بهترین روش دم کردن چای سبز برای عطر و طعم متفاوت!

مشهد برنجمشهد برنج
614 بازدید
دم کردن چای سبز

دم کردن چای سبز با چای سیاه متفاوت است؟ چای سبز یکی از انواع نوشیدنی‌های پرطرف‌دار در جهان است که از برگ‌های گیاه چای تهیه می‌شود. شاید شما هم از جمله افرادی هستید که چای سبز را به‌خاطر طعم تلخ و گسی که دارد، دوست نداشته باشید. خواص چای سبز بسیار زیاد است و بسیاری از افراد چای سبز را در فهرست نوشیدنی‌های روزانه خود جای‌داده‌اند. یکی از ویژگی‌های چای مرغوب سبز به‌عنوان یک نوشیدنی مفید این است که می‌تواند با بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های کلیوی، راش پوستی، چاقی و اضافه‌وزن، بیماری‌های عصبی و بیماری‌های قلبی مبارزه کند. همین امر، خاصیت شگفت‌انگیز نوشیدنی چای سبز محسوب می‌شود.

نوشیدنی چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به هر نوع سرطان را به طرز عجیبی کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌های مفید موجود در این چای باعث پیشگیری از انواع بیماری‌ها می‌شوند. نوشیدنی‌هایی مثل چای سبز را باید به روش درستی دم کنید، چون در غیر این صورت نمی‌توانید از طعم دلنشین آن لذت ببرید. در ادامه مطلب از مشهدبرنج بهترین روش دم کردن چای سبز را بدون آنکه طعم آن تغییر کند آموزش می‌دهیم.

معرفی بیشتر نوشیدنی چای سبز

چای سبز یکی از انواع چای محسوب می‌شود که فرایند اکسیدشدن معمول را نگذرانده است. این چای اصالتاً از چین آمده؛ اما تولید آن به دیگر کشورهای شرق آسیا نیز سرایت کرده است. این چای یکی از مفیدترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که حاوی مواد مغذی از جمله آنتی‌اکسیدان بسیار زیادی است. برگ چای از گیاهی به نام کاملیا به دست می‌آید و ابتدا از چین و هند به سایر نقاط جهان وارد شده است.

در کشورهای چین و هند، انواع چای به‌ویژه چای سبز خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. مردمان این دو کشور، نوشیدنی چای سبز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار می‌دهند. آماده‌سازی و دم کردن چای سبز اصول و آداب‌ورسوم خاصی دارد. مردمان سرزمین‌های شرق آسیا به دلیل مصرف این نوشیدنی سالم، طول عمر بیشتری دارند.

بهترین زمان خوردن چای سبز      

در حالت کلی بهترین زمان مصرف چای بعد از ظهر است. چای سبز را به‌هیچ‌وجه با شکم‌خالی ننوشید؛ چون به دلیل مقادیر بالای بکتین‌هایی که دارد، اثرات منفی روی کبد می‌گذارد. بهتر است که شما  چای سبز را هر روز صبح بین ساعت 10 تا 11 بنوشید. چای سبز به دلیل داشتن کافئین زیاد، موجب افزایش انرژی در بدن شما می‌شود.

اگر بعد از انجام تمرینات ورزشی ابتدا یک فنجان چای سبز میل کنید، متابولیسم بدنتان بالا می‌رود و سریع‌تر به‌تناسب اندام می‌رسید. برای این‌که چای سبز طعم بهتری داشته باشد شما می‌توانید با هل، دارچین، زنجبیل، نعناع، گل سرخ، زعفران، نارنج و به‌لیمو ترکیب کنید و با آن دم‌نوش‌های گیاهی بسیار مفید و خوشمزه تهیه کنید.این نوشیدنی به‌صورت چای کیسه‌ای، برگ چای سبز و قرص چای سبز وجود دارد.

نحوه صحیح دم کردن چای سبز

توجه داشته باشید که روش دم کردن چای سبز مشابه چای سیاه نیست و نباید این نوع از چای را روی حرارت کتری قرار دهید. ابتدا آب را روی حرارت قرار دهید تا به نقطه‌جوش برسد. زیر آب را خاموش کنید و اجازه دهید 5 دقیقه بماند تا دمای آن کمی کاهش یابد و به حدود  70 الی 80 درجه برسد. به‌ازای هر لیوان آب، 1 قاشق چای‌خوری از چای سبز را داخل قوری بریزید و سپس آب که به 80 درجه رسیده بود را به آن اضافه کنید.

حدود 5 الی 8 دقیقه زمان دهید تا نوشیدنی چای سبز دم بکشد. بعد از دم کردن چای سبز به کمک یک صافی برگ‌های چای سبز را از آب جدا کنید تا چای سبز تلخ نشود. رعایت چند نکته ویژه برای دم‌کردن چای سبز ضروری است که عبارت‌اند از:

1. عدم استفاده از آب جوش

نباید برای دم کردن چای سبز از آب جوش استفاده کنید. استفاده از آب جوشیده موجب تلخ شدن طعم چای سبز می‌شود. همچنین توجه داشته باشید اگر آب خیلی سرد باشد، عطروطعم چای به‌صورت کامل از برگ‎های آن خارج نمی‌شود. دمای مناسب برای آبی که می‌خواهید از آن برای دم‌کردن چای سبز استفاده کنید، بین 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد است.

2. مدت زمان دم کردن چای سبز

زمان دم کردن چای سبز ایرانی نهایتاً 8 دقیقه است. دم‌کردن چای سبز اگر بیش‌تر از 10 دقیقه طول بکشد، طعم چای تلخ می‌شود و اگر کم‌تر بماند، طعم و عطر چای آزاد نمی‌شود. البته زمان دم‌ کشیدن چای سبز تولید شده در کشورهای دیگر با چای سبز ایرانی متفاوت است.

3. دم‌ کردن چای سبز همراه با شیرین‌کننده‌ها

شاید برای یک‌سری از افراد که به دمنوش علاقه ندارند، چای سبز حتی اگر خوب هم دم شود، ممکن است طعم خوبی نداشته باشد. برای خوش طعم شدن چای سبز و کاهش طعم گس آن می‌توانید با افزودن چاشنی‌های مختلفی مانند عسل و نبات یا شیرین‌کننده‌های دیگر، طعم این چای را بهتر کنید.

4. میزان چای سبز برای دم‌کردن

مقدار مناسب چای سبز برای 1 لیوان آب، 1 قاشق چای‌خوری است. شما باتوجه‌به ذائقه خودتان می‌توانید این نسبت را تغییر دهید. قائدتا با تغییر این نسبت، طعم، رنگ و عطر چای شما هم تغییر می‌کند. سعی کنید به‌جای استفاده از چای سبز کیسه‌ای، از برگ چای سبز استفاده کنید. برگ‌های تازه چای سبز نسبت به چای سبز کیسه‌ای وقرص چای سبز عطروطعم بهتر و بیش‌تری دارند.

5. ظرف مناسب دم‌کردن چای سبز

در حالت کلی بهترین روش دم کردن چای سبز این است که آب جوشیده دمای مناسبی داشته باشد و از همه مهم‌تر ظرف مناسبی برای دم کردن آن انتخاب شود. از جمله ظروف مناسب برای دم‌کردن نوشیدنی های گرم مانند چای سبز، قوری چینی یا شیشه‌ای است. خوردن نوشیدنی چای سبز در این جنس از لیوان و قوری، هم سالم‌تر است و هم به دلیل داشتن صافی، جداکردن برگ‌های چای سبز از آن راحت‌تر است. بهتر است تا جایی که می‌شود از ظروف آلومینیومی، برنجی و مسی استفاده نکنید. ظروف فلزی علاوه بر این که طعم و رنگ چای را تغییر می‌دهند، تا حد زیادی ممکن است به علت واکنش‌های شیمیایی، سلامت شما را به خطر بیندازند.

تفاوت چای سبز و چای سیاه در چیست؟

امروزه بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که نوشیدن روزانه چای سبز جایگزین مناسبی برای چای سیاه است. چای سیاه در فرایند تولید، اکسیداسیون و تخمیر را می‌گذراند؛ اما برگ چای سبز بدون تخمیر و اکسیداسیون مستقیم وارد بازار می‌شود. به همین دلیل چای سبز ارگانیک‌تر است و خواص چای سبز نسبت به چای سیاه بیشتر است. البته نوشیدن هر دو چای سبز و سیاه بدون زیاده‌روی‌کردن در مصرف آن‌ها برای سلامتی مفید است.

دیگر تفاوت‌ چای سیاه با چای سبز این است که چای سبز یک نوشیدنی بدون چربی، کربوهیدرات یا پروتئین است و آنتی‌اکسیدان بالایی دارد که همین مورد از جمله خواص ویژه آن محسوب می‌شود. چای سبز تا حدودی مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سطح قند خون را کاهش می‌دهد. طبع چای سبز سرد و خشک است. به همین دلیل هنگام دم‌ کردن چای سبز از دارچین، گل محمدی، نبات، نعناع یا عسل استفاده می‌کنند تا طبع متعادلی پیدا کند. مصرف خرما، رطب و کشمش  به خنثی‌کردن سردی این نوشیدنی شفابخش کمک می‌کند.

آیا کودکان می‌توانند چای سبز بخورند؟

اگر کودک شما پس از انجام هرگونه فعالیت خیلی سریع احساس خستگی و بی‌ می‌کند، بهتر است به آن چای سبز یا هر نوع چای دیگری ندهید. ابتدا شما باید ببینید کودکتان به طور معمول احساس بی‌خوابی و عدم تمرکز دارد یا نه؛ اگر کودک شما بعد از نوشیدن یک فنجان چای سبز این علائم را نشان نداد، می‌توانید گاهی اوقات به او چای سبز بدهید. در مورد خواص چای سبز برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلامت دهان و دندان
  • عدم ابتلا به آنفولانزا
  • بهبود عملکرد قلب و سلامت عروق
  • محکم‌شدن استخوان‌ها

در مورد معایب خوردن چای سبز، برای کودکانی که سریع پس از انجام فعالیت احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیش‌فعالی
  • بی‌خوابی
  • کم‌خونی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • نوسان فشارخون
نوشیدنی چای سبز

نکات لازم برای دم کردن چای سبز

برای دم کردن چای سبز رعایت یک سری نکات کمک می‌کند تا طعم و خواص بیشتری داشته باشد. این نکات عبارتند از:

  • نسبت درست چای سبز به آب (به ازای هر فنجان یک قاشق چای‌خوری چای سبز)
  • دمای مناسب الب جوش بین 70 تا 80 درجه سانتی گراد
  • مدت زمان 3 تا 8 دقیقه برای دم کشیدن
  • خرید چای با کیفیت سبز

جمع‌بندی

خواص چای سبز بسیار زیاد است و نوشیدن روزانه یک فنجان از این چای، توصیه می‌شود. نحوه دم‌ کردن چای سبز بسیار مهم است. اگر برای دم‌کردن چای سبز مثل دیگر چای‌ها عمل کنید، در نتیجه نوشیدنی چای سبز به عطروطعم خوبی نمی‌رسد. انواع چای‌های باکیفیت در سایت مشهدبرنج، باکیفیت عالی، عطروطعم خوب و رنگ‌دهی طبیعی قابل سفارش هستند. شما می‌توانید برای مشاهده و ثبت سفارش انواع نوشیدنی های گرم (چای، نسکافه و قهوه) مرغوب و ارگانیک، به صفحه خرید محصولات مشهد برنج مراجعه کنید و محصول موردنظر خود را خریداری نمایید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت