.jpg - بهترین زمان خوردن برنج؛ ناهار یا شام

بهترین زمان خوردن برنج؛ ناهار یا شام

مشهد برنجمشهد برنج
1,121 بازدید
بهترین زمان خوردن برنج؛ ناهار یا شام

خوردن برنج برای افرادی که رژیم یا ورزش می‌کند موضوع مهمی است.اما موضوعی که حائز اهمیت هست این است که بهترین زمان خوردن برنج چه موقع است؟  مصرف برنج در وعده ناهار بهتر از وعده شام است زیرا بعد از ناهار افراد تحرک بیش‌تری دارند و می‌توانند با پیاده روی، نشستن و دویدن غذا به آسانی هضم شود. اما مصرف برنج در شام ممکن است به آسانی هضم نشود زیرا افراد بعد از خوردن شام اکثرا می‌خوابند.

چرا باید بهترین زمان خوردن برنج را بدانیم؟

دانستن اینکه بعضی از مواد غذایی را در چه زمانی مصرف کنیم اهمیت بسیاری در سلامتی افراد دارند. اگر زمان نامناسبی را برای مصرف این مواد غذایی در نظر بگیریم ممکن است عملکرد برعکسی روی بدن ما داشته باشد و مانع کسب فواید آن روی سلامتی بدن داشته باشد. برنج از مواد غذایی است که اگر در وعده ناهار مصرف شود بهتر است زیرا بهتر هضم می‌شود البته باید توجه داشته باشید که مصرف کربوهیدرات‌ها از جمله برنج بعد از غروب آفتاب اصلا منطقی نیست زیرا باعث افزایش وزن و نفخ معده می‌شود. پس مراقب کربوهیدرات‌ها باشید که در چه زمانی مورد مصرف قرار می‌دهید.

آیا برنج را در وعده شام مصرف کنیم؟

بهترین زمان خوردن برنج در روز است،  پس بهتر است به جای شام، بعنوان ناهار آن را صرف کنید. مصرف برنج در شام برای افرادی که می‌خواهند چاق شوند گزینه مناسبی است اما برای افرادی که اضافه وزنی دارند اصلا مناسب نیست.

هر روز برنج بخوریم چه اتفاقی رخ می‌دهد - بهترین زمان خوردن برنج؛ ناهار یا شام

اگر هر روز برنج بخوریم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

پر مصرف ‌ترین غلات در جهان برنج است. برنج سفید از محصولات تصفیه شده و سر‌شار از کربوهیدرات و فیبر است؛ به همین دلیل عدم پیشگیری در مصرف برنج باعث بیماری‌های مزمن مثل چاقی می‌شود بنابراین مصرف روزانه این مواد غذایی اصلا توصیه نمی‌شود. متاسفانه ایران از پر مصرف‌ترین کشور‌ها در مصرف برنج سفید است. برای پیشگیری از بیماری‌هایی مثل اضافه وزن باید نحوه صحیح پخت برنج ایرانی را بدانید حتی می‌توانید در مواقعی هم برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید کنید؛ البته این به معنایی نیست که برنج سفید را در برنامه غذایی خود حذف کنید، بلکه این ماده غذایی با ارزش باید به صورت ایده آل در برنامه غذایی شما قرار بگیرد. مصرف برنج در بین افراد متفاوت است مثلا فردی که بدنسازی می‌رود با فردی که ورزش نمی‌کند نمیتواند مصرف یکسانی داشته باشند.

آیا برنج بخوریم یا خیر؟

برنج مثل نان از وعده غذایی‌های با ارزش محسوب می‌شود که اگر در وعده ناهارمصرف شود می‌تواند متابولیسم بدن شما را در طول روز نگهداری کند به همین سبب بهترین زمان خوردن برنج در روز است. اما مصرف آن در شب به افزایش وزن منجر می‌شود. برای دانستن مقدار مناسب برنج اول باید ارزش غذایی آن را بدانید تا متناسب با وزن خود آن را مصرف کنید مثلا مصرف برنج قهوه‌ای برای افرادی که رژیم غذایی دارند بسیار مناسب است زیرا خاصیت این محصول در کل دانه‌اش است در حالی که برنج سفید از سبوس و جوانه جدا شده است؛ و به دلیل عطر و طعمی که دارد بیش‌تر مورد مصرف قرار می‌گیرد.

برنج سفید  سرشار از مواد مغذی افزود ه‌شده مانند آهن، ویتامین ها، اسید فولیک، نیاسین، تیامین و… است که در انواع مختلف در بازار عرضه می‌شود که این محصول در میان مردم طرفدار بیشتری دارد. برنج مانند سایر محصولات دیگر می‌تواند هم مضر باشد و هم مفید علاوه بر این ماده غذایی به دلیل فیبر کم به مشکلات گوارشی بدن  بسیار کمک می‌کند. اما برنج قهوه ای برای کسانی که دچار بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی و وزن بالا هستند، گزینه مناسب‌تری می باشد. پس باید هم بهترین زمان خوردن برنج را بدانید و هم  برای خوردن برنج، شرایط و سلامتی خود را مورد بررسی قرار دهید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

نظر دانشمندان درباره‌ی بهترین زمان خوردن برنج

پس از آزمایش‌های محققان و متخصصان به این نتیجه رسیدند که مصرف غلات از جمله برنج و نان 10 دقیقه پس از مصرف سبزیجات و پروتئین باعث کاهش حداقل 60 درصد قند خون می‌شود همچنین مصرف همزمان  کربوهیدرات‌‌ها و پروتئین‌ها باعث می‌شود قند خون تقریبا 40 درصد افزایش یابد پس باید مراقب تغذیه خود باشیم

پس بهترین زمان مصرف برنج و نان ۱۰ دقیقه پس از صرف غذای اصلی که شامل انواع سبزیجات است، باشد. مصرف این مواد غذایی در بهبود بیماری‌هایی دیابتی هم موثر است.

نکته طلایی در خصوص بهترین زمان خوردن برنج بعد از سبزیجات

تحقیقات محققان ثابت کرده است که ، با مصرف برنج و نان پس از خوردن سبزیجات نه تنها قند خون خود را کنترل می کنید بلکه چاقی و افزایش وزن شما را بهبود می‌دهد.

افزایش قند خون

مصرف بیش از اندازه برنج سفید باعث افزایش دیابت نوع 2 می‌شود.

طلایی در خصوص بهترین زمان خوردن برنج بعد از سبزیجات - بهترین زمان خوردن برنج؛ ناهار یا شام

سندروم متابولیک

چاقی شکمی، تری‌گلیسیرید زیاد، کم بودن کلسترول خوب و بالا بودن قند خون از عوامل ایجاد کننده سندروم متابولیک است. که با مصرف بیش از حد برنج رخ می‌دهد.

اختلالات عصبی

خوردن بیش از حد برنج روی سلول‌های عصبی تاثیرات منفی میگذارد. برای جلوگیری از این، باید مقداری شلتوک برنج را در پارچه‌ای قرار دهید و بگذارید همراه با برنج پخته شود.

طبع برنج

طبع برنج سرد و خشک است و خنثی کننده آن زعفران، شوید، زیره سیاه و خیساندن در آب نمک است.

مضرات برنج تاریخ مصرف گذشته

بهترین زمان مصرف برنج دو سال بعد از شالی‌کوبی است. مهم‌ترین نشانه‌های برنج‌ تاریخ مصرف گذشته تغییر رنگ مایل به قهوه‌ای، شکننده بودن برنج‌ها، کپک‌زدگی، کرم‌زدگی، رطوبت و تغییر طعم است.

اگر تاریخ مصرف برنج گذشته باشد، باید آن را تست کنیم و اگر از نظر سلامت تایید نشد، باید خوراک دام شود و مورد مصرف صنعتی قرار بگیرد یا به طور کل معدوم و به کود زیستی تبدیل شود.

افرادی که نباید از برنج سفید استفاده کنند

افرادی که  دچار چاقی بیش از حد، هستند بهتر است به جای برنج سفید از غلات سبوس‌دار استفاده کنند.همچنین افرادی که دچار دیابت از نوع 2 هستند باید  از مقدار کمتری برنج استفاده کنند تا قند خونشان بالا نرود و افرادی که دچار یبوست هستند تا حد امکان نباید برنج را درمصرف روزانه خود قرار دهند باید در هفته 2 الی 3 بار آن را مصرف کنند.

سخن پایانی

بهترین زمان خوردن برنج برای افراد متفاوت است؛ مثلا افرادی که ورزشکار هستند با افرادی که فعالیت زیادی ندارند قطعا مصرفشان هم برابر نیست. سایت معتبر مشهد برنج انواع برنج ایرانی؛ برنج هندی و برنج پاکستانی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت