گران‌ترین برنج ایرانی

مشهد برنجمشهد برنج
2,058 بازدید
گران‌ترین برنج ایرانی

یکی از غلاتی که در کشور ما مصرف زیادی دارد، برنج است. در حقیقت، برنج ایرانی جزء وعده‌های غذایی اصلی سفره‌های ایرانی‌ها است. اکثر خانواده‌های ایرانی برای برپایی مهمانی‌های خاص و چیدن سفره‌های رنگین، ترجیح می‌دهند از بهترین برنج‌ها استفاده کنند. برنج‌های باکیفیت همیشه به‌عنوان گران‌ترین برنج شناخته می‌شوند. برنج ایرانی عطر و بوی خاصی دارد و در مناطق مختلف کشور باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و خاک آن منطقه، کیفیت‌های مختلفی دارند. بنابراین قیمت برنج‌ در نواحی مختلف کشورمان متفاوت است. در ادامه مقاله به بررسی و معرفی گران‌ترین برنج ایرانی می‌پردازیم.

گران‌ترین برنج ایرانی کدام است؟

در میان برنج‌هایی که در ایران کشت و تولید می‌شوند، برنجی به نام برنج صدری دم سیاه جود دارد که لقب گران‌ترین برنج شمال و همچنین گران‌ترین برنج ایرانی را به خود اختصاص داده است. قیمت این نوع برنج با سایر برنج‌های موجود در بازار، تفاوت بسیاری دارد. نوع اصل و معروف این نوع از گران‌ترین برنج ایرانی پدر بابایی نام دارد که برنج اصل صدری دم سیاه است و فقط هم در استان گیلان کشت می‌شود. این برنج فقط در مناطقی کشت می‌شود که آب بسیاری داشته باشد و البته به مقدار محدود نیز، کشت می‌شود.

برای مطالعه مقاله “بهترین روش پخت برنج” کلیک کنید.

لازم به ذکر است که برنج صدری دم سیاه در همه جای استان گیلان کشت می‌شود. اما بهترین نوع برنج صدری دم سیاه در استان گیلان در حومه خمام، کوچصفهان و رشت کشت می‌گردد که بالاترین کیفیت را دارد و لقب گران‌ترین برنج ایرانی را به خود اختصاص داده است.

گران‌ترین برنج

دانه‌های برنج صدری دم سیاه اصل و باکیفیت در مقایسه با سایر برنج‌ها کشیده‌تر هستند و تنها در سه منطقه گفته شده کشت می‌شوند. تفاوتی که این نوع برنج صدری دم سیاه با سایر برنج‌های صدری معمولی دارد، این است که دانه‌های آن کشیده‌تر است و ظاهری درخشان دارد.

همچنین اگر به لیست قیمت‌های برنج نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که قیمت برنج دودی دم سیاه نیز از سایر برنج‌هایی که نوع دودی آن‌ها تولید می‌شوند گران‌قیمت‌تر است. برخلاف سایر برنج‌هایی که فقط کمی نوع دودی آن‌ها گران‌تر از نوع ساده‌شان است، برنج دودی دم سیاه نسبت به برنج دم سیاه ساده، اختلاف قیمت بسیار زیادی دارد که این اختلاف ناهمگون به دلیل تولید خیلی کم این برنج است.

علت اینکه برنج صدری دم سیاه گران‌ترین برنج ایرانی است، چیست؟

در ادامه مقاله چند مورد از دلایلی که موجب شده است، برنج صدری دم سیاه جزء گران‌ترین برنج ایرانی باشد را مطرح می‌کنیم:

  • کیفیت بی‌نظیر و نژاد برتر این نوع برنج ایرانی نسبت به سایر برنج‌ها یکی از دلایلی است که موجب شده تا این نوع برنج لقب گران‌ترین برنج ایرانی را به خود اختصاص دهد.
  • از دیگر دلایل، زمان کشت و تولید طولانی ‌تر این نوع برنج در مقایسه با سایر برنج‌های ایرانی است.
  • قدبلند برنج صدری دم سیاه و همچنین دانه‌های استخوانی آن، دلیل دیگر برتری آن نسبت به سایر گونه‌های برنج است.
  • یکی دیگر از دلایل، فرایند کاشت، داشت و برداشت سخت‌تر این نوع برنج نسبت به سایر برنج‌های ایرانی است.
  • علاوه بر موارد گفته شده، عطروطعم بی‌نظیر برنج صدری دم سیاه و همچنین تولید محدود این نوع برنج در استان گیلان، موجب شده تا گران‌ترین برنج ایرانی محسوب شود.

برنج‌های گران‌قیمت دیگر در نواحی شمال کشور

تا به اینجای مقاله پی بردیم که برنج صدری دم سیاه گران‌ترین برنج ایرانی است. اما باید توجه داشته باشید که فقط این نوع برنج، برنج مرغوب و باکیفیت نیست، بلکه نمونه‌های دیگری هم هستند که کیفیت بسیار خوبی دارند. این برنج‌ها عبارت‌اند از:

۱- برنج هاشمی

آقای یوسف هاشمی در سال ۱۳۶۴، نوعی از برنج را کشف و کشت کرد که به تولید انبوه رسید و با نام خودش معروف شد. این نوع برنج ایرانی در هنگام پخت نسبتاً خوب قد می‌کشد و جزء برنج‌های مرغوب و باکیفیتی است که به‌خاطر کیفیت بسیار خوب آن، در دسته برنج‌های گران‌قیمت قرار می‌گیرد. علاوه بر این، برنج هاشمی سالم‌تر رشد می‌کند.

علت سالم‌تر بودن این نوع برنج ایرانی، این است که برنج به علت ساقه باریک و ساختاری که دارد، امکان وجود کرم ساقه خوار در خود را کم کرده است. در نتیجه برنجی که آفت و کرم کمتری داشته باشد، نیاز به سم کمتری نیز دارد و استفاده کمتر از سم برای این نوع برنج، موجب سالم‌تر شدن برنج در هنگام رشد می­شود.

۲- برنج علی کاظمی

یکی دیگر از برنج‌های گران‌قیمت ایرانی، برنج علی کاظمی است. این نوع برنج، جزء خوش‌پخت‌ترین برنج‌های استان گیلان است. برنج علی کاظمی توسط کشاورزی به همین نام به طور تصادفی در دهه ۶۰ کشف شد. رنگ دانه‌های این نوع برنج سفید مایل به کرم است. از ویژگی‌های ممتاز این نوع برنج این است که طعم و عطر بسیار خوب و مناسبی دارد. همچنین بسیار خوش پخت است و خوب قد می‌کشد.

۳- برنج طارم

از دیگر برنج‌های گران‌قیمت ایرانی که جزء پرمصرف‌ترین و همچنین محبوب‌ترین­ها است، برنج طارم است. برنج طارم عطروطعم فوق‌العاده‌ای دارد و پخت آن منحصربه‌فرد و بی‌نظیر است و برخلاف شرایط سخت کشت آن، همیشه جزء پرتقاضاترین برنج‌های ایرانی بازار بوده است. نخستین‌ بار برنج طارم در شهرستان طارم در استان زنجان کشت شده است ولی در حال حاضر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز کشت می‌شود.

 برنج ایرانی

خرید برنج

برای تهیه انواع برنج سعی کنید از مراکز خرید و فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید برنج صدری دم سیاه اصل به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و خرید بسیار خوبی را نیز، تجربه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی گران‌ترین برنج ایرانی، یعنی برنج صدری دم سیاه پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، این نوع برنج به دلیل کیفیت بسیار بالا و مرغوب، جزء برنج‌های گران‌قیمت محسوب می‌شود. علاوه بر برنج صدری دم سیاه برنج‌های باکیفیت دیگری را نیز عنوان و بررسی کردیم.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت