.jpg - برنج بوجاری شده یا بوجاری برنج چیست؟

برنج بوجاری شده یا بوجاری برنج چیست؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,397 بازدید
برنج بوجاری شده یا بوجاری برنج چیست؟

بوجاری در لغت نامه دهخدا، یعنی کسی که شغلش پاک کردن خار و خاشاک از انواع غلات و حبوبات است. برنج بوجاری شده یعنی غربالگری این اصطلاح نه تنها برای پاک کردن برنج، بلکه به جداسازی و خالص سازی انواع برنج اطلاق می‌شود. بوجار یعنی جدا کردن هرگونه خاک و… که شامل گندم، جو و برنج می‌باشد. این یک روش قدیمی است هست و احتمالا هنوز هم کشاورزانی باشد که از چنگک و بعد هم الک کردن این کار را انجام دهند. این نوع برنج مسلما نسبت به سایر برنج قیمت بالاتری دارد؛ زیرا دارای کیفیت بسیار بالایی است.

انواع روش برای بوجاری کردن برنج

  1.  پاکسازی کردن برنج از ضایعات پس از برداشت
  2. 2-    جداسازی برنج‌های شکسته از برنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سالم

دستگاه بوجاری برنج یا برنج بوجاری شده

این دستگاه برنج‌های شکسته شده را از برنج‌های سالم جدا می‌کند

برنج ورودی به دستگاه بر روی صفحات و طبقه‌های الک پخش می‌شود و با حرکت گردشی برنج‌ها، برنج‌های شکسته با توجه به اندازه‌های الک، از الک خارج می‌شوند. این کار 4 بار تکرار می‌شود؛ و به 4 نوع برنج تقسیم می‌شود

(برنج سالم، برنج لاشه، برنج نیم دانه و برنج ریز و درشت)

این دستگاه انواع مختلفی دارد ولی همه آنها پاکسازی و جداسازی برنج‌های ناسالم از برنج‌های سالم را انجام می‌دهند.

این دستگاه‌ها بیش‌تر در کارخانه‌های شمال کشور وجود دارد اما در حال حاضر دستگاه سورتینگ جدید که کامپیوتری است در حال جایگزینی است.

با توجه به میزان جداسازی دانه‌های شکسته، برنج‌ بوجاری شده به سه دسته‌ی یک الکه، دو الکه و سه الکه تقسیم می‌شوند. اگر به مقدار خیلی کمی  نیم دانه در برنج مشاهده شود، برنج یک الک است. اما اگر دستگاه را گونه‌ای تنظیم کنند که اکثر نیم دانه‌ها جدا شود؛ برنج دو الکه است و در آخر اگر در همان مرحله اول و دوم تمام نیم دانه‌های برنج جدا شود و برنج کاملا یکدست و تمیز باشد برنج سه الک می‌شود. باید توجه داشته باشیم که قیمت هر کدام از این برنج‌ها متفاوت است.

6.jpgویژگی‌های برنج بوجاری شده یا بوجاری برنج - برنج بوجاری شده یا بوجاری برنج چیست؟

ویژگی‌های برنج بوجاری شده یا بوجاری برنج

در بازار هنگامی که اسم برنج بوجاری می‌آید؛ منظور از برنج کاملا تمیز و یکدستی است که هیچ نیم دانه‌ای در آن وجود ندارد این نوع برنج بیش‌تر در رستوران‌ها و مهمانی‌های مجلل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت برنج بوجاری نسبت به سایر برنج‌ها بالاتر است و کاملا هم این موضوع منطقی و عادلانه است زیرا انرژی و زمان زیادی برای این محصول صرف می‌شود تا، با کیفیت بالا در بازار عرضه شود. بعد از برداشت و خشک کردن برنج از شالیزار باید به پوست کندن و سفید کردن آن مشغول شوند؛ در این مراحل در اثر بوجاری، پوست کنی و جدا سازی تقریبا حدود 10 الی 20 درصد برنج‌ها شکسته می‌شود؛ این برنج‌ها جزء دسته درجه 2 شناخته می‌شود.

فرآیند بوجاری شده با نام سورتینگ برنج شناخته شده وقتی برنج را وارد الک می‌کنیم مشاهده می‌‌کنید قطعات ریز‌تر یا با اندازه نامتناسب از الک خارج می‌شود؛ و برنج کاملا یکدست و تمیز می‌شود. بعد از بوجاری شدن برنج انواع مدل را در بازار عرضه می‌کنند که بهترین آن برنج درجه یک است که قیمت بالایی دارد ولی برنج درجه 2 و درجه 3 قیمت ارزان و کیفیت پایین تری دارد.

مصرف این برنج،  در مجالس موجب می‌شود؛ غذای شما ظاهری بسیار زیبایی را به خود بگیرد و نظر مهمانان را جلب کند؛ زیرا این محصول از نظر کیفیت و طعم بی نظیر است.

سخن پایانی

شما عزیزان می‌توانید برای خرید آنلاین، برنج بوجاری شده به سایت معتبر مشهد برنج مراجعه کنید؛ مشهد برنج انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است تا با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت