.jpg - برنج برای ۴ نفر درست کنید

برنج برای ۴ نفر درست کنید

مشهد برنجمشهد برنج
2,646 بازدید
برنج شفته

کشور ما یکی از کشورهایی است که در مصرف برنج بسیار پرمصرف است. تقریباً برنج برای هر خانواده ایرانی به‌عنوان اصلی‌ترین غذا برای مهمانی و مصرف روزانه است. به همین دلیل در ایران برنج به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. همچنین به دلیل مصرف بالای برنج انواع مختلفی از برنج برای طبخ در بازار وجود دارد. می‌توان گفت تقریباً هر خانواده ایرانی ۴ نفره است. با این حساب برای هر خانم ایرانی حتماً این دغدغه وجود دارد که چه مقدار برنج برای ۴ نفر لازم است. در این مقاله از مشهد برنج علاوه بر آموزش پخت برنج، مقدار برنجی که برای هر نفر لازم است را بررسی می‌کنیم.

60 - برنج برای ۴ نفر درست کنید

هر پیمانه برنج برای چند نفر؟

یک قانون کلی برای پیمانه‌های برنج وجود دارد. به‌طورکلی برای هر یک نفر یک پیمانه برنج مقدار مناسبی است. اما این میزان و یک پیمانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای دقیق‌تر اندازه‌گیری مقدار برنج برای هر نفر بهتر است به خوش اشتها بودن یا نبودن مهمان‌ها و افراد خانواده توجه کنید. همچنین نوع برنجی که دارید نقش مهمی در این مورد دارد. برای مثال اگر از برنج هندی استفاده می‌کنید یک پیمانه برنج ممکن است برای یک نفر زیاد باشد. به این دلیل که حجم برنج هندی در مقایسه با دیگر برنج‌ها بعد از پخت بیشتر می‌شود. اگر از برنج ایرانی استفاده می‌کنید ۴ پیمانه برنج برای ۴ نفر میزان متناسبی است.

آموزش پخت برنج به روش آبکشی

برای پخت برنج برای ۴ نفر به روش آبکشی به:

۴ پیمانه برنج ایرانی

۵ پیمانه آب

روغن مایع مخصوص پخت‌وپز به میزان لازم

به مقدار دلخواه نمک نیاز دارید.

طرز تهیه برنج برای ۴ نفر:

در مرحله اول بعد از اینکه ۴ پیمانه از برنج ایرانی را برداشتید، برنج را چندین مرتبه با آب بشویید. اما به این نکته توجه کنید که برنج را زیاد چنگ نزنید تا له نشود. در ادامه برنج را با مقداری نمک در آب بخیسانید، مقدار آب باید به‌اندازه یک‌بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. حدوداً یک الی دو ساعت باید به برنج فرصت دهید تا به مقدار کافی آب به درون‌دانه‌های برنج نفوذ کند.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج خارجی بهتره؟» کلیک کنید.

برای مرحله بعد یک قابلمه متناسب با میزان برنجی که می‌خواهید طبخ کنید، انتخاب کنید. برنج برای ۴ نفر را می‌توانید در یک قابلمه متوسط بپزید. مقدار آبی که در قابلمه برای پخت برنج می‌ریزید باید یک پیمانه از پیمانه‌های برنج بیشتر باشد. در مقدار برنج برای ۴ نفر که ۴ پیمانه دارید باید ۵ پیمانه آب در قابلمه بریزید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد برنج را اضافه کنید. اگر در مرحله خیساندن به برنج نمک اضافه کرده‌اید در این مرحله نمک خیلی کمتری بریزید. دو قاشق غذاخوری روغن مخصوص پخت‌وپز نیز به برنج اضافه کنید. حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه به برنج اجازه دهید تا بجوشد. برای آبکشی زمان مناسب وقتی است که دانه‌های برنج نه خیلی سفت باشند و نه خیلی نرم و له شده باشند.

آموزش ته‌دیگ سیب‌زمینی با کنجد

در این مرحله زمانی که برنج را آبکش کردید می‌توانید ته‌دیگ موردنظرتان را درست کنید. ته‌دیگ سیب‌زمینی با کنجد از ته‌دیگ‌های بسیار مجلسی و خوش طعم محسوب می‌شود. برای داشتن یک ته‌دیگ خوشمزه نیاز به سیب‌زمینی و کنجد و روغن و در صورت دلخواه مقداری زعفران آب شده دارید.

در ادامه پخت برنج برای ۴ نفر زمانی که برنج را آبکش کردید و با آب سرد کمی شستید. قابلمه متناسب و مورد نیازتان را بر روی گاز بگذارید. مقداری روغن کف قابلمه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. بعد از اینکه روغن داغ شد قابلمه را از روی حرارت بردارید و مقداری که دوست دارید کنجد کف قابلمه بپاشید. اگر می‌خواهید ته‌دیگ شما خوش‌رنگ شود مقداری زعفران آب شده نیز به همراه کنجد بریزید. مقدار کمی نمک هم اضافه کنید. سیب‌زمینی‌هایی را که از قبل شسته و پوست گرفته‌اید، به‌صورت ورقه‌ای خرد کنید. دقت کنید که ورقه‌های سیب‌زمینی نه خیلی نازک باشند و نه خیلی کلفت باشند. سیب‌زمینی‌ها را کف قابلمه بر روی کنجد و زعفران بچینید.

22 - برنج برای ۴ نفر درست کنید

ادامه روش پخت برنج آبکشی

در ادامه بعد از چیدن ته‌دیگ سیب‌زمینی با کنجد، برنج آبکش شده را به‌صورت قله‌ای در قابلمه‌ بریزید. اگر در مرحله قبل برنج را مدت طولانی‌تری با آب سرد شستید و مقداری از نمکش را ازدست‌داده است. بهتر است در این مرحله کمی نمک را به همراه کمی روغن و آب در یک کاسه مخلوط کنید و روی برنج بریزید.

درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و به برنج اجازه دهید دم بکشد. در ابتدا شعله را کمی بیشتر کنید تا مقداری بخار درون قابلمه جمع شود. اما مراقب باشید که ته‌دیگ سیب‌زمینی کنجدی شما نسوزد. حرارت را کم کنید و حدوداً ۲۰ دقیقه به برنج زمان دهید تا دم بکشد و دانه‌هایش قد بکشند. بعدازاین زمان برنج شما با ته‌دیگ سیب‌زمینی کنجدی آماده است، نوش جان.

سخن نهایی

برای اینکه بدانید برای هر نفر چه میزان برنج لازم است باید به عوامل مختلفی توجه کنید. برای مثال همان‌طور که در این مقاله گفتیم برنج برای ۴ نفر باید ۴ پیمانه باشد. البته مهم‌ترین عامل برای مناسب بودن این میزان برنج توجه به نوع برنجی است که می‌خرید. برنج هندی و برنج پاکستانی بیشتر قد می‌کشند و بعد از پخت حجم بیشتری دارند. اما برنج ایرانی بعد از پخت به آن اندازه حجمش زیاد نمی‌شود. البته در نظر داشته باشید که برنج ایرانی کیفیت پخت و عطروطعم بسیار بهتری دارد. شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین برنج ایرانی را از فروشگاه مشهد برنج تهیه کنید و از اصیل بودن و مرغوبیت برنج مطمئن باشید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت