.jpg - معرفی برنج ایرانی

معرفی برنج ایرانی

مشهد برنجمشهد برنج
1,364 بازدید
معرفی برنج ایرانی

از محصولات زراعی که کشت آن از سال‌های پیش در ایران انجام می‌شود؛ برنج است. برنج در آسیای شرقی و کشور ایران پرمصرف‌ترین ماده غذایی است. در کشور ایران به دلیل 4 فصل بودن و نوع شرایط آب‌وهوایی 80 درصد برنج مصرفی مردم در استان‌های شمالی مازندران و گیلان کشت می‌شود. در معرفی برنج ایرانی باید به این نکته اشاره کنیم که به دو صورت نشایی و مستقیم کشت می‌شود. بسته به نوع منطقه کشت، برنج شمال ایرانی دارای نام‌های مختلفی است. در حالت کلی انواع برنج ایرانی به 4 دسته اصلی طارم، صدری، پرمحصول و گرده تقسیم می‌شوند. برای خرید انواع برنج ایرانی مرغوب و باکیفیت، مشهد برنج را به شما معرفی می‌کنیم.

19 - معرفی برنج ایرانی

معرفی انواع برنج ایرانی

ویژگی منحصربه‌فرد اکثر برنج‌های ایرانی، عطر و بوی فوق‌العاده و طعم بی‌نظیر آن‌ها است. در معرفی برنج ایرانی و بهترین نوع آن این ویژگی‌ها لحاظ می‌شوند. برنج ایرانی از لحاظ دانه‌بندی به سه دسته تمام دانه، نیم دانه و دانه کوتاه تقسیم‌بندی می‌شود. برای معرفی برنج ایرانی و انواع آن باید بگوییم بهترین برنج، برنج کشت دوم است که علاوه بر طعم و عطر عالی، دانه‌های بلندتری دارد. تقسیم‌بندی برنج ایرانی بر اساس مناطق کشت شامل 4 دسته گرده، پرمحصول، صدری و طارم است. در ادامه هرکدام را جداگانه بررسی می‌کنیم.

برنج گرده در معرفی برنج ایرانی

برنج گرده ایرانی در استان‌های لرستان، فارس، اصفهان و به‌خصوص در خوزستان کشت می‌شود. دانه‌های برنج گرد و توپر هستند. در مقایسه با برنج شمال هاشمی از عطر و بو چیزی کم ندارد. به دلیل کوتاه‌بودن دانه‌ها، بیشتر برای مصرف روزانه استفاده می‌شود. انواع برنج گرده عبارت‌اند از:

  • عنبربو: در معرفی برنج ایرانی برنج عنبربو که در شهرهای استان خوزستان کشت می‌شود؛ طبع گرمی دارد که برای مصرف روزانه مناسب است.
  • چمپا: برنج جنوبی چمپا که در خوزستان کشت می‌شود؛ عطر و بوی عالی دارد. ارگانیک است و علاوه بر طبع گرم، هضم آن راحت است. مانند برنج عنبربو توپر و گرد است.
  • لنجان: برنج عطری خوش‌بو لنجان، نوعی از برنج چمپا است که در منطقه لنجان اصفهان کشت می‌شود. دیر پخته می‌شود؛ اما بعد از پخت به دلیل نشاسته زیاد شل می‌شود.

برنج پرمحصول در معرفی برنج ایرانی

در معرفی برنج ایران و انواع آن به دسته برنج پرمحصول می‌رسیم که اصلاح شده هستند. با تغییرات ژنتیکی در برنج‌های محلی، انواع برنج پرمحصول داریم. نسبت به برنج‌های محلی پربارتر هستند و بعد از پخت به دلیل کشیدگی دانه‌های برنج، ظاهر مناسبی دارند. ناگفته نماند عطر و بوی برنج‌های پرمحصول نسبت به نوع محلی کمتر است. برخی از انواع برنج پرمحصول عبارت‌اند از:

  • برنج شیرودی
  • برنج فجر
  • برنج ندا
  • خزر
  • آمل 3
  • هراز

برنج صدری در معرفی برنج ایرانی

در معرفی برنج ایرانی به برنج محلی صدری می‌رسیم که کیفیت عالی و در سفره‌های ایرانی محبوبیت زیادی دارد. دارای دانه بلند و کشیده، طعم بی‌نظیر و عطر عالی است. رنگ برنج صدری سفید مایل به کرم است و به دلیل سختی خوبی که دارد بعد از پخت شفته نمی‌شود. برنج صدری دارای انواع مختلفی است که می‌توانیم موارد زبر را نام ببریم:

  • صدری دم سیاه
  • صدری هاشمی
  • علی کاظمی
  • حسن سرایی
  • صدری شاه‌پسند
  • صدری دم سفید

در بین ارقام برنج ایرانی صدری، بهترین نوع آن برنج صدری دمسیاه است.

برای مطالعه مقاله «خرید برنج از کشاورز» کلیک کنید.

برنج طارم در معرفی برنج ایرانی

در معرفی برنج ایرانی به پرطرف‌دارترین نوع برنج شمال ایرانی می‌رسیم که برنج طارم نام دارد. انواع برنج طارم از کیفیت خوبی برخوردار هستند و ویژگی برتر آن‌ها علاوه بر خوش طعم بودن و خوش‌عطر بودن، میزان ری و لعاب آن‌ها است. ناگفته نماند 70 درصد برنج تولیدی و مصرفی در ایران برنج طارم است. انواع برنج طارم عبارت‌اند از:

  • طارم هاشمی
  • طارم محلی
  • طارم بینام
  • موسی طارم
  • سنگ طارم
  • طارم امیری
  • طارم رشتی
  • طارم دیلمان

اهمیت تمیز کردن برنج قبل از پخت

بعد از معرفی برنج ایرانی و آشنایی با انواع آن‌ها، نکته مهم تمیزکردن و شستن برنج قبل از پخت و مصرف آن است. باتوجه‌به اینکه در شالیزارها کشاورزان برای جلوگیری از انواع آفات برنج، از سموم مختلف استفاده می‌کنند؛ ممکن است سموم بر روی برنج باقی بمانند. در مرحله پوست‌گرفتن هم احتمال دارد؛ این سموم به دانه‌های برنج برسند. به همین دلیل شستن برنج و تمیزکردن آن قبل از مصرف اهمیت زیادی دارد. یکی دیگر از دلایل اینکه باید تمیزکردن و شستن برنج را اولویت قرار دهید؛ احتمال وجود شپشک داخل برنج است. شستن برنج و ریختن آب بر روی آن باعث می‌شود تا شپشک‌ها به دلیل سبک‌تر بودن روی سطح آب قرار بگیرند و راحت خارج شوند. بعضی از آفات هستند که به دانه‌های برنج چسبیدند و عملاً آن برنج قابل‌استفاده نیست. شستن برنج چندین بار و خیس کردن آن باعث می‌شود تا نشاسته اضافی که به دانه‌های برنج چسبیده است؛ برداشته شود و برنج شفته نشود.

سنگ و دانه‌ های سیاه در بسته بندی ‌های برنج

در معرفی برنج ایرانی اشاره کردیم که بیشترین برنج در استان‌های شمالی کشت می‌شود و بعد از آن، جنوب ایران به‌خصوص استان خوزستان است. بعد از برداشت برنج و جداسازی از شلتوک و سفیدشدن، نوبت به بسته‌بندی می‌رسد. برای اینکه برنج کاملاً یکدست باشد و بدون هرگونه ناخالصی مانند برنج‌های لکه‌دار، شکسته و کدر، پوسته، حشرات، دانه‌های سیاه‌رنگ، سنگ و علف هرز باشد؛ از دستگاه سورتینگ استفاده می‌شود. سورتینگ برنج کمک می‌کند تا برنج باکیفیت، بدون هرگونه آفت و ناخالصی و یکدست بسته‌بندی شود که به طبع این نوع برنج قیمت بالاتری دارد. گاهی بعد از خرید برنج بسته‌بندی ایرانی ممکن دانه‌های سیاه ببیند. اگر این دانه‌های سایه رنگ نرم بودند فضله موش است و باید قبل از شستن و پخت برنج، آن‌ها را خارج کنید. ممکن است دانه‌های سیاه سفت باشند که می‌توانند سنگ، علف هرز یا ضایعات برنج باشند که می‌توانید آن‌ها را از برنج خارج کنید.

9 - معرفی برنج ایرانی

جمع‌بندی

در این مقاله از وب‌سایت مشهد برنج معرفی برنج ایرانی و انواع آن را داشتیم. همچنین به اهمیت شستن برنج قبل از مصرف و احتمال وجود دانه‌های سیاه و سنگ اشاره کردیم. نکته مهمی که نباید در تهیه و خرید برنج ایرانی فراموش شود؛ عطروطعم فوق‌العاده و کیفیت پخت آن است. برای یک خرید مطمئن و دلچسب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مشهد برنج مراجعه و ثبت سفارش کنید. مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌های ایرانی و خارجی است که باکیفیت عالی و قیمت مناسب، لحظات شادی را در وعده‌های غذایی و مهمانی‌های شما رقم می‌زند.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

7 پاسخ به “معرفی برنج ایرانی”

  1. برنج ایرانی یکی از با کیفیت ترین برنج ها بود و هستتتت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت