مرغوب ترین برنج ایرانی

مشهد برنجمشهد برنج
1,320 بازدید
مرغوب ترین برنج ایرانی

یکی از پرمصرف‌ترین غلات در کشور، برنج است. عطر و طعم و کیفیت انواع برنج ایرانی با یکدیگر متفاوت است. برای اینکه بتوانید بهترین برنج مورد نظر خود را خریداری کنید، باید آشنایی حداقلی با انواع برنج داشته باشید. همچنین آشنایی با ویژگی‌های برنج باکیفیت و مرغوب موجب می‌شود تا محصول مناسب و سالم‌تری را برای سفره غذایی خانواده و مهمانی‌های خود مهیا کنید. در ادامه مقاله به معرفی مرغوب ‌ترین برنج ایرانی می‌پردازیم.

برای مطالعه مقاله “معرفی برنج لنجان” کلیک کنید.

انواع برنج ایرانی

در ادامه چند مورد از بهترین و مرغوب ‌ترین انواع برنج ایرانی را شرح می‌دهیم:

1- برنج طارم

یکی از معروف‌ترین انواع برنج ایرانی که جزء بهترین و مرغوب‌ ترین برنج ایرانی نیز است، برنج طارم است. برنج طارم انواع مختلفی دارد که هم گیلانی‌ها و گلستانی‌ها و هم مازندرانی‌ها به کاشت آن مشغول هستند.

کیفیت برنج طارم به اندازه‌ای است که کشور‌های دیگر هم از این برنج مرغوب و عالی استفاده می‌کنند. کیفیت این نوع برنج ایرانی و عطر بی‌نظیر آن، بعد از پخت نیز تا چند ساعت حفظ می‌شود. این برنج علاوه بر اینکه طعم و پخت خوبی دارد، عطر بی‌نظیر و فوق العاده‌ای نیز دارد و بیشتر باب میل افرادی است که برنج معطر را می‌پسندند.

مرغوب ترین برنج ایرانی

یکی از انواع برنج طارم، برنج طارم دیلمانی است. این نوع از برنج طارم، جزء مرغوب ‌ترین برنج ایرانی محسوب می‌شود که بیشتر توسط اهالی غرب مازندران کشت می‌شود و این بخش از شمال کشور برای کشت این نوع برنج مناسب‌تر است.

برنج طارم دیلمانی از آن دست برنج‌هایی است که بعد از پخت قد می‌کشد. این نوع برنج ایرانی در زمان خرید و قبل از پخت حدود ۸ میلی‌متر است و بعد از پخت بیشتر از ۹ میلی‌متر خواهد شد.

2- برنج هاشمی

یکی دیگر از انواع مرغوب ‌ترین برنج ایرانی برنج هاشمی است. این نوع برنج، برنجی دانه بلند است که بعد از پخت از هم جدا هستند و عطر مطبوع و کیفیت عالی برنج ایرانی را دارا است. قیمت برنج هاشمی در بازار به طور معمول کمتر از برنج کشت دوم و برابر با برنج طارم است. علاوه بر این، برنج هاشمی سالم‌تر رشد می‌کند.

علت سالم‌‌تر بودن این نوع برنج از انواع برنج‌های ایرانی، این است که برنج به علت ساقه باریک و ساختاری که دارد، امکان وجود کرم ساقه خوار دور و بر خود را کم کرده است. در نتیجه برنجی که آفت و کرم کمتری داشته باشد، نیاز به سم کمتری نیز دارد و استفاده کمتر از سم برای این نوع برنج، موجب سالم‌‌تر شدن برنج در هنگام رشد شده است. مناطق مناسب کشت این برنج آستانه اشرفیه و همچنین شهرستان فریدونکنار است.

برنج هاشمی از طعم بسیار خوبی نیز برخوردار است و کیفیت خوبی نیز دارد. همچنین این نوع برنج از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. دانه‌های برنج هاشمی معمولاً به صورت کشیده هستند و نسبت به سایر گونه‌ها نیز، چاق‌تر می‌باشند. رنگ دانه‌های این برنج سفید مایل به کرم است، همچنین این برنج در پخت از عطر خوب و بی‌نظیری برخوردار است.

3- برنج صدری

یکی دیگر از انواع مرغوب ‌ترین برنج ایرانی، برنج صدری است. برنج صدری از با کیفیت‌ترین برنج‌های ایرانی است و به خاطر خوش پخت بودن و قد کشیدن دانه‌های آن بعد از پخت و همچنین عطر عالی آن، جزء برنج‌های مجلسی نیز محسوب می‌شود. برنج صدری بعد پخت سبک است، به همین دلیل بعد مصرف این نوع برنج احساس سنگینی نمی‌کنید.

علاوه بر سبک بودن، بعد از پخت نیز، تا چند ساعت نرم باقی می‌ماند. بهترین منطقه برای کشت این برنج استان گیلان است. از خصوصیات ظاهری برنج صدری این است که به هنگام مالش دانه‌های این نوع برنج بین انگشتان دستتان چربی آن را به راحتی حس می‌کنید.

4- برنج دم سیاه

یکی دیگر از انواع مرغوب ‌ترین برنج ایرانی، برنج دم سیاه است. این نوع برنج از خانواده برنج صدری است که فقط در استان گیلان کشت می‌شود و به دلیل کیفیت بالای آن طرفداران فراوانی هم دارد. از نظر قیمت نیز، برنج صدری از برنج هاشمی گران‌تر است اما در مقایسه با برنج طارم فریدونکنار از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

برنج دم سیاه برخلاف اینکه جزء برنج‌های مرغوب و باکیفیت است، به این علت که محصول‌دهی پایینی دارد، برای کشت پرطرفدار نیست و تنها عده‌ای از کشاورزان سنتی کار این برنج را کشت می‌کنند. شهر‌هایی مثل لاهیجان و آستانه اشرفیه نسبت به سایر مناطق دیگر بیشتر به کشت این نوع برنج می‌پردازند.

5- برنج عنبر بو

از دیگر انواع مرغوب ‌ترین برنج ایرانی برنج عنبر بو است. کشت برنج فقط متعلق به استان‌های شمالی نیست و طرفداران بسیاری در تهران و شهر‌های مختلف نیز دارد. طعم و قیمت و عطر مناسب برنج عنبربو، آن را در رده برنج‌هایی مثل طارم و هاشمی قرار داده است. این محصول علاوه بر خوزستان در اصفهان و ایلام و… نیز کشت می‌شود. شاید برنج عنبربو مناسب مجالس نباشد اما برای مصرف خانگی جزء بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها است.

قیمت برنج

برنج هاشمی، صدری، طارم و دم سیاه که در این مقاله معرفی کردیم، جزء مرغوب ‌ترین برنج ایرانی محسوب می‌شوند. این نوع برنج‌ها جزء برنج‌های خوش طعم و خوش عطر هستند که در کل ایران شناخته می‌شوند. اما اگر یک نوع برنج را در مناطق مختلف و همچنین در دو شالیزار کشت کنید مشاهده خواهید کرد که کیفیتی کاملاً یکسانی ندارند. به همین دلیل با انواع مختلفی از برنج ایرانی، با قیمت‌های متفاوت و درجه کیفیت‌های مختلف رو به رو هستیم.

برنج ایرانی

خرید برنج

برای خرید انواع برنج دقت کنید که از مراکز خرید و فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید، برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج‌های مرغوب ایرانی به صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون به صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و معرفی انواع مرغوب‌ ترین برنج ایرانی پرداختیم. برنج‌های مرغوب ایرانی با توجه به منطقه و شالیزاری که در آن کشت می‌شوند از کیفیت‌های مختلفی برخوردار هستند. در نتیجه با توجه به درجه‌های کیفیت و مرغوبیت آن‌ها، قیمت‌های آن‌ها نیز متفاوت است.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت