موارد مصرف برنج صدری کدام است؟

مشهد برنجمشهد برنج
164 بازدید
برنج صدری

برنج صدری به‌عنوان یکی از بهترین و اصیل‌ترین گونه‌های برنج به شمار می‌رود که بیشتر در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران کاشته می‌شود. موارد مصرف برنج صدری به‌خاطر خواص و عطری که دارد، زیاد است. برنج‌های صدری سبک و خوش هضم هستند و پس از مصرف به‌هیچ‌عنوان احساس خستگی نمی‌کنید. از مزایا و ویژگی های برنج صدری این است که تا چند ساعت پس از پخت نرم می‌ماند. انواع برنج صدری که در دسته بهترین های برنج های ایرانی قرار می‌گیرند، به سه دسته دم قرمز، دم‌سیاه و دم زرد تقسیم می‌شوند.

این برنج در ابتدا در کشور هندوستان بوده که توسط ناصرالدین‌شاه به ایران آورده شد. در زمان حکومت ناصرالدین‌شاه، میرزا آقاخان نوری صادرات کشور را بر عهده داشت که نام این برنج از لقب میرزا آقاخان نوری گرفته شده است و در ابتدا به آن برنج صدراعظمی می‌گفتند و بعدها نام این برنج همراه با تغییراتی برنج صدری شد. در این مقاله از مشهدبرنج قصد داریم در مورد ویژگی های برنج صدری و موارد مصرف برنج صدری صحبت کنیم.

برنج صدری چیست؟

یکی از انواع برنج که در خطه شمال کشور به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد کشت می‌شود، برنج صدری است. انواع برنج صدری به دلیل برخورداری از عطروبوی فوق‌العاده محبوبیت زیادی دارند و این ویژگی موارد مصرف برنج صدری را چندیدن برابر کرده است.

بهترین نوع برنج صدری دم‌سیاه است که به دلیل عطر و قدکشیدن و طعم خوب این نوع برنج موارد مصرف آن در جشن‌ها و مهمانی‌ها است. این نوع از برنج صدری مخصوص مشتریان سخت‌پسند است. موارد مصرف برنج صدری یا برنج دم‌سیاه بسیار زیاد است و نسبت به برنج دم قرمز و دم زرد بیشتر کشت و بهره‌برداری می‌شود. برنج صدری ظاهری کشیده دارد، دارای طول زیاد، عرض کم و همچنین دارای رنگ استخوانی است.

موارد مصرف برنج صدری؛ روش کاشت و برداشت

موارد مصرف برنج صدری؛ روش کاشت و برداشت

برای کاشت انواع برنج صدری کشاورزان از آغاز فروردین شروع به سم‎پاشی زمین شالی، پاشیدن بذر در زمین شالی و نشاکردن می‌کنند. با آمدن فصل گرما و در اواخر تیرماه محصول برنج را برداشت می‌کنند و برنج کاشت دوم تا اواخر مردادماه کشت می شود. به علت موارد مصرف برنج صدری، برداشت آن همیشه مربوط به کشت اول است.

انواع برنج صدری کدامند؟

قبل از اشاره به موارد مصرف برنج صدری، انواع آن را معرفی می‌کنیم. انواع برنج صدری بر اساس زمان کاشت و نوع بذر استفاده شده انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • برنج دم ‌سیاه: برنج دم‌ سیاه صدری دانه‌هایی به رنگ قهوه‌ای تیره و کشیده دارد و علاوه بر لعاب زیاد، عطر و بوی قوی دارد. باتوجه‌به شرایط کشت و میزان بهره‌برداری، برنج صدری دم سیاه نسبت به انواع دیگر آن محبوبیت بیشتری دارد و در دسترس است. فراموش نکنید برنج صدری دم سیاه به دلیل کشیده‌بودن بعد از پخت ری بسیار خوب و ظاهر مجلسی دارد.
  • برنج دم قرمز: دانه های این نوع از برنج صدری کشیده و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز هستند. از لحاظ عطر و بو و میزان لعاب همانند برنج صدری دم سیاه است و تنها تفاوت آن‌ها در کمیباب بودن برنج صدری قرمز است.
  • برنج دم زرد: از نظر شکل این برنج نسبت به برنج صدری دم سیاه کمی کم‌رنگ‌تر و دارای دانه‌های کشیده و رنگ قهوه‌ای روشن است؛  اگرچه این نوع از برنج صدری از نظر عطروطعم و همچنین از نظر قدکشیدن و لعاب خیلی خوب است؛ ولی به‌خاطر سختی مراحل کاشت و برداشت آن کشاورزان کمتر زیر بار کشت این محصول می‌روند.شرایط کشت موارد مصرف برنج صدری دم زرد را بسیار کم کرده است و دسترسی به این محصول را در بازار کم است.
  • برنج صدری دم‌سفید: موارد مصرف برنج صدری دم‌سفید بسیار بالا است؛ چون نسبت به انواع دیگر میزان قدکشیدن و همچنین عطروطعم خوبی دارد؛ بنابراین فروش در بازار بسیار زیاد است.
ویژگی های برنج صدری چیست؟

ویژگی های برنج صدری چیست؟

در اینجا به چند مورد از ویژگی های برنج صدری که باعث بالارفتن موارد مصرف برنج صدری شده است اشاره می‌کنیم:

  • دارای ماندگاری بالا،  در صورت نگهداری درست است.
  • پس از پخت بافت برنج تا 24 ساعت الی 36 ساعت حفظ می‌شود.
  • دارای عطروطعم فوق‎العاده است.
  • برنج صدری به علت بافت مناسب و کیفیت بالا پخت آن به سیا راحت است.
  • عمده مصرف آن در رستوران‌ها و خانه‌ها است.
  • انواع برنج صدری دارای ویتامین‌های زیادی است.

موارد مصرف برنج صدری؛ روش تشخیص برنج صدری

تشخیص برنج صدری نمی‌تواند کار آسانی باشد و این کار باید به دست کارشناسان انجام شود. این ادعا که می‌توان برنج را پس از اینکه از سبوس جدا شد شناسایی کرد کار آسانی نیست. البته می‌توان از روی مقدار کم‌رنگ و پررنگ سبوس برنج و شلتوک، این کار را انجام داد. تشخیص گونه‌های برنج به روش‌های زیر، شاید بتواند به شما کمک کند.

  • انواع برنج صدری دارای قیمت بالایی است
  • برنج صدری دارای حالت روغنی است که با آسیاب‌کردن وبا لمس‌کردن متوجه آن می‌شوید.
  • برنج صدری دانه بلند است به‌طوری‌که قبل از پخت دانه‌های آن در حدود 7 الی 8 میلی‌متر طول دارند و پس از پخته‌شدن به 12 الی 13 میلی‌متر می‌رسد
  • برنج صدری دارای عطر زیادی است؛  در هنگام پخت، در موارد مصرف برنج صدری و یا بوکردن آن به‌صورت خام متوجه آن می‌شوید.
  • برنج کهنه سفت و سخت‌تر از برنج تازه است. برای شناسایی آن می‌توانید مقداری از برنج را زیر دندان قرار دهید؛ با این کار متوجه سفتی و سختی آن می‌شوید. همچنین برنج کهنه رنگ تیره‌ای در مقابل برنج تازه دارد و نمی‌توان آن را مدت‌زمان زیاد نگه داشت، چون خیلی زود فاسد می‌شود.
نحوه پخت برنج صدری چگونه است؟

نحوه پخت برنج صدری چگونه است؟

به علت موارد مصرف برنج صدری در خانه نحوه پخت آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مورد باید بگوییم که برنج صدری دستور پخت خاصی ندارد؛ ولی به علت اینکه زود نرم می‌شود بهتر است زمان خیساندن آن کم باشد؛ درهرصورت به علت ویژگی های برنج صدری که هضم آسانی دارد و برای معده ایجاد سنگینی نمی‌کند، میتوان از نیم‌دانه شدن این برنج برای طبخ شیربرنج و شله‌زرد استفاده کرد. به دلیل اینکه طعم و عطر خوبی که دارد، مواد غذایی را بسیار خوشمزه و لعاب‌دار می‌کند. از دیگر موارد مصرف برنج صدری، استفاده از آرد آن برای پخت انواع نان‌برنجی، حلوا، فرنی و شیرینی‌های سنتی است.

موارد مصرف برنج صدری؛ روش پخت

برای پخت برنج صدری در ابتدا آن را در آب خیس می‌کنیم. درصورتی‌که می‌خواهید برنج را به‌صورت کته بپزید باید یک‌بند انگشت با آب فاصله داشته باشد و اگر می‌خواهید برنج را به‌صورت آبکش درست کنید باید آبی که برنج را درون آن می‌خیسانید 3 تا4 برابر سطح برنج باشد و به این آب نمک اضافه کنید. بعد از مرحله خیساندن برنج، قابلمه را روی گاز می‌گذاریم تا آب به جوش آید.

در مورد درست کردن برنج به روش کته باید بگوییم که برنج را که درون آب جوش ریختیم باید این‌قدر هم بزنیم که آب درون برنج خشک شود و این مطلب در مورد برنج به روش آبکش فرق می‌کند. روش درست کردن برنج طبیعت به صورت آبکش به این صورت است که در حدود 2 الی 3 دقیقه بعد از ریختن برنج درون قابلمه آبجوش باید آن را آب‎کشی کرد و بعد روی شعله گذاشت. در مرحله آخر زیر قابلمه برنج را کم می‌کنیم. یکی از ویژگی های برنج صدری عطر و قدکشیدن آن است که به خاطر همین ویژگی‌ها زبان‎زد مردم شده است.

نکته مهم برای نگهداری و خرید برنج صدری

نکته مهم برای نگهداری و خرید برنج صدری

به علت موارد مصرف برنج صدری به‌صورت خانگی و استفاده در مهمانی‌ها و مجالس و خصوصاً ویژگی‌های آن مانند ری عالی و عطر و بوی بی نظیر، نباید در معرض جریان باد نگهداری شود؛ به دلیل اینکه این برنج در مقابل باد خیلی حساس است و در اثر جریان باد می‌شکند و به برنج  نیم‌دانه تبدیل می‌شود. نکته مهم دیگر در خرید انواع برنج صدری و ارقام دیگر است. کیفیت برنج ایرانی اگر بدون واسطه و از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود، بسیار بالا است.

توصیه می‌کنیم برای دسترسی به برنج صدری با کیفیت و مرغوب از فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی خرید کنید تا طعم واقعی برنج را بچشید.

جمع‌بندی

برنج صدری یک محصول بی‌نظیری با قدمتی طولانی است که به علت موارد مصرف برنج صدری در خانه‌ها بسیار محبوب است. از جمله ویژگی های برنج صدری می‌توان به عطروطعم دلپذیر و ملایم و همچنین خوش‌خوراکی، نرمی و ارزش غذایی بالای آن پس از طبخ اشاره کرد. در مورد قیمت آن در بازار می‌توان گفت که عوامل مختلفی بر قیمت برنج تاثیر می‌گذارد که این عوامل میزان برداشت محصول، عرضه و تقاضا و نوسانات اقتصادی و نوع برنج و کیفیت برنج بستگی دارد.

در مورد برنج صدری دم‌سیاه چون این نوع از برنج در مقابل  انواع دیگر برنج صدری  عطر و بوی زیادتری دارد؛ موارد مصرف برنج صدری دم‌سیاه برای مجالس، رستوران‌ها و خانه‌ها بیشتر است. به دلیل ویژگی‌های آن که درصد پروتئین آن بالا است از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم اگر مایل به خرید برنج عنبربو با قیمت و کیفیت مناسب هستید حتماً به سایت مشهد برنج ارائه دهنده انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی مراجعه و ثبت سفارش کنید.

 

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت