.jpg - طرز تهیه برنج آبکش ساده

طرز تهیه برنج آبکش ساده

مشهد برنجمشهد برنج
1,870 بازدید
برنج آبکش ساده

تهیه برنج به روش آبکش یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای پخت برنج است. این روش پخت برنج که برای مهمانی‌ها و مجالس گزینه مناسبی است فوت و فن‌هایی دارد که به کار بردن آن‌ها به بهتر شدن نتیجه پخت برنج کمک زیادی می‌کند. اشتباهات در فرآیند پخت برنج آبکش در مرحله اول ممکن است برنج شما را شفته و یا خشک بکنند. با روشی که امروز ما درباره طرز تهیه برنج آبکش ساده به شما می‌آموزیم، می‌توانید انواع برنج‌های ایرانی، پاکستانی و هندی را با بهترین طعم و عطر بپزید.

برای مطالعه مقاله “4 خوراک برنجی برای بچه‌ها” کلیک کنید.

مواد لازم برای تهیه برنج آبکش ساده

قبل از آنکه بخواهیم طرز تهیه برنج آبکش ساده را به شما بگوییم باید ملزومات و مواد لازم برای پخت آن را فراهم کنیم. برای تهیه برنج آبکش ساده برای 4 نفر به

2 پیمانه برنج

2 قاشق غذاخوری نمک

2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده

3 قاشق غذاخوری روغن مایع

مقادیری آب

نیاز دارید.

طرز تهیه برنج آبکش ساده

آماده‌سازی برنج

برای تهیه برنج آبکش ساده ابتدا برنج را پاک کنید. در پاک کردن برنج باید کلیه ‌دانه‌ها و سنگ‌های موجود در برنج را از آن جدا کرده و پس از آن دو مرتبه برنج را با آب ولرم شستشو دهید. این کار برای آن انجام می‌‌شود که کلیه آلودگی‌ها و گرد و خاک موجود روی دانه‌های برنج شسته شود. پس از شستن برنج تا حدی که آب آن شفاف شود، مجددا ظرف برنج را به اندازه‌ای که یک بند انگشت آب روی دانه‌های برنج قرار بگیرد پر از آب می‌کنیم و نمک را به آن اضافه می‌کنیم. لازم است تا برنج در این حالت حداقل دو ساعت خیس بخورد.

جوشاندن آب

در مرحله بعدی برای دو پیمانه برنج، پنج پیمانه آب را در قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید. به آب در حال جوش یک قاشق غذاخوری نمک اضافه می‌کنیم.

جوشاندن برنج

در مرحله سوم آب برنج خیس خورده را خالی کرده و آن را به آب در حال جوش اضافه می‌کنیم. لازم است برنج را با کفگیر در این مرحله هم بزنیم تا دانه‌های برنج در اثر شوکی که به خاطر قرار گرفتن در آب جوش به آن‌ها وارد شده به هم نچسبند. مدت زمان جوشیدن برنج در آب را تا زمانی که دانه‌های برنج نرم شوند ادامه می‌دهیم. نمی‌توان به صورت دقیق برای این مرحله مشخص کرد که لازم است چند دقیقه برنج بجوشد، زیرا این زمان در انواع مختلف برنج متفاوت است.

تست برنج قبل از آبکش کردن

برای تست آن که مطمئن شوید برنج آماده آبکش شدن است، دو روش وجود دارد. در روش اول یک دانه برنج را بین دو انگشت خود قرار داده و آن را فشار دهید. اگر برنج از وسط نصف و یا له شد زمان آبکش کردن آن رسیده است. در روش دوم باید یک دانه برنج را بین دندان‌های خود قرار دهید. در این روش اگر قسمت بیرونی برنج نرم و مغز آن سفت بود زمان آبکش کرده آن رسیده است.

آبکش کردن برنج

پس از آبکش کرده برنج باید خیلی سریع روی آن آب سرد بریزیم. این کار سبب می‌شود تا نشاسته اضافی برنج از آن خارج شود. با ریختن برنج درون آبکش تنها برنج‌های قسمت رویی ظرف خنک می‌شود و بی‌حرکت ماندن ظرف در این حالت سبب می‌شود تا دانه‌های زیرین له شوند. برای جلوگیری از له شدن دانه‌های برنج در طرز تهیه برنج آبکش ساده باید بلافاصله پس از آنکه روی دانه‌های برنج آب ریختیم، ظرف را تکان دهیم تا همه دانه‌ها به دمای متعادل برسند. این کار همچنین به نچسبیدن دانه‌های برنج به یکدیگر نیز کمک می‌کند.

دم کردن برنج

در این مرحل قابلمه برنج را بشوید تا اثرات جوشیدن برنج از روی آن پاک شود و سپس دوباره آن را روی حرارت قرار دهید. بعد از آنکه قابلمه روی حرارت کاملا خشک شد کمی روغن مایع و زعفران دم کرده ته ظرف می‌ریزیم و قابلمه را حرکت می‌دهیم تا کاملا در ته ظرف پخش شود. پس از آن برنج را درون قابلمه ریخته و آن را در وسط ظرف جمع می‌کنیم و با دسته کفگیر در وسط آن حفره‌هایی ایجاد می‌کنیم تا برنج سریع‌تر و بهتر دم بکشد.

در آخرین مرحله برای آنکه در فرآیند دم کشیدن برنج دانه‌ها به هم نچسبند، درب قابلمه را با دمکنی پوشانده و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم تا بخار بگیرد. پس از بخار گرفت قابلمه برنج آن را با حرارت کم روی شعله پخش‌کن قرار می‌دهیم تا به مدت یکساعت دم بکشد.

سرو برنج آبکش ساده

پس از آماده شدن برنج در ظرفی مقداری آب و روغن را مخلوط کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید. پس از آنکه درب قابلمه را برداشتیم به کمک کفگیر محلول آب و روغن را روی سطح برنج ریخته و به خوبی مخلوط می‌کنیم. در آخر برنج را درون دیس بکشید و برای سرو تزئین کنید. اگر قابلمه شما از نوع نچسب باشد می‌توانید آن را به صورت قالبی از قابلمه خارج کنید.

22 - طرز تهیه برنج آبکش ساده

نوع برنج در نتیجه نهایی تاثیرگذار است

طرز تهیه برنج آبکش ساده برای پخت انواع برنج تقریبا یکسان است اما با توجه به ویژگی‌های متفاوتی که انواع مختلف برنج دارد نتیجه نیز تا حدی متفاوت خواهد بود. نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که نوع برنج و فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید بسیار مهم هستند. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با سال‌ها تجربه در زمینه فروش تخصصی انواع برنج ایرانی، پاکستانی و هندی مرغوب‌ترین انواع برنج را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خریدی رضایت‌بخش داشته باشید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت