ارزش غذایی برنج قهوه‌ ای چگونه است؟

مشهد برنجمشهد برنج
350 بازدید
ارزش غذایی برنج قهوه ای

ارزش غذایی برنج قهوه ‌ای از برنج سفید بیشتر است. جدول کالری برنج قهوه ای نشان می‌دهد که 100 گرم برنج قهوه‌ای پخته حدود 112 کیلوکالری انرژی دارد. خواص برنج قهوه ای برای لاغری بی‌نظیر است و دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، این ماده غذایی به لاغری کمک می‌کند.

برنج قهوه‌ای با فراوری خاصی نسبت به برنج سفید تولید می‌شود؛ به‌طوری‌که تمام ویتامین‌ها و مواد مفید در سبوس برنج به دانه برنج انتقال یافته و رنگ دانه آن به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز درآمده است. علت نام‌گذاری آن نیز به همین موضوع برمی‌گردد. در ادامه این مطلب از وب‌سایت مشهدبرنج با ما همراه باشید تا به بررسی جدول کالری برنج قهوه ای پرداخته و خواص برنج قهوه ای برای لاغری را بیان نماییم.

ارزش غذایی برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای سرشار از ویتامین‌های تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کولین و… است. همچنین انواع مواد معدنی شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم در این نوع برنج موجود است. ارزش غذایی برنج قهوه ای به دلیل مواد مغذی درون آن و جدانشدن کامل پوسته برنج بسیار بالا است. با اینکه عمده برنج مصرفی ما ایرانی‌ها برنج سفید است؛ اما این برنج تنها گونه برنج موجود در بازار نیست.

مقوی‌ترین و کامل‌ترین برنج از لحاظ ارزش غذایی، برنج قهوه ای است. تفاوت برنج قهوه‌ای با برنج سفید در نوع فراوری آن‌ها است. این روش فراوری موجب می‌شود که تمام مواد مغذی و مفید همچون ویتامین‌های سبوس برنج به دانه آن منتقل شده و رنگ دانه برنج به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز درآید. برای انجام این فرایند انتقال مواد مغذی از سبوس به دانه برنج از بخار آب یا آب جوش استفاده می‌کنند و به همین دلیل برنج قهوه‌ای یک محصول پیش ‌پخته محسوب می‌شود.

به دلیل خواص بالا و ارزش غذایی برنج به‌خصوص برنج قهوه‌ای گنجاندن آن در برنامه غذایی خانواده توصیه می‌شود. جدول کالری برنج قهوه ای نشان می‌دهد که این نوع برنج منبعی قوی و غنی از پروتئین است. برنج قهوه‌ای اسیدهای چرب مفید را برای بدن فراهم کرده و سرشار از فیبر است.

ارزش غذایی برنج قهوه ای؛ جدول کالری برنج قهوه ای

100 گرم برنج قهوه‌ای پخته‌شده دارای 112 کیلوکالری است و 100 گرم خام آن 362 کیلوکالری انرژی دارد. جدول کالری برنج قهوه ای خام به شرح زیر است.

ماده تشکیل‌دهندهمقدار در هر 100 گرم
کربوهیدرات76.17 گرم
پروتئین7.50 گرم
چربی2.68 گرم
آب12.37 گرم
فیبر3.40 گرم
قند0.00 گرم
کلسترول0.00 گرم
مقدار کل کالری362 کیلوکالری

همچنین جدول کالری و ارزش غذایی برنج قهوه ای به شرح زیر است.

ماده تشکیل‌دهندهمقدار در هر 100 گرم
کربوهیدرات23.51 گرم
پروتئین2.32 گرم
چربی0.83 گرم
آب72.96 گرم
فیبر1.80 گرم
قند0.00 گرم
کلسترول0.00 میلی‌گرم
مقدار کل کالری112 کیلوکالری

طبخ برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن پوسته ضخیم‌تر نسبت به برنج سفید به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. همچنین میزان آب مورد استفاده برای طبخ آن نیز بیشتر خواهد بود. خیساندن این نوع برنج قبل از پخت می‌تواند به کاهش زمان پخت منجر شود. متوسط زمان لازم برای پخت برنج قهوه‌ای پس از خیساندن بین 35 تا 40 دقیقه است. برنج قهوه‌ای عطروطعم برنج سفید را ندارد؛ اما ارزش غذایی برنج قهوه ای بسیار بیشتر از برنج سفید است.

برای طبخ برنج در مهمانی‌ها و مجالس برنج سفید مناسب‌تر است؛ اما بهتر است برنج قهوه‌ای را نیز به دلیل خواص بی‌نظیر آن در برنامه غذایی خود و خانواده بگنجانید تا از ازرش غذایی برنج قهوه ‌ای بی‌بهره نمانید. ناگفته نماند کیفیت برنج ایرانی هر چقدر بیشتر باشد ارزش غذایی برنج هم بیشتر خواهد بود.

مراحل پخت برنج قهوه‌ای

برای پخت صحیح و از‌بین‌نرفتن ارزش غذایی برنج قهوه ای رعایت مراحل زیر لازم است.

  1. ابتدا برنج قهوه‌ای را به مدت 2 تا 3 ساعت خیس می‌کنیم.
  2. برنج را با مقداری آب و نمک بر روی شعله زیاد اجاق گاز قرار می‌دهیم. بهتر است مقدار آب یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج درون قابلمه باشد.
  3. هنگامی که آب برنج به‌طورکامل تبخیر شد، درب قابلمه را با دم‌کنی پوشانده و روی قابلمه می‌گذاریم.
  4. شعله گاز را کم کرده و به مدت 35 تا 40 دقیقه زمان می‌دهیم تا برنج خوب دم بکشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه «خرید برنج عنبربو » و اطلاع از فوت‌وفن پخت این برنج باکیفیت کلیک کنید.

خواص برنج قهوه ای برای لاغری

چاقی یکی از معضلات زندگی امروزی است و بسیاری از افراد مبتلا به چاقی به دنبال راهی برای رسیدن به تناسب‌اندام هستند. برنج قهوه‌ای یکی از انواع برنج در دنیا است. مصرف برنج قهوه‌ای می‌تواند تاثیر به‌سزایی در لاغری و کاهش وزن داشته باشد. بر اساس داده‌های جدول ارزش غذایی برنج قهوه ای، این ماده غذایی حاوی مقادیری فیبر است. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای باعث سیری طولانی‌مدت شده و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کند.

همچنین مصرف برنج قهوه‌ای باعث کاهش چربی شکمی می‌شود. وجود ترکیبی در این ماده به نام لیگنان باعث کاهش وزن، کلسترول و فشارخون می‌شود. منگنز موجود در برنج قهوه‌ای نیز به سنتز چربی کمک می‌کند و مانع از تجمع چربی و چاقی بدن می‌شود. اگر شما نیز به دنبال کاهش وزن و رژیم غذایی مطلوب و اصولی هستید، باید میزان مصرف برنج در رژیم غذایی را کنترل کنید.

برنج سفید یک ماده غذایی سرشار از کربوهیدرات است که می‌تواند منجر به چاقی و افزایش وزن شود. برنج قهوه ای با تاثیری که در کاهش وزن و لاغری دارد، می‌تواند یک جایگزین مناسب برای برنج سفید باشد. ارزش غذایی برنج قهوه ای به‌ دلیل وجود انواع ویتامین و موادمعدنی بالا است و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

جدول کالری برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه‌ای برای سلامتی

ارزش غذایی برنج قهوه ای آن را به ماده‌ای مفید برای سلامتی تبدیل کرده است. برنج قهوه‌ای خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برخی از این خواص عبارت‌اند از:

  • کنترل دیابت
  • تامین آنتی‌اکسیدان
  • کنترل چاقی
  • بهبود اختلالات عصبی
  • کاهش استرس و افسردگی
  • کمک به سلامت دستگاه گوارش بدن
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • حفظ کلسترول خوب بدن
  • پیشگیری از سرطان
  • تقویت سیستم عصبی
  • درمان بی‌خوابی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • حفظ سلامت استخوان‌ها

جمع‌بندی

ارزش غذایی برنج قهوه ای نسبت به دیگر انواع برنج بالاتر بوده و مصرف آن به کودکان، نوجوانان و افراد مسن توصیه می‌گردد. جدول کالری برنج قهوه ای نشان‌دهنده ارزش غذای بالای آن است که این موضوع به جدانشدن کامل پوست دانه‌های برنج مرتبط است. خواص برنج قهوه ای برای لاغری به عوامل متعددی مرتبط است. یکی از این عوامل داشتن مقادیر بالای منگنز است که به سنتز چربی بدن کمک می‌کند و مانع از توده‌ای شدن، جمع شدن چربی بدن و افزایش وزن و چاقی بدن می‌شود.

برنج طبیعت یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی است که به فراوانی در تمام نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنج انواع مختلفی دارد و هر کدام از این انواع طرف‌داران خاص خود را دارد. برای خرید انواع برنج ایرانی و خارجی به فروشگاه اینترنتی مشهد برنج سر بزنید. مشهد برنج کلیه محصولات باکیفیت و درجه یک را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه و کیفیتی بی‌نظیر در اختیار شما مشتریان عزیز قرار می‌دهد. با خرید از مشهد برنج با خیال آسوده از خرید خود لذت ببرید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت