پخت برنج در قابلمه استیل

مشهد برنجمشهد برنج
2,242 بازدید
پخت برنج در قابلمه استیل

برنج یکی از ضروریات زندگی و جزء پر طرفدار سفره‌های ایرانی است؛ با‌این‌حال یکی از دغدغه‌های بانوان برای مهمانی‌ها پخت برنج است. از جمله این دغدغه ها این است که چطور برنجی بپزند که شفته نباشد، خوب دم کشیده باشد و در عین حال ته دیگ برشته و خوبی را به آن‌ها بدهد. برای پخت برنج معمولا از ظروف و قابلمه‌هایی با جنس‌های گرانیتی، سرامیکی، تفلون و آلومینیوم استفاده‌ می‌شود. یکی از قابلمه‌هایی که برای پخت برنج استفاده می‌شود، قابلمه‌های استیل است. در ادامه شما رابا روش‌های پخت برنج در قابلمه استیل آشنا می‌کنیم.

قابلمه استیل

پخت برنج در قابلمه استیل؛ چرا قابلمه‌های استیل؟

شاید باور کردنی نباشد، اما یکی از مهم‌ترین معایب قابلمه‌های استیل، نداشتن لایه محافظتی برای چسبیدن غذا، مزیت این قابلمه‌ها است. چرا که به دلیل نداشتن لایه‌ی محافظتی مواد مضر وارد غذا نمی‌شود و غذا طعم طبیعی خواهد داشت.

با این حال قابلمه‌های استیل مزایایی هم دارند. از جمله این‌که به خوبی با مواد شوینده تمیز می‌شوند. به همین دلیل هیچ‌گونه آلودگی از غذاهای قبلی در خود نگه نمی‌دارند و تغییر رنگ نخواهند داد. علاوه‌بر‌این، به دلیل مقاومت بالای قابلمه‌های استیل، می‌توان از آن‌ها برای پخت انواع غذا با درجه حرارت بالا استفاده کرد، بدون این‌که نگران رخ دادن واکنش شیمیایی خاصی بود.

این نکته را هم در هنگام خرید قابلمه‌های استیل در نظر بگیرید که به استاندارد بودن و ترکیبات سازنده قابلمه‌های استیل دقت کنید؛ چرا که گاهی امکان وجود ترکیبات سربی وجود دارد.

نحوه پخت برنج در قابلمه‌های استیل

از قابلمه‌های مسی برای تهیه و پخت خورشت، سوپ، آش، فرنی و حلیم استفاده می‌شود. اما به دلیل بافت قابلمه‌های استیل که خاصیت نچسب بودن ندارد، کم‌تر برای پخت برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان با رعایت برخی نکات هنگام پخت برنج در قابلمه استیل، هم از چسبیدن برنج به قابلمه جلوگیری کرد و هم ته دیگ برشته و مجلسی به دست آورد.

برای  پخت برنج در قابلمه‌ی استیل، سه باید را، فراموش نکنید.

اولین کاری که باید قبل از ریختن برنج در قابلمه انجام داد، ریختن روغن است. اجازه بدهید تا روغن داغ شود و بعد برنج آبکشی شده را بریزید.

برای مطالعه مقاله «برنج چند دقیقه باید بجوشد؟» کلیک کنید.

دومین باید، کارهایی است که برای یک ته دیگ برشته و خوب انجام می‌دهید. بعد از این‌که از دم کشیدن برنج مطمئن شدید، به مدت یک دقیقه زیر شعله را زیاد کنید. بعد از آن ته دیگ برشته شما آماده سرو است.

روش دیگری که می‌توانید برای برداشتن ته دیگ انجام دهید، این است که شعله را خاموش کنید؛ اما در قابلمه را به مدت یک دقیقه برندارید. در این صورت می‌توانید ته دیگ را به راحتی جدا کنید. در این صورت کمی ته دیگ شما نرم خواهد بود.

روش دیگری که برای برداشتن ته دیگ وجود دارد، خاموش کردن شعله‌ی قابلمه و گذاشتن آن در آب سرد است. در این صورت هم ته دیگ بسیار شیک و مجلسی خواهید داشت که به راحتی از ظرف جدا می‌شودو پخت برنج در قابلمه استیل خوبی را تجربه می‌کنید.

سومین کاری که باید در پخت برنج در قابلمه‌های استیل انجام داد، استفاده از شعله پخش کن هنگام دم کشیدن برنج است؛ چرا که در این صورت، حرارت به تمامی نقاط قابلمه به صورت یکسانی می‌رسد.

نکات کلیدی پخت برنج در قابلمه‌ی استیل

در خرید قابلمه‌های استیل دقت کنید که حتما کف ضخیمی داشته باشند. قابلمه‌هایی که کف نازکی دارند، برای پخت خورشت و حلیم و آش مناسب است، اما برنج خوبی نخواهد شد.

بهتر دم کشیدن برنج از پارچه‌ای تمیز به عنوان دم‌کنی استفاده کنید.

بعد از آب‌کشی برنج، اجازه دهید اطراف قابلمه کاملا با حرارت گرم شود و بعد برنج را داخل ظرف سرو بریزید.

پخت برنج

نتیجه‌گیری

برنج از پرطرفدارترین غذاهای سفره‌های ایرانی است. برای پخت برنج یکی از نکات بسیار مهم، انتخاب جنس قابلمه است. در بازار گزینه‌های زیادی برای انتخاب جنس قابلمه وجود دارد که خرید را تا حدودی دشوار می‌کند. از جمله این جنس‌ها می‌توان به قابلمه‌های چدنی، تفلون، مسی و آلومینیوم اشاره کرد که بعضی از آن‌ها به جهت مزایایی مثل نچسب بودن، طرفدار بیشتری دارد. اما با این وجود قابلمه‌ی استیل هم‌چنان به دلیل مزایایی که دارد می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای انتخاب باشد. از جمله مزایای این قابلمه‌ها، نداشتن لایه‌ی محافظ و در نتیجه وارد نشدن مواد مضر به غذا می‌شود.

این قابلمه‌ها به خوبی شسته می‌شود و هیچ اثری از غذای پخته شده باقی نمی‌ماند. اما در کنار همه‌ی این مزایا، چسبیدن برنج در قابلمه‌های استیل و سختی دراوردن ته‌دیگ از معزل‌های همیشگی بانوان است. ما در این مقاله سعی کردیم راه‌کارهایی را به این منظور ارائه دادیم که هم از مزایای قابلمه‌های استیل بهره‌مند شوید و هم ته دیگ خوب و مجلسی و دم کرده‌ای به دست آورید. علاوه بر این راهکارهای گفته شده، انتخاب برنج مرغوب برای پخت برنج خوب و مجلسی در قابلمه‌های استیل بسیار مهم است. ما در فروشگاه مشهد برنج بهترین و با کیفیت ترین برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی را برای شما فراهم کرده ایم. می‌توانید با خرید برنج مرغوب، از کیفیت پخت برنج در قابلمه استیل لذت ببرید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت