.jpg - طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی و کته + فوت و فن

طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی و کته + فوت و فن

مشهد برنجمشهد برنج
1,992 بازدید
برنج زعفرانی

پلو زعفرانی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی به شمار می‌رود که به همراه انواع خورش و انواع کباب سرو می‌شود. تهیه برنج زعفرانی کار چندان سختی نیست و هر کدبانویی می‌تواند آن را درست کند؛ ولی باتوجه‌به اینکه برنج‌ ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی طعم و طرز پخت متفاوتی دارند برای تهیه کردن پلو زعفرانی باید کمی دقت و مهارت داشته باشید. زعفران از جمله ادویه‌هایی است که در آشپزی ایرانی بسیار کاربرد دارد و طعم بی‌نظیری به غذاها می‌بخشد و خواص فراوان دارد همچنین جزء گران‌قیمت‌ترین ادویه‌ها است. نحوه دم کردن زعفران نیز مهم است تا عطر و رنگ خوبی به برنج دهد. ما در این مقاله پخت برنج زعفرانی را همراه با فوت‌وفن‌های آن آموزش می‌دهیم تا همواره خوشمزه‌ترین و بهترین نوع برنج را تهیه کنید.

46 - طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی و کته + فوت و فن

روش‌های پخت برنج

معمولاً ایرانیان برنج را به دو روش آبکشی یا به‌صورت کته طبخ می‌کنند که در تمام مراسم‌های رسمی برنج را به‌صورت آبکش تهیه می‌کنند و روش کته نوع رایج و ساده‌ی پخت برنج است که خانم‌های خانه‌دار و باسلیقه آن را با مواد مختلف درست می‌کنند. پخت برنج زعفرانی نیز کاملاً سلیقه‌ای است که با رعایت تمامی فوت‌وفن‌های آشپزی، می‌توان هم به‌صورت آبکشی و هم کته تهیه کرد.

برای مطالعه مقاله «آیا برنج قند دارد» کلیک کنید.

چرا از زعفران استفاده کنیم؟

زعفران در کشور ما به عنوان یک گیاه با خواص دارویی بسیار زیاد شناخته می‌شود. در اصل زعفران از اصلی‌ترین مواد اولیه برای طبخ و پخت انواع‌ غذاهای اصیل ایرانی است. در واقع زعفران یک چاشنی فوق‌العاده خوش عطر و لذیذ برای پخت غذا محسوب می‌شود. همچنین زعفران را به عنوان یک رنگ دهنده طبیعی و سالم نیز می‌شناسند. زعفران اصل و طبیعی خواص درمانی و دارویی بی نظیری دارد.

به‌طور خلاصه و موردی از خواص بسیار مهم زعفران کمک به کاهش کلسترول و چربی خون است. همچنین زعفران به عنوان یک عامل بسیار موثر در ایجاد شادی و نشاط نیز شناخته می‌شود. این گیاه خوش رنگ به شدت خاصیت آرامش بخش بودن دارد. اگر می‌خواهید حافطه قوی داشته باشید و آن را تقویت کنید. بهتر است استفاده و مصرف زعفران را به عنوان یک چاشنی خوش طعم به برنج اضافه کنید. از دیگر خواص شگفت‌انگیز زعفران جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی است. همچنین یک برنج زعفرانی خوش پخت می‌تواند به شما در درمان کم خونی و معده درد نیز بسیار کمک کند.

مواد لازم جهت پخت برنج زعفرانی

در ابتدا به یاد داشته باشید که برای پختن برنج به روش آبکشی یا کته یک پیمانه مخصوص داشته و به‌ازای هر نفر یک پیمانه برنج بریزید. به‌عنوان‌مثال برای 4 نفر باید چهار پیمانه برنج پخته شود. روغن یا کره، نمک و موادی که برای ته‌دیگ دوست دارید. به مقدار لازم زعفران دم‌کرده نیاز داریم. بهتر است که زعفران پودر شده را بر روی چند قالب یخ ریخته، اجازه دهید یخ‌ها آب شوند سپس کمی آب جوش اضافه کنید و یک درپوش روی ظرف قرار دهید تا خوب دم بکشد و رنگ پس دهد. اگر بخواهیم به‌صورت تیتری مواد لازم را بگوییم عبارت‌اند از:

  • برنج 4 پیمانه
  • نمک 3 الی 4 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
  • روغن یا کره نصف پیمانه
  • ته‌دیگ موردنظر

طرز تهیه برنج زعفرانی به‌صورت کته

کته نوع ساده‌ی پخت برنج است. در این روش برنج را به مدت نیم تا یک ساعت خیس کنید. نوع برنجی که استفاده می‌کنید بسیار مهم است و باید مقدار آب را مدنظر قرار دهید که برنج شما شفته یا زنده نشود؛ بنابراین برای 4 پیمانه برنج به 5 پیمانه آب نیاز دارید. در مرحله اول برنج، آب، نمک و روغن را مخلوط کرده با حرارت بالا اجازه دهید آب به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم کنید، وقتی آب برنج بخار شد زعفران را اضافه نموده و کامل مخلوط کنید تا برنج زعفرانی شود. در مرحله آخر در قابلمه را دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید به مدت 1 ساعت برنج زعفرانی دم بکشد.

طرز تهیه برنج زعفرانی به‌صورت آبکشی

تهیه برنج زعفرانی مجلسی بدین صورت است که ابتدا برنج را به مدت 1 ساعت خیس کنید و خوب شستشو داده سپس درون قابلمه‌ای آب، نمک و مقداری آبلیمو بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید. وقتی به جوش آمد برنج را اضافه کنید و کامل مخلوط کنید و با حرارت بالا بجوشانید. با تست کردن دانه‌ای از برنج متوجه می‌شوید که آیا برنج را باید آبکشی کرد یا نه؟! اگر برنج مغزپخت و نرم شده باشد وقت آبکشی است، آن را آبکش نموده بعد در قابلمه کمی روغن ریخته و ته‌دیگ را بگذارید برنج را داخل قابلمه بریزید و زعفران دم شده روی برنج ریخته و مخلوط کنید تا برنج کاملاً زعفرانی شود. در قابلمه را دم‌کنی گذاشته به مدت 1 ساعت برنج را با حرارت ملایم دم کنید.

47 1 - طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی و کته + فوت و فن

آموزش ته دیگ زعفرانی

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید یک برنج زعفرانی مجلسی بپزید برای تکمیل این غذای مجلسی خوش طعم داشتن ته دیگ مناسب بسیار مهم است. به غیر از ته دیگ سیب زمینی بهترین و مناسب‌ترین ته دیگ برای برنج زعفرانی،‌ یک ته دیگ برنجی زعفرانی است. برای این کار لازم است تا زمانی که برنج زعفرانی را آبکش کردید درون قابلمه مقداری روغن بریزید. سپس کمی از مواد برنج زعفرانی را جدا کرده و کف قابلمه بریزید. با یک قاشق و یا کفگیر برنج را به آرامی فشار دهید تا فشرده‌تر شود. دوباره مقداری برنجزعفرانی اضافه کنید و با پشت قاشق فشرده کنید تا ته دیگ شما به ارتفاع دلخواه برسد. اکنون می‌توانید باقی برنج زعفرانی را اضافه کنید و به برنج اجازه دهید تا دم بکشد. فقط باید توجه داشته باشید که از قابلمه مناسب مانند تفلون و یا سرامیک استفاده کنید. استفاده از این نوع قابلمه‌ها باعث می‌شود تا ته دیگ زعفرانی شما به قابلمه نچسبد.

نحوه صحیح دم‌کردن زعفران برای برنج زعفرانی

برای پخت برنج زعفرانی به مقداری زعفران دم کرده و آب شده غلیظ نیاز دارید. برای تهیه زعفران می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول ابتدا زعفران را درون قوری کوچک مخصوص دم کردن زعفران و یا یک لیوان شیشه‌ای بریزید. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. در ادامه مراحل روی لیوان را با یک درپوش بگذارید. حدودا 30 دقیقه زمان لازم است تا زعفران شما دم بکشد و به آب رنگ بدهد. همچنین می‌توانید زعفران و آب جوش را بر روی حرارت غیر مستقیم بگذارید. به عنوان مثال می‌توانید زعفران را بر روی سماور و یا کتری در حال جوش قرار دهید. در این روش زعفران شما با سرعت بیشتری دم می‌کشد و آماده می‌شود.

اگر به اندازه کافی فرصت دارید و می‌خواهید زعفران شما بیشترین عطر و رنگ را داشته باشد روش دوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این روش شما می‌توانید زعفرانتان را درون ظرف یا کاسه‌ای مناسب بریزید. سپس چند تکه یخ درون ظرف و کاسه بریزید. باید به یخ اجازه بدهید تا آرام آرام به‌طور کامل آب شود. بعد از اینکه تکه‌های یخ آب شدند کمی آب جوش به آن‌ اضافه کنید. درب ظرف را ببندید و باز هم به زعفران فرصت بدهید تا کم کم رنگ آن آزاد شود. به شما توصیه می‌کنیم که برای پخت برنج زعفرانی خوش عطر و خوش رنگ از شب قبل از روش دوم برای تهیه زعفران استفاده کنید.

نکات مهم و فوت‌وفن‌های آشپزی در پخت برنج زعفرانی

برای تهیه برنج از جمله برنج زعفرانی توجه کردن به یک سری از نکات مهم، ضروری است.

  • نوع برنجی که انتخاب می‌کنید بر روی ظاهر و طعم پلو تأثیرگذار است. پس سعی کنید برنج مرغوب و باکیفیت خریداری کنید.
  • هنگام شستشوی برنج آن را چند بار بشویید و سپس به مدت 1 تا 3 ساعت خیس کنید.
  • برای تهیه برنج زعفرانی بهتر است از کره به‌جای روغن استفاده کنید چرا که عطروطعم بی‌نظیری به برنج می‌دهد.
  • دقت کنید زعفران خیلی رقیق نباشد به دلیل اینکه هنگام اضافه‌کردن به برنج آب موجود در زعفران باعث نرم‌تر شدن برنج می‌شود. پس زعفران باید غلیظ باشد.

61 - طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی و کته + فوت و فن

تزئین برنج زعفرانی

اگر می‌خواهید به عنوان یک کدبانوی ایرانی و یک آشپز حرفه‌ای شناخته شوید. سعی کنید طبخ غذا را با روش صحیح و رعایت تمام نکات و فوت و فن‌های آشپزی انجام دهید. علاوه بر این یک آشپز کاربلد بعد از پخت و طبخ غذا آن را به بهترین شیوه و زیباترین نحو تزئین می‌کند. سعی کنید در تزئین برنج زعفرانی خلاقیت داشته باشید و ایده‌های منحصر به فردی را اجرا کنید. برای مثال شما می‌توانید مقداری از برنج زعفرانی را با مقداری زرشک تفت داده شده در روغن مخلوط کنید و به طرز زیبایی بر روی برنج زعفرانی بریزید. همچنین می‌توانید برای تزئین برنج زعفرانی از خلال بادام یا خلال پسته به همراه زرشک استفاده کنید. می‌توانید برنج زعفرانی را در قالب‌های بزرگ قلبی شکل و یا اشکال دیگر بریزید و قالب بزنید. برنج زعفرانی قالبی را در وسط دیس قرار دهید. حال می‌توانید آن را با زرشک یا خلال پسته و بادام تزئین کنید. از ایده‌های جدید و متفاوت برای تزئین، ترکیب برنج زعفرانی با کشمش پلویی است. این نوع تزئین بسیار خاص و منحصر به فرد محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

دو اصل مهم در پخت برنج زعفرانی، برنج باکیفیت و زعفران مرغوب و درجه یک است. همان‌طور که می‌دانیم زعفران به نام طلای سرخ شهرت دارد و از قیمت بالایی برخوردار است. طبع زعفران گرم و خشک و برای درمان برخی بیماری‌های جسمی مفید است. سعی کنید برای خرید زعفران مرغوب و برنج ایرانی باکیفیت به فروشگاه مشهد برنج مراجعه کنید. امیدواریم که با رعایت تمامی نکات آموزشی در این مقاله بهترین غذاها را تهیه و میل نمایید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت