زمان خیس خوردن برنج چقدر است؟

مشهد برنجمشهد برنج
510 بازدید
زمان خیس خوردن برنج

یکی از پرطرف‌دارترین و پرمصرف‌ترین ماده غذایی در بین افراد جامعه ما برنج است. برنج دارای انواع مختلفی نظیر برنج قهوه‌ای، برنج سفید و برنج شمال است. برنج به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی ما ایرانیان در طی سال‌های گذشته بوده است. حتی با افزایش قیمت و باگذشت زمان مصرف برنج نه‌تنها کم نشده است؛  بلکه همچنان در بین مردم به‌عنوان یک ماده غذایی مهم یافت می‌شود. برنج از خانواده گندم به شمار می‌رود که خوردن آن بسیار لذت‌بخش است.

نکته مهمی که در طعم و کیفیت برنج پخته‌شده تاثیر دارد نحوه طبخ آن است. از فوت و فن خیس کردن برنج گرفته تا زمان خیس خوردن برنج همگی بر کیفیت، طعم و بافت برنج تاثیرگذار خواهد بود. در حالت کلی خیس کردن برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی به زمان کمتری نیاز دارد. در ادامه مطلب از مشهدبرنج ارائه دهنده انواع برنج ایرانی برنج هندی و پاکستانی به بررسی مراحل خیس کردن برنج و مدت زمان آن می‌پردازیم.

تاثیر برنج تازه و برنج کهنه در زمان خیس خوردن برنج

در مورد زمان خیس خوردن برنج نکته مهمی که وجود دارد میزان کهنگی و تازه بودن برنج است. برنج کهنه به 3 الی 4 ساعت خیس‌خوردن قبل از پخت نیاز دارد. به دلیل اینکه برنج کهنه با گذشت زمان مقدار آب موجود در خود را از دست داده است. در نتیجه نیاز به خیس خوردن بیشتری دارد تا اینکه در هنگام پخت دانه‏‌های آن به طور یکنواخت از هم باز و شکفته شوند.

در مورد برنج تازه چون مقدار رطوبت آن زیاد است در نتیجه زمان خیس کردن برنج ایرانی با خارجی تازه کمتر خواهد بود. یعنی مقدار خیس خوردن برنج تازه حدود یک ساعت است. اگر بیشتر بگذارید خیس بخورد ممکن است در زمان پخت با مشکل شفته شدن برنج مواجه شوید. نکته‌ای که باید یادآور شویم این است که برنج سال پیش به عنوان برنج کهنه به شمار می‌رود.

فوت ‌و فن خیس کردن برنج

فوت ‌و فن خیس کردن برنج

برای یک پیمانه برنجی که می‌خواهید بخیسانید، باید به همان مقدار آب، روی برنج  بریزید؛ یعنی برای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب لازم است. در مورد روش خیس خوردن برنج آبکش یک راهی وجود دارد که انگشتان خود را روی برنج خیس‌خورده قرار می‌دهیم. باید در حدود دو بندانگشت بین آب و برنج فاصله باشد. در مورد برنج کته،  این فاصله به‌اندازه یک‌بند انگشت است. البته یک فوت‌وفن خیس کردن برنج این است که به هنگام خیساندن آن از نمک استفاده کنید. نمک باعث می‌شود که برنجی که به صورت کته پخت می‌شود، در موقع پختن شفته و وارفته نباشد.

زمان خیس خوردن برنج؛ برنج را با آب سرد خیس کنیم یا با آب گرم؟

برای دفع سم آرسنیک در برنج باید برنج قهوه‌ای را با آب گرم و برنج سفید را با آب سرد خیساند. برای اینکه آرسنیک موجود در برنج از بین برود؛ خیس کردن برنج مدت طولانی حدود 3 ساعت و 3 بار با آب فراوان در هنگام شستشو کفایت می‌کند. اولین مرحله برای پخت برنج مرحله خیساندن آن است. بعد از پاک‌کردن برنج، برنج را با آب ولرم این‌قدر بشویید که آب‌روی برنج شفاف شود.

ناگفته نماند در موقع شستن برنج باید از چنگ‌زدن آن خودداری کنید؛ چون ممکن است این کار باعث خردشدن برنج شود. بعد از خیساندن برنج روی آن نمک بپاشید و حداقل 2 ساعت اجازه دهید تا در آب و نمک باشد. در مورد برنج آبکش لازم نیست نگران کمی یا زیادی آب زمان خیس خوردن برنج باشید. چون بعد از آبکشی می‌توانید مقدار آب برنج را اندازه بگیرید. ولی در مورد برنج کته باید آب زمان خیس کردن برنج ایرانی و انواع خارجی نه شور و نه بی نمک باشد.

علت خیس کردن برنج چیست؟

زمان خیس خوردن برنج؛ علت خیس کردن برنج چیست؟

یکی از دلایلی که سبب می‌شود توجه بیشتری به زمان خیس خوردن برنج کنیم این است که با خیساندن برنج حجم آن بیشتر می‌شود. از دیگر دلایل آن، این است که با خیس کردن برنج،  دانه‌های آن نرم می‌شوند. این کار  روی پخت برنج و زمان دم‌کشیدن آن تأثیر می‌گذارد. آشنایی با فوت و فن خیس کردن برنج و رعایت زمان استاندارد کمک می‌کند تا در نهایت برنج بعد از پخت مجلسی‌تر و به سبک رستوران‌ها باشد.

زمان خیس خوردن برنج هندی و پاکستانی

مانند سایر انواع برنج، برنج هندی و برنج پاکستانی هم به دو روش آبکش و کته پخت می‌شود. زمان خیس خوردن برنج بسیار مهم است و جزو فوت‌ و فن خیس کردن برنج  به شمار می‌آید. خیس کردن برنج ایرانی با برنج هندی و برنج پاکستانی فرقی ندارد. همان‌طور که گفتیم برای اینکه برنج قد بکشد و دانه‌دانه شود، باید در حدود 2 ساعت در آب ولرم و نمک خیس بخورد. البته در زمان خیس خوردن برنج باید به آن نمک اضافه کرد. این اضافه‌کردن نمک به این خاطر می‌تواند باشد که برنج در زمان پخت شکسته و شل نشود.

آیا می‌دانید زمان جوشیدن برنج ایرانی چقدر باید باشد؟

برنج را چه به‌صورت کته و چه به‌صورت آبکش درست کنید باید آن را بجوشانید و بعد آن ‎را دم کنید. یک فوت ‌و فن خیس کردن برنج این است که بدانید بعد از خیساندن برنج چقدر باید بجوشد. برای اینکه برنج کشیده با دانه‌های جدا داشته باشید باید در زمان خیس خوردن برنج در آب نمک به کهنه یا تازه بودن برنج، مقدار نمک اضافه شده به آب برنج، حتی اندازه قابلمه‌ای که برنج در آن به جوش می‌آید و حرارت زیر برنج توجه داشته باشید.

چه‌کار کنیم که برنج در هنگام جوشیدن قد بکشد؟

در هنگام جوشیدن برنج، اگر چند قطره آب‌لیمو با یک قاشق غذاخوری دوغ محلی یا ماست اضافه کنیم. یا در هنگام جوشیدن برنج 2 قاشق غذاخوری روغن‌مایع و یا یک استکان آب سرد اضافه کنیم، برنج سفیدتر می‌شود و دیگر به هم نمی‌چسبد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد زمان خیس خوردن برنج طبیعت و همچنین از ترفندها و فوت ‌و فن خیس کردن برنج صحبت کنیم. یکی از مراحل مهم در مورد طبخ برنج،  مرحله خیس خوردن برنج است که اگر در این مورد بیشتر بدانید روی حجم برنج و هم مرحله پخت برنج تأثیر می‌گذارد. در حالت کلی برای خیس کردن برنج ایرانی و انواع آن به 1 تا 2 ساعت برای برنج تازه و 3 تا 4 ساعت برای برنج کهنه زمان نیاز است.

برای اینکه بعداز پخت برنجی با عطروبوی بی‌نظیر، طعم متفاوت، ظاهر مجلسی و بافت نرم و باکیفیت داشته باشید، هنگام خرید باید برنج مرغوبی را انتخاب کنید. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت مشهدبرنج برنج عنبربو را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی مرغوب و با قیمت مناسب است. در نهایت امیدواریم از کیفیت و مقرون‌به‌صرفه بودن خرید خود لذت ببرید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت