ارتفاعات خیلی بالا که از دمای پایین‎تری برخوردار هستند به عمل می‌‎آید؛ همین‎طور طعم نرم‌‎تر و شیرین‌تری در مقابل سایر گونه‎‌های گیاه کاملیا سینسیس دارد. از گونه‎‌های دیگر این گیاه برای چاه سیاه استفاده می‌‎شود. برای اینکه تأثیر چای سبز برای لاغری بدانیم، در ابتدا باید بدانیم چای سبز چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که ابتدا چینی‎‌ها به برگ‌های این گیاه دست پیدا کردند و الان دو سوم جمعیت جهان از آن استفاده می‌‎کنند.

چای سبز یا کاملیا سیننسیس دارای خواص بسیار، مزه خوب و عطری مطلوب است. این چای از حدود سه هزار سال قبل توسط چینی‎‌ها کشف شد که چینی‎‌ها بیشتر به خاصیت دارویی آن اهمیت دادند؛ ولی در انتهای قرن ششم به‌عنوان یک نوشیدنی به مردم جهان معرفی شد. گیاه چای در کشور‌های جنوب شرقی آسیا مثل هند، چین، تایوان، اندونزی، ژاپن، سریلانکا و در بعضی از کشور‌های آفریقایی مرکزی کاشته می‌‎شود.

کشت چای و بهترشدن محصول چای بستگی به موقعیت جغرافیایی محل دارد. یک‌ضرب المثل چینی دراین‌رابطه است که می‌‎گوید هرچه کوه بلندتر باشد، کیفیت چای که در آن کشت می‌‎شود، بهتر است. نگفته نماند که در ایران هم در خطه شمال، چایِ با کیفیت ایرانی، این نوشیدنی گرم دلچسب هم کشت می‌شود.

چای سبز برای لاغری

چای سبز برای لاغری

برگ‎‌های چای سبز حاوی ترکیبات مفیدی است که یکی از آن‌ها کافئین است. اگرچه اندازه کافئین موجود در چای سبز در مقابل قهوه خیلی کم است؛ اما همان مقدار هم تأثیر خود را خواهد داشت. در یک فنجان قهوه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد؛ ولی کافئین موجود در چای سبز در حدود ۲۴ تا ۴۰ میلی‌گرم است.

نکته مهم این است که مصرف چای سبز برای لاغری با وجود همین میزان کافئین به شما توصیه می‌‎شود؛ زیرا کافئین به عنوان یک محرک محسوب می‌‎شود که به بهبود عملکرد ورزشی و همین‎طور چربی‌سوزی کمک می‌‎کند. شما هم می‌‎توانید با مصرف این چای متابولیسم بدن خود را افزایش دهید و شاهد تأثیر این چای بر لاغری باشید. نوشیدنی چای سبز ابتدا در سلول‏‌ها تجزیه و به خون منتقل می‌‎شود و تأثیر نهایی خود را خواهد گذاشت.

در چای سبز ترکیباتی وجود دارد که علاوه بر چربی سوزی، مصرف مداوم آن کمک می‌کند تا اشتهای فرد کاهش پیدا کند. به مرور با کاهش حجم غذا در وعده‌های غذایی، فرد لاغر می‌شود. کاتچین و کافئین موجود در چای سبز برای لاغری اثر هم‌افزایی دارند و چای سبز میزان کالری ورودی به بدن را کاهش می‌دهد. نکته مهم دیگر برای لاغری با چای این است که در زمان مناسب نوشیده شود. بهترین زمان مصرف چای سبز وقتی است که می‌‎خواهید ورزش کنید.

لاغری با چای سبز چگونه امکان‎پذیر است؟

شواهد کافی برای اثبات تأثیر چای سبز برای لاغری وجود ندارد؛ اما کافئین موجود در این چای به سوزاندن کالری و سرکوب اشتها کمک ‎کند. اگر شما رژیم غذایی پر کالری دارید نباید انتظار داشته باشید که نوشیدن چای سبز، تأثیر داشته باشد. اگرچه از چای سبز برای لاغری استفاده می‌‎شود؛ اما شاید این خاصیت چای سبز برای شما کافی نباشد. همچنین اگر این چای را با شیرین‌کننده‌ها مصرف می‌‎کنید، در این صورت تلاش شما برای لاغری غیرممکن است.

درعین‌حال اگر به طور منظم ورزش و از یک رژیم غذایی سالم پیروی ‎کنید؛ در این صورت چای سبز برای لاغری شما مؤثر است؛ اما نباید انتظار معجزه داشته باشید. لاغری با چای سبز به صورت زیر امکان‌پذیر است:

لاغری با چای سبز چگونه امکان‎پذیر است؟

1. کمک به تجزیه سلول‌های چربی

آنتی اکسیدان EGCG در چای سبز با مهار آنزیمی که بر هورمون نوراپی نفرین اثر می‌گذارد باعث افزایش این هورمون در بدن می‌شود. افزایش هورمون نوراپی نفرین در بدن سلول‌های چربی بیشتری را تجزیه می‌کند و همراه با دیگر خاصیت چای سبز (کافئین موجود در ترکیبات خود) به لاغری کمک می‌کند.

2. کاهش چربی بدن و افزایش چربی سوزی

چای سبز برای لاغری یک گزینه کمکی ومؤثر است. هنگامی که نسبت به بهترین زمان مصرف چای سبز آگاهی داشته باشید این تأثیرگذاری بیشتر خواهد شد. چای سبز به دلیل داشتن کافئین که محرک مناسبی برای چربی سوزی است به افزایش سوخت‌و‌ساز بدن کمک می‌کند. با مصرف چای سبز به صورت مداوم، کافئین به همراه آنتی اکسیدان EGCG، سوخت و ساز را افزایش و به کاهش وزن کمک می‌کنند.

انجام تمرینات ورزشی به صورت اصولی و منظم و استفاده از ترکیبات چربی‌سوز مانند چای سبز، کمک می‌کنند چربی‌سوزی افزایش پیدا کند. بهترین زمان مصرف چای سبز برای تأثیرگذاری بیشتر قبل از انجام تمرینات ورزشی است. در کنار آن میزان مصرف هم به روند چربی‌سوزی و لاغری کمک می‌کند.

3. لاغری با چای سبز و پیشگیری از پرخوری عصبی

یکی از خواص چای سبز برای لاغری خاصیت آرامش‌بخشی آن است که در نهایت از پرخوری عصبی جلوگیری می‌‎کند. افرادی هستند که برای فرار از درد‌های ناشی از فشار عصبی، استرس و تنش‎‌های ناشی از فعالیت روزانه خود شروع به خوردن می‌‎کنند؛ این مسأله در آن‌ها تبدیل به یک عادت می‌‎شود.

برای ازبین‌بردن این عادت ناسالم و همچنین درمان آن مصرف چای سبز را به شما توصیه می‌‎کنیم. شما با بهره‌مندشدن از خاصیت آرامش‎بخشی این چای، هم سیستم عصبی خود را تقویت می‌‎کنید و هم از اشتهای کاذب جلوگیری می‌‎کنید. بهترین زمان مصرف چای سبز علاوه بر مصرف بعد از هر وعده غذایی می‌تواند همین زمان‌هایی باشد که وضعیت استر‌س‌‎زایی برای فرد پیش‌آمده است.

بهترین زمان مصرف چای سبز چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف چای سبز چه زمانی است؟

در افراد میان‎سال که با افزایش سن دچار عارضه اضافه‌وزن و چاقی می‌‎شوند توصیه می‌‎شود که از چای سبز برای لاغری استفاده کنند. امروزه تبلیغات زیادی در مورد خاصیت درمانی چای سبز وجود دارد که شما را به مصرف این محصول ترغیب می‌‎کنند. برای بهره‌مندشدن از تأثیر چای سبز برای لاغری سعی کنید به اندازه کافی و در زمان مناسب از آن استفاده کنید. چای سبز را به‌عنوان عصرانه می‌توانید میل کنید. اگر از چای سبز برای لاغری استفاده می‌‎کنید؛ بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز قبل از شروع ورزش روزانه حدود یک یا دو فنجان است.

مطالعات به‌عمل‌آمده نشان می‌‎دهد که ۹۰ دقیقه قبل از ورزش روزانه میزان چربی‌سوزی را به حد زیادی بالا می‌‎برد. برای اینکه میزان تأثیر چای سبز را بر روی چربی‌سوزی خود بالا ببرید، باید برای درست‌کردن چای سبز از آب گرم استفاده کنید و بگذارید مدت‌زمان بیشتری دم بکشد. روش دم کردن چای سبز هم گزینه مهمی است که برای بهره‌مندی از خاصیت‌های این نوشیدنی دلپذیر و تأثیرات لاغری آن باید رعایت کنید. اگر از جمله کسانی هستید که با مصرف چای تصمیم دارید با چاقی و اضافه‌وزن خداحافظی کنید باید از مصرف این چای بدون برنامه‌ریزی پرهیز کنید.

بهترین زمان برای مصرف چای سبز حدود ۲ ساعت پس از صرف هر وعده غذایی است. نکته‌ای که وجود دارد این است که چون چای سبز مثل چای سیاه موجب کاهش جذب آهن در بدن می‌‎شود، می‌‎توانید با مصرف به موقع آن هم از تأثیر چای سبز برای لاغری برخوردار شوید و هم اینکه خللی در میزان جذب آهن موجود در مواد غذایی در بدن شما به وجود نیاید.

چای سبز برای لاغری؛ چند لیوان چای سبز بنوشید؟

اگر قصد دارید با مصرف چای سبز سوخت‌وساز خود را بالا ببرید، با مصرف ۳ تا ۴ لیوان از تأثیر چای سبز برای لاغری و افزایش سوخت‌وساز بدن برخوردار شوید. توجه کنید که این تصور که مصرف چای سبز به‌دفعات بالا می‌‎تواند موجب چربی‌سوزی در بدن شود، تصور اشتباهی است. چرا که با مصرف بیش از اندازه چای سبز برای لاغری، بدن شما با مشکل دفع آب و همچنین با مشکل تحریک‌پذیری پایانه‎‌های عصبی مواجه می‌‎شود. همان‎طور که در مصرف چای سیاه نباید زیاده‌روی کنید، مصرف چای سبز نیز همین‌طور است.

چه افرادی نباید چای سبز را برای لاغری استفاده کنند؟

چه افرادی نباید چای سبز را برای لاغری استفاده کنند؟

افرادی که به کافئین حساس هستند باید مصرف چای سبز را کم کنند یا اینکه از نوع بدون کافئین آن استفاده کنند. در مورد زنان باردار و شیرده هم باید طبق توصیه پزشک عمل کنند. در افراد مبتلا به پوکی‌استخوان، فشارخون پایین، دیابت و افرادی که کمبود آهن دارند، حتماً برای مصرف چای سبز برای لاغری به پزشک مراجعه کنند.

جمع‌بندی

چای سبز در دنیا به‌عنوان یک نوشیدنی سالم و گیاهی شناخته شده است؛  این چای اولین‌بار در چین کشف شد پس از آن به سایر نقاط جهان ارسال شد. کشورهایی مثل کره، ژاپن و چین از جمله کشورهایی هستند که رژیم غذایی سالمی دارند و از چای سبز برای لاغری استفاده می‌‎کنند. باگذشت زمان این خاصیت چربی‌سوزی و آنتی‌اکسیدان چای سبز نیز، بیشتر شناخته شده است. چای سبز لیمو و زنجبیل می‌تواند موجب کم‌شدن چربی در بدن شود. با مصرف روزانه این چای برای لاغری و بهترین زمان مصرف چای سبز از تأثیرات آن برخوردار شوید.

در ابتدا آب را چند دقیقه قبل از جوش‌آمدن خاموش کنید؛ پس از آن برگ‌های چای سبز را بریزید. یک قاشق چای‌خوری زنجبیل و آب‌لیمو را با آن‌ها مخلوط کنید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند و پس از آن از خوردن آن و تأثیر لاغری با چای سبز لذت ببرید. در ادامه خاطر نشان می‌شویم که فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج و چای و… است. شما می‌توانید با اطمینان از اصالت و کیفیت، محصول مورد نظر خود اعم از انواع چای مرغوب ایرانی را ثبت سفارش و خرید کنید. 

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت