استانبولی (طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و مجلسی)

مشهد برنجمشهد برنج
984 بازدید
استانبولی (طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و مجلسی)

در دسته غذاهای ایرانی خوشمزه که طرف‌داران زیادی دارد، می‌توانیم استانبولی پلو خوشمزه و مجلسی را نام ببریم. استانبولی غذایی است که در شهرهای مختلف با ترکیبات متفاوتی درست می‌شود. استانبولی پلو مجلسی را می‌توان به‌صورت ساده و یا با گوشت مرغ و سویا طبخ نمود. ماده غذایی اصلی که در خوش‌طعم شدن استانبولی تأثیر زیادی دارد، برنج است. استفاده از برنج ایرانی و انواع برنج دودی برای پخت استانبولی مجلسی در خوشمزه‌تر شدن آن تأثیر زیادی دارد. غذای ایرانی اصیل استانبولی را به دو روش آبکش و کته می‌توان طبخ کرد. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و برنج خارجی شما را با طرز تهیه استانبولی آشنا می‌کنیم.

استانبولی پلو

مواد لازم استانبولی پلو مجلسی

نکته مهمی که باید در تهیه مواد لازم برای پخت استانبولی به آن توجه کنید، کیفیت و تازه بودن مواد اولیه است. کیفیت مواد اولیه تأثیر مستقیم بر روی طعم و مزه غذا دارد. تهیه برنج ایرانی مرغوب وبا کیفیت به خوش‌طعم شدن غذا بسیار کمک می‌کند. مواد لازم استانبولی پلو مجلسی برای 4 نفر عبارت است از:

برنج4 پیمانه
گوشت چرخ‌کرده350 گرم
لوبیاسبز1 پیمانه
سیب‌زمینی1 تا 2 عدد
پیاز2 عدد
رب گوجه‌فرنگی1 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم
روغنبه میزان لازم
زعفرانبه میزان لازم

طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و مجلسی

مزیت غذای اصیل و خوشمزه ایرانی استانبولی پلو این است که به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و مجلسی به شرح زیر است:

1. مرحله اول آماده سازی مواد

در درجه اول برنج را برای پخت بهتر در آب و مقداری نمک بسته به نوع برنج 2 ساعت خیس کنید. لوبیاسبزها را به‌اندازه 1.5 تا 2 سانتی‌متر خرد و با کمی آب بگذارید تا نیم‌پز شود.

2. مرحله دوم آماده کردن مایه استانبولی

در مرحله دوم از تهیه استانبولی پلو خوشمزه پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید، تا طلایی و سبک شود. گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که تغییر رنگ دهد، تفت دهید. زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را اضافه و تفت دهید. در نهایت رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا علاوه بر گرفتن بوی خامی، خوش‌رنگ شود. لوبیاسبزهای نیم‌پز شده را به مواد اضافه و تفت دهید. در آخر برای عطر بیشتر به مواد آماده شده دارچین اضافه کنید.

سیب‌زمینی‌ها را هم به‌صورت نگینی خردکرده و در تابه دیگر جداگانه سرخ کنید.

3. مرحله سوم پخت استانبولی پلو

در مرحله پخت استانبولی پلو خوشمزه برنج خیس شده را به آب در حال جوش و نمک اضافه کنید. بعد از 8 دقیقه دانه‌های برنج را تست کنید، اگر مغز آن کمی سفت بود برنج را آبکش کنید. برای استانبولی پلو مجلسی برنج را کمی زنده‌تر بردارید تا بعد از پخت نرم و شفته نشود. در قابلمه موردنظر روغن بریزید و برای ته‌دیگ از حلقه‌های سیب‌زمینی یا نان لواش استفاده کنید. برنج و مواد آماده شده را به‌صورت لایه‌لایه اضافه و در نهایت روغن یا کره به همراه زعفران دم‌کرده اضافه کنید. قبل از دم‌کردن برنج می‌توانید ادویه پلویی یا دارچین اضافه کنید.

فراموش نکنید برای درست‌کردن استانبولی‌پلو خوشمزه می‌توانید به‌جای گوشت چرخ‌کرده از مرغ استفاده کنید. شما می‌توانید مرغ را به‌صورت مکعبی خرد کنید و با مواد تفت دهید و هم می‌توانید مرغ را بانمک، زردچوبه و پیاز بپزید؛ ریش‌ریش کنید و در نهایت با مواد مخلوط کنید.

همچنین می‌توانید سیب‌زمینی را حذف کنید و تنها از لوبیاسبز استفاده کنید.

علاوه بر روش مجلسی و آبکش، استانبولی پلو خوشمزه را می‌توانید به روش کته هم طبخ کنید. پخت استانبولی پلو به روش کته به این شکل است که مواد را به روش قبل آماده می‌کنید. برنج را با آب و نمک بر روی حرارت می‌گذارید، بعد از تبخیرشدن آب برنج، مواد را اضافه و مخلوط و در نهایت دم می‌کنید.

بعد از آماده‌شدن استانبولی پلو به روش آبکش یا کته  می‌توانید آن را با سالاد سرو کنید.

برای مطالعه مقاله «زرشک پلو با مرغ (طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی)» کلیک کنید.

نکات و فوت و فن‌های استانبولی پلو

از نکات و فوت و فن‌های استانبولی پلو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برای بیشترشدن ری برنج قبل از پخت، برنج را حتماً در آب و نمک خیس کنید.
  • برای دم‌کردن استانبولی پلو خوشمزه از قابلمه تفلون یا شعله‌پخش‌کن استفاده کنید که به‌خاطر رب گوجه ته‌دیگ آن سیاه نشود.
  • برای عطر بیشتر حتماً از دارچین و ادویه پلویی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از شفته شدن برنج چند دقیقه زودتر آن را آبکش کنید.
  • برای داشتن رنگ و لعاب بهتر حتماً رب گوجه‌فرنگی تفت‌داده شود.
  • برای داشتن استانبولی پلو مجلسی خوشمزه از برنج ایرانی شمال استفاده کنید.
برنج زعفرانی

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و نکات آن آشنا کردیم. در طبخ استانبولی پلو مجلسی دست شما برای استفاده از مرغ، گوشت و سویا باز است و می‌توانید بر اساس ذائقه انتخاب کنید. همچنین برای داشتن یک استانبولی مجلسی می‌توانید از ادویه‌های دلخواه و خوش‌عطر مانند دارچین استفاده کنید. استفاده از برنج ایرانی برای طبخ استانبولی در خوشمزه‌تر شدن آن تأثیر زیادی دارد. نکته مهم این است که از برنج مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مشهدبرنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی می‌توانید برنج موردنیاز خود را با قیمت مناسب و کیفیت خوب تهیه کنید. با ثبت سفارش در مشهد برنج در کوتاه‌ترین زمان ممکن، می‌توانید سفارش خود را تحویل بگیرید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت