همه چیز درباره تاریخ مصرف برنج

مشهد برنجمشهد برنج
1,639 بازدید
همه چیز درباره تاریخ مصرف برنج

برنج یکی از مواد غذایی پرمصرف است که در برنامه غذایی روزانه مردم ایران قرار دارد. تاریخ مصرف برنج از اهمیت زیادی برخوردار است که باید حتماً به آن توجه شود. بسته به نوع برنج، ماندگاری و تاریخ انقضای برنج متفاوت است. دررابطه‌با تاریخ برنج باید به سه فاکتور تاریخ تولید، تاریخ مصرف و تاریخ انقضا توجه شود. انواع برنج‌های شمالی کشت اول و کشت دوم دارند و از زمان برداشت باید زمان انقضای برنج مشخص شود. تاریخ مصرف برنج کاملاً به شرایط نگهداری آن بستگی دارد. برنج تاریخ گذشته یا فاسد شده مسلماً در شرایط مناسب و درست نگهداری نشده است. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌های ایرانی و خارجی به بررسی شرایط نگهداری برنج و تاریخ مصرف آن می‌پردازیم.

تاریخ استفاده از انواع برنج

دررابطه‌با تاریخ مصرف برنج باید به زمان کشت، برداشت و آماده‌شدن و تاریخ انقضای آن توجه شود. در ادامه به بررسی تاریخ استفاده از انواع برنج می‌پردازیم.

1. تاریخ کشت برنج

باتوجه‌به اینکه بیشتر برنج مصرفی ایرانی، در شمال کشت می‌شود؛ فصل کاشت برنج بهار است و تقریباً 90 روز زمان می‌برد، تا زمان برداشت فرابرسد. برای برنج‌های کشت بهاری، تاریخ برداشت مردادماه و برای برنج‌های کشت پاییزه، تاریخ برداشت آبان‌ماه است. برنج‌های برداشت شده باید به کارخانه شالی‌کوبی بروند تا آماده مصرف شوند.

2. تاریخ مصرف برنج

پخت برنج تازه را به کسی توصیه نمی‌کنیم. به دلیل جوش‌نخوردن، برنج شفته می‌شود. بهترین تاریخ مصرف برنج 30 تا 45 روز بعد از آماده‌شدن برنج در کارخانه شالی‌کوبی است که با تاریخ انقضای برنج فرق می‌کند.

3. تاریخ انقضای برنج

عموم مردم بر این باور هستند که برنج تاریخ مصرف ندارد و به‌راحتی می‌توانند چندین سال استفاده کنند. این باور اشتباه است و تاریخ انقضای برنج بسته به نوع آن متفاوت است. برای برنج‌های قهوه‌ای تاریخ انقضا بین 6 تا 8 ماه است که با نگهداری در یخچال یا جای خیلی خنک می‌توانید کمی زمان آن را افزایش دهید. برنج‌های سفید تاریخ انقضا بین 1 تا 3 سال را دارند.

 نکته مهمی که نباید فراموش کنید تاریخ مصرف برنج کاملاً به شرایط و نحوه نگهداری آن بستگی دارد. اگر شرایط نگهداری مطلوب نباشد، برنج زیر یک سال فاسد می‌شود. شاید بگویید در منابع دیگر گفته شده برنج تا 30 سال تاریخ انقضا دارد و قابل‌مصرف است. فراموش نکنید برای اینکه برنج تا 30 سال سالم بماند نیاز به دمای 37 درجه سانتی‌گراد و فضای ایزوله دارد. 1 تا 3 سال برای انقضای برنج جهت نگهداری در شرایط خانه است.

نحوه تشخیص برنج تاریخ گذشته یا فاسد شده

نحوه تشخیص برنج تاریخ گذشته یا فاسد شده

نحوه تشخیص برنج تاریخ گذشته یا فاسد شده با دانستن چند نکته ساده اما کاربردی راحت است. این نکات عبارت‌اند از:

  • برنج فاسد شده یا تاریخ‌گذشته بوی نامطبوعی دارد و بعد از پخت فاقد طعم و عطر مناسب است.
  • اگر دانه‌های برنج را در دست گرفتید و با اندکی فشار خرد شدند، بدانید برنج فاسد شده است.
  • دانه‌های برنج سالم قبل و بعد از پخت رنگ شفاف و روشنی دارند. برنجی که رنگ آن کدر و بعد از پخت برنج رنگ تیره دارد، صددرصد فاسد شده است.
  • وجود حشره یا پوک شدن دانه‌های برنج از دیگر نشانه‌های برنج فاسد شده هستند. برنجی که شپشک بزند دیگر قابل‌استفاده نیست.

راهکارهای جلوگیری از فاسدشدن و بالابردن تاریخ مصرف آن

یک عاملی که باعث فاسدشدن و شپشک زدن برنج می‌شود، رطوبت است. با خشک‌کردن اصولی به‌راحتی می‌توان تاریخ انقضای برنج را افزایش داد. راهکارهای جلوگیری از فاسدشدن برنج و بالابردن تاریخ مصرف آن عبارت‌اند از:

  • بهترین راه برای جلوگیری از فاسدشدن و بالابردن تاریخ مصرف برنج، قراردادن کیسه برنج بافاصله از دیوار و زمین است. با عبور جریان هوا از همه قسمت‌های کیسه برنج و نرسیدن رطوبت به آن، برنج سالم می‌ماند.
  • اگر برای نگهداری برنج از ظرف استفاده می‌کنید، ظرف‌های شیشه‌ای و مات برای این کار مناسب هستند. حتماً موقع ریختن برنج، تمیز و خشک باشند.
  • در کیسه یا ظرف نگهداری برنج حبه سیر، فلفل خشک تند، میخک، زردچوبه، میخ، سنگ نمک، زنجبیل و پوست گردو قرار دهید، تا شپشک نزند.
  • عامل ایجاد آفت در برنج یا حتی حشرات، نور خورشید است. ظرف نگهداری برنج را در جای دور از نور خورشید قرار دهید.
  • با نگهداری برنج در یخچال و یا فریزر تاریخ مصرف آن به 10 سال هم می‌رسد.

مدت زمان نگهداری برنج پخته

بسته به نوع برنجی که در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنید، برنج بعد از پخت می‌تواند تا چندین ساعت نرم بماند. بهترین مدت زمان نگهداری برنج پخته و مصرف آن نهایتاً چند ساعت بعد از پخت است. بیشترین بازه زمانی که می‌توانید برنج پخته را از زمان پخت مصرف کنید، کمتر از 24 ساعت است.

جمع‌بندی

برنج یک ماده غذایی خوشمزه و سرشار از موادمغذی، پروتئین و کربوهیدرات است. در تنظیم متابولیسم بدن، عملکرد بهتر مغز و قلب، کاهش فشار خون و تامین انرژی موردنیاز بدن بسیار موثر و مفید است. برای اینکه بتوانید از خواص خوب برنج استفاده کنید، حتما به تاریخ مصرف برنج و تاریخ انقضای برنج توجه داشته باشید. عوارض برنج تاریخ گذشته از مزایای آن بیشتر است و به دلیل سمی‌بودن استفاده آن درست نیست. برای خرید انواع برنج تازه، خوش‌عطر و خوش‌پخت می‌توانید در وب‌سایت مشهد برنج ثبت سفارش کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌های ایرانی، خارجی، هندی، پاکستانی و تایلندی باکیفیت و قیمت مناسب است. با مشهدبرنج طعم واقعی برنج را احساس کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت