.jpg - کلیدی‌ترین نکات در مورد رقم ندا

کلیدی‌ترین نکات در مورد رقم ندا

مشهد برنجمشهد برنج
1,422 بازدید
رقم ندا

یکی از ارقام برنج ایرانی که در دسته برنج‌های شمال ایرانی قرار دارد، رقم ندا است. برنج ندا در دسته برنج‌ های پرمحصول قرار گرفته است. همچنین نسبت به انواع دیگر برنج‌های شمال قیمت مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. کیفیت برنج ندا در حد مطلوب است و عطروطعم قابل‌قبولی دارد. مزیت کشت برنج ندا این است که در زمان برداشت می‌توان بیشترین مقدار محصول را برداشت کرد. بر خلاف دیگر برنج‌های اصلاح شده که پخت جالبی ندارند، دارای پخت قابل‌قبولی است. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌های ایرانی و خارجی باکیفیت، به بررسی ویژگی‌های برنج ندا می‌پردازیم.

13 1 - کلیدی‌ترین نکات در مورد رقم ندا

رقم ندا چیست؟

به برنج اصلاح شده که از ترکیب سه برنج آمل 3، طارم سنگی و حسن سرایی به‌دست‌آمده است را رقم ندا می‌گویند. برنج‌های طارم سنگی و حسن سرایی برنج‌های محلی خوش‌عطر و بویی هستند که با برنج پرمحصول آمل 3 ترکیب شدند، تا در نهایت برنج ندا تولید شده است. به دلیل اینکه هر سه نمونه برنج ایرانی دارای نقطه‌ضعف‌هایی بودند، آن‌ها را با هم ترکیب کردند؛ تا بتوانند نقاط ضعف آن‌ها را پوشش دهند و در نهایت یک برنج ایرانی اصلاح شده باکیفیت عرضه کنند. برنج آمل 3 علاوه بر کیفیت پایین، دیررس است و برنج‌های طارم سنگی و حسن سرایی به ورس حساس هستند و عملکرد پایینی دارند. هنگامی که با هم ترکیب می‌شوند با پوشش ضعف‌های یکدیگر در نهایت برنج ندا با مقاومت خوب در برابر ورس، کیفیت مناسب و عملکرد بالا تولید می‌شود. در بین ارقام برنج ایرانی رقم ندا در سال 1376 در بازار ارائه شده است که در ادامه دلیل انتخاب این اسم را بررسی می‌کنیم.

برای مطالعه مقاله «طرز تهیه پخت سبزی پلو» کلیک کنید.

دلیل انتخاب اسم ندا

در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که از یک نام دخترانه گرفته شده است؛ اما دلیل انتخاب اسم ندا مخفف کلمات نعمت‌زاده، دانشگاه و آمل است. دکتر قربانعلی نعمت‌زاده در سال 1376 باتوجه‌به تحقیقات انجام شده در دانشگاه آمل و اصلاح نژادهای دیگر برنج، برنج ندا را در بازار عرضه کرد. همان‌طور که اشاره کردیم برنج ندا حاصل ترکیب سه برنج آمل 3، حسن سرایی و طارم سنگی است.

 یک سؤال پیش می‌آید که دلایل انتخاب این سه نوع برنج در ترکیب رقم ندا چیست؟ در فرایند اصلاح یک سری از ویژگی‌ها تغییر می‌کند. دلیل انتخاب برنج حسن سرایی و طارم سنگی این بوده است که در دسته برنج‌های شمالی محلی قرار دارند که از لحاظ محصول برداشتی در هر هکتار عملکرد پایینی دارند و نهایت در هر هکتار به 3 تن می‌رسد. برای محققان مهم بود برنجی با امکان تولید بیشتر محصول در هر هکتار داشته باشند که توانستند تولید رقم ندا را در هر هکتار به 8 تن برسانند. فراموش نکنید که در فرایند اصلاح قد دانه‌های برنج و عطر و بوی آن نسبت به نوع اصلی دچار تغییراتی می‌شود و کاهش پیدا می‌کند. برنج ندا در بازار ایران هنوز هم نسبت به انواع برنج‌های خارجی عطر و بوی بیشتری دارد.

ویژگی‌ها و مشخصات رقم ندا در ارقام برنج ایرانی

در مبحث ویژگی‌ها و مشخصات رقم ندا در ارقام برنج ایرانی باید بگوییم که شباهت زیادی به برنج طارم محلی دارد. دانه‌های برنج ندا بلند و باریک هستند و به دلیل ساختار شمشیری شکل و قلمی، به آن برنج شمشیری هم گفته می‌شود. در حالت خام طول دانه‌های برنج 7 میلی‌متر است که بعد از پخت به 10 میلی‌متر می‌رسد. رنگ‌دانه‌های برنج پرمحصول ندا سفید شفاف و شیشه‌ای است و بعد از پخت مدت‌زمان بیشتری نرم می‌ماند. به دلیل اینکه نسبت به برنج صدری و طارم عطر و بو کمتری دارد، آن را در دسته برنج‌های عطری قرار نمی‌دهند. فراموش نکنید برنج ندا یک برنج مقرون‌به‌صرفه است و نسبت به برنج های پرمحصول شیرودی و فجر بیشتر قد می‌کشد و ری بیشتری دارد.

11 - کلیدی‌ترین نکات در مورد رقم ندا

نحوه نگهداری برنج ندا

نحوه نگهداری برنج ندا هم مانند دیگر برنج‌های ایرانی است و برای اینکه از حشرات در امان باشد باید در مکان و محیط سرد و خشک نگهداری شود. همچنین قراردادن آن در تاریکی به ماندگاری بالای آن کمک می‌کند. برای نگهداری برنج ندا می‌توانید به دلیل امکان گردش هوا در بین دانه‌های برنج، از کیسه‌های پارچه‌ای یا کنفی استفاده کنید. برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به کیسه‌های برنج، آن‌ها را بالاتر از سطح زمین قرار دهید و برای ماندگاری بهتر می‌توانید از سیر یا نمک بین دانه‌های برنج استفاده کنید. علاوه بر نکات نگهداری برنج ندا به‌راحتی می‌توانید رقم ندا را به‌صورت کته یا آبکش طبخ کنید. در طبخ برنج ندا به‌صورت آبکش کافی است در حد 2 ساعت آن را بانمک خیس کنید. خاصیت مهم برنج ندا میزان سبوس آن است که در بحث سلامتی تأثیر زیادی دارد.  

جمع‌بندی

رقم ندا که یکی از ارقام برنج ایرانی است، پخت مناسب و عطر و بوی مطلوبی دارد. نسبت به دیگر انواع برنج‌ های پرمحصول از کیفیت بالاتری برخوردار است. مزیت استفاده از برنج ندا این است که در مرحله کاشت از سموم کشاورزی کمی استفاده می‌شود و سالم‌تر است. توصیه می‌کنیم برای خرید برنج ندا باکیفیت و اصل آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی باکیفیت و قیمت مناسب است. با ثبت سفارش در وب‌سایت مشهدبرنج محصول موردنظر شما در کمترین زمان به دست شما می‌رسد.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت