آشنایی با روش ‌های تقلب در برنج؛ چگونه برنج مرغوب را بشناسیم؟

مشهد برنجمشهد برنج
229 بازدید
روش های تقلب در برنج

برنج یکی از اصلی‌ترین اقلامی است که در سبد غذایی خانواده ایرانی جا دارد و سالانه بخش بزرگی از بودجه غذایی خانواده صرف خرید آن می‌شود. خرید برنج باکیفیت و مرغوب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده است و شناخت روش‌ های تقلب در برنج از اصلی‌ترین مواردی است که باید بدانید. تنوع بالای انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی موجود در بازار سبب شده تا تشخیص اصالت برنج کار چندان ساده‌ای نباشد. این موضوع نیز راه را برای برخی از فروشندگان سودجو هموار کرده تا بتوانند از این شرایط و عدم توانایی خریداران در تشخیص برنج اصلی از تقلبی استفاده کرده و برنج تقلبی را به‌جای برنج اصلی بفروشند. در ادامه مطلب از مشهدبرنج به بررسی روش‌های تشخیص برنج مرغوب می‌پردازیم.

رایج ‌ترین روش های تقلب در برنج

فروشندگان سودجو در هنگام فروش برنج از روش‌ های تقلب در برنج متعدد ولی مشترکی استفاده می‌کنند. شناخت این روش‌ها به شما به‌عنوان خریدار و مصرف‌کننده برنج کمک می‌کند تا بتوانید بادقت و مهارت بالاتری برنج مصرفی خانواده خود را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

1. فروش برنج با اسامی غیرواقعی

یکی از رایج‌ترین روش های تقلب در برنج این است که برنج نامرغوب را در بسته‌بندی برنج باکیفیت به فروش برسانند. شناخت ویژگی های برنج خوب و پرمحصول برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید با باز کردن بسته‌بندی برنج، تشخیص اصالت برنج را بهتر از قبل انجام دهید.

روش دیگری که افراد سودجو برای فروش برنج تقلبی در بسته‌بندی برنج باکیفیت انجام می‌دهند، ساختن اسامی غیرواقعی است؛ برای مثال برندهایی مانند برنج طارم خزر و یا طارم شیرودی از جمله این اسامی ساختگی هستند. که فروشنده تنها نام دو برنج ایرانی که یکی مرغوب و دیگری پر محصول است را در کنار هم قرار داده است؛ حال‌آنکه برنج درون بسته‌بندی هیچ‌کدام از این انواع برنج نیست.

ادعای برخی فروشندگان در مورد این مدل برنج‌ها و توجیه این مدل از روش های تقلب در برنج این است که برای مثال کنار هم قرارگرفتن نام برنج طارم و برنج شیرودی به این معنی است که هر دو مدل این برنج‌ها در بسته برنج قرار دارد؛ اما آنچه که لازم است بدانید این است که حتی اگر این ادعا واقعا هم درست باشد، زمان پخت این دو نوع برنج متفاوت است. طبیعتا پخت هم‌زمان دو نوع برنج در شرایط یکسان با وجودی که این دو نوع برنج ویژگی‌های متفاوتی در پخت و عطروطعم دارند، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

2. ترکیب برنج گران‌ قیمت با برنج پر محصول

ظاهر یکسان برخی از برنج‌های مرغوب و نامرغوب این امکان را برای فروشندگان سودجو فراهم کرده است تا بتوانند با ترکیب این نوع برنج و بسته‌بندی آن‌ها با نام برنج مرغوب، سود بیشتری به جیب بزنند. نکته منفی در این مورد از روش های تقلب در برنج این است که تشخیص اصالت برنج در این مورد اصلا آسان نیست.

بااین‌حال برای تشخیص برنج اصلی از تقلبی بهتر است در هنگام خرید ویژگی‌های ظاهری آن‌ها را باهم مقایسه کنید. اگر در هنگام بررسی دانه‌های برنج مشاهده کردید که اندازه دانه‌های برنج با هم برابر نیست و یا برخی از دانه‌ها در بسته‌بندی شکسته‌اند، از خرید این برنج اجتناب کنید. ازآنجایی‌که برنج‌های باکیفیت از نوع برنج بوجاری است، نباید دانه‌های شکسته و یا نیمه در آن وجود داشته باشد؛ بنابراین در هنگام خرید برنج عنبربو به این موضوع توجه کنید.

3. روش های تقلب در برنج؛ پنهان‌کردن برنج نامرغوب

این مورد از روش های تقلب در برنج تنها در زمان فروش برنج استفاده نمی‌شود. ممکن است در زمان خرید میوه‌ها نیز به این مورد برخورده باشید که تنها ردیف بالایی سبد میوه از نوع مرغوب بوده و لایه‌های بعدی از نوع نامرغوب هستند. فروشندگان سودجو نیز در هنگام فروش برنج ابتدا برنج نامرغوب را در کیسه می‌ریزند و تنها بخش بالایی کیسه را از برنج مرغوب پر می‌کنند. در چنین شرایطی حتی اگر خریدار بسته‌بندی برنج را بازکرده و سعی در تشخیص اصالت برنج داشته باشد، باز هم احتمال اینکه توسط این دسته از فروشندگان فریب بخورد زیاد است.

در هنگام خرید عمده برنج اوضاع از این هم بدتر می‌شود. ازآنجایی‌که خریدار عمده تک‌تک کیسه‌های برنج را بررسی نمی‌کند، فروشنده تنها چند کیسه اول را با برنج مرغوب پرکرده و بقیه کیسه‌ها را با انواع برنج بی‌کیفیت و نامرغوب در پوشش برنج باکیفیت به فروش می‌رساند.

4. تقلب در برنج خارجی

ممکن است آوازه برنج‌های پلاستیکی و یا برنج‌هایی که با نشاسته سیب‌زمینی تولید شده‌اند به گوش شما نیز رسیده باشد. یکی دیگر از روش های تقلب در برنج این است که برخی فروشندگان خارجی برنج با تولید این دست برنج‌های بی‌کیفیت و به طبع ارزان‌قیمت‌تر از سایر انواع برنج، محصولات خود را در بازار با عنوان برنج خارجی به فروش می‌رسانند. برای تشخیص برنج اصلی از تقلبی تنها کافی است مقداری از دانه‌های برنج را در آب بریزید. اگر دانه‌های برنج در آب ته‌نشین شد، این برنج از نوع باکیفیت و مرغوب برنج است؛ اما اگر برنج روی سطح آب شناور ماند، برنج از نوع تقلبی و پلاستیکی است.

5. روش های تقلب در برنج؛ به‌وجودآوردن بوی معطر

گاهی اوقات فروشندگان برای ‌آنکه بتوانند بوی ماندگی و یا نم برنج را از خریدار پنهان کنند و یا زمانی که می‌خواهند عطر برنج مرغوب را به نوع مخلوط برنج بدهند، مقداری آرد برنج مرغوب به آن اضافه می‌کنند. در این هنگام گرد نازکی از آرد بر روی دانه‌های برنج قرار می‌گیرد و عطر دلنشینی از برنج مرغوب را به آن می‌بخشد. تنها راه تشخیص این مورد از روش های تقلب در برنج این است که برنج را بشویید و سپس بررسی کنید که چه مقدار از عطر آن کم شده است.

6. ارزانی بی ‌دلیل برنج

از قدیم شنیده‌اید که هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست. چرا فروشنده‌ای از میزان سود خود برای فروش برنج کم می‌کند تا برنج را به دست شما برساند؟ تخفیف گذاشتن بر روی برخی از محصولات به‌صورت دوره‌ای و با معیاری معقول یکی از اصلی‌ترین راه‌های جذب مشتری است؛ اما باید به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است گاهی اوقات در میان اقلام باکیفیت، برخی از فروشندگان برنج بی‌کیفیت را نیز با نام برنج مرغوب به شما بفروشند.

این مورد از روش های تقلب در برنج معمولا چنان هوشمندانه انجام می‌شود که ممکن است حتی با بررسی ظاهری دانه‌های برنج نیز متوجه بی‌کیفیت بودن آن نشوید؛ ولی در هنگام پخت ببینید که دانه‌های برنج به‌سرعت از هم باز می‌شود یا می‌شکنند.

تشخیص اصالت برنج

روش ‌های تشخیص اصالت برنج

حال که با روش های تقلب در برنج آشنا شدید بهتر است روش‌های تشخیص برنج اصلی از تقلبی را نیز بشناسید. روش اول برای تشخیص اصالت برنج قراردادن آن در آب است.  برنج مرغوب به علت کیفیت بالایی که دارد در ظرف آب ته‌‌نشین شده و برنج تقلبی بر روی سطح آب شناور می‌ماند. سوزاندن برنج یکی دیگر از راه‌های تشخیص اصالت برنج است. به این صورت که شما بادقت به دانه‌های برنج در هنگام سوختن می‌توانید متوجه کیفیت آن بشوید. اگر دانه‌ها بلافاصله پس از حرارت دیدن با بوی نامطبوع سوختن، شما برنج تقلبی در دست دارید. مطالعه مقاله مرغوب ترین برنج ایرانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید برنج باکیفیت را سریع‌تر تشخیص دهید.

جمع‌بندی

تلاش همه‌روزه افراد فریب‌کار برای دستیابی به سود بیشتر، ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و عدم بررسی سلامت اقلام خوراکی موجود در بازار باعث شده تا روش های تقلب در برنج بیش‌ازپیش رواج پیدا کنند. بااین‌حال شما می‌توانید با بالابردن دانش خود در زمینه تشخیص اصالت برنج طبیعت و خرید محصولات باکیفیت تا حد زیادی از گزند آسیب‌های آن‌ها در امان بمانید. یکی از اصلی‌ترین راه‌های تشخیص برنج اصلی از تقلبی توجه به ویژگی‌های ظاهری برنج است که در بخش‌های قبلی مقاله به‌تفصیل آن‌ها را بررسی کردیم. بااین‌حال به نظر می‌رسد که تنها خرید از فروشگاه‌های معتبر است که می‌تواند تا حد زیادی خیال شما را از بابت خرید محصول باکیفیت راحت کند.

فروشگاه اینترنتی مشهد برنج از معتبرترین فروشگاه‌هایی است که می‌توانید برای خرید انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی باکیفیت به آن‌ها مراجعه کرده و از کیفیت محصولاتی که خریداری می‌کنید اطمینان داشته باشید. تنوع بالا و قیمت‌های منصفانه انواع برنج را می‌توانید در بخش فروشگاه سایت مشاهده کنید. ‌

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت