برنج وحشی چیست؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,468 بازدید
برنج ایرانی

در جهان غذاها و خوراکی‌های مختلفی وجود دارد و دنیای این خوراکی‌ها از وسعت بسیاری برخوردار است. شما با تست کردن انواع این خوراکی‌ها و غذاها به‌آسانی می‌توانید به سرزمین‌های دور سفر کنید. در بین این غذاها شاید شما هم‌نام برنج وحشی را شنیده باشید. جالب اینجاست که برخلاف تصور و آنچه در ظاهر پیداست این نوع برنج اصلاً از خانواده برنج نیست. برنج‌وحشی در اصل دانه یک نوع گیاه نیمه آبزی است. این گیاه اغلب در سواحل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و باتلاق‌های کم‌عمق آب شیرین رشد می‌کند. این گیاه را می‌توان در نواحی دریاچه عظیم آمریکای شمالی یافت. این نوع غلات بومی بیشتر مربوط به مناطق شمال آمریکا و کانادا است. از گذشته تا به امروز برنج‌وحشی از پرمصرف‌ترین غلات در آمریکا محسوب می‌شود.

انواع برنج

ویژگی‌های برنج وحشی

دانه‌های این نوع برنج بلند، سیاه‌رنگ و نرم هستند. این دانه غله به دلیل شباهت اندازه دانه‌ها و نحوه پخت آن با برنج به این نام معروف شده است. کشاورزان بعد از برداشت این محصول را تفت می‌دهند و دودی می‌کنند و در نهایت مغز آن را جدا می‌کنند. ساختار این نوع برنج به نحوی است که کمی دیرتر از برنج معمولی طبخ می‌شود. این نوع برنج عطروطعم بسیار قوی‌تری از برنج معمولی دارد. دانه‌های این برنج در هنگام پخت گاهی تا 4 برابر اندازه اصلی می‌شود. این غله سیاه‌رنگ علاوه بر طعم متفاوت و خوشمزه‌ای که دارد، خواص فوق‌العاده‌ای نیز دارد. همین امر سبب شده است تا برنج وحشی شهرت جهانی داشته باشد. علاوه بر مناطق شمالی آمریکا این نوع برنج در کشورهای آسیایی مانند ژاپن نیز کاشت می‌شود. حتی در اطراف خلیج‌فارس هم این برنج را می‌توان یافت. امروزه آشپزهای حرفه‌ای این برنج خوش طعم را به‌عنوان مخلفات در انواع غذاها یا برای پرکردن شکم مرغ و ماهی استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله از سایت مشهد برنج با ما همراه باشید تا خواص برنج‌وحشی را بررسی کنیم.

خواص برنج وحشی

منبع غنی و تأمین‌کننده پروتئین

از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مواد معدنی برای بدن پروتئین است. بدن برای حرکت کردن نیاز به این ماده معدنی دارد. نیاز بدن به پروتئین درست مانند سوخت برای پرواز کردن هواپیما است. برنج وحشی نسبت به برنج‌ها و غلات دیگر پروتئین بسیار بیشتری دارد. سطح پروتئین این نوع برنج نسبت به برنج سفید و قهوه‌ای حدود 2 برابر بیشتر است. بهترین گزینه برای زمان‌هایی که شما احساس خستگی می‌کنید و توان کافی برای انجام فعالیتی را ندارید، مصرف برنج‌وحشی است. از دیگر مواد ضروری و حیاتی برای بدن مصرف اسیدآمینه‌ها هستند. این نوع برنج همه 9 اسیدآمینه ضروری بدن را دارد و مصرف آن بهترین گزینه برای بدنسازان و حتی گیاه‌خواران است.

برای مطالعه مقاله «برنج بهتر است یا نان» کلیک کنید.

تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بعد از مدتی پیاده‌روی در ناحیه ساق پا و یا زانو احساس درد و خستگی کنید. یکی از علت‌های این درد‌ها کمبود فسفر در بدن است. برنج وحشی یکی از منابع غنی فسفر محسوب می‌شود. فسفر علاوه بر ازبین‌بردن ضعف استخوان‌ها به کاهش خطر شکستگی استخوان نیز بسیار کمک می‌کند. همچنین این ماده غذایی علاوه بر ساختار استخوانی، در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش بسزایی دارد.

تقویت پوست و مو

اگر شما هم نگران سلامت پوست و موی خود هستید، حتماً مصرف برنج وحشی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این غذا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که باعث ازبین‌رفتن بافت مرده پوست می‌شود و از آسیب پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. جانی تازه به پوست شما می‌دهد و به جوان‌سازی پوستتان کمک می‌کند. وجود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و دیگر ترکیبات مغذی این نوع برنج باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. این امر سبب افزایش رشد مو، کاهش شوره و افزایش رطوبت و شفافیت موهای شما می‌شود.

برنج

سلامت و تقویت قلب و عروق

امروزه سبک‌های غلط غذایی در زندگی موجب افزایش و گسترش بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه شده است. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها و مقاومت در برابر آن‌ها بهترین راه‌حل تقویت قلب با مصرف مواد مغذی است. باتوجه‌به اینکه تحقیقات و آزمایش‌های کافی در خصوص خواص برنج وحشی برای قلب انجام نشده است. اما باتوجه‌به اینکه این نوع برنج از غلات کامل محسوب می‌شود آن را می‌توان یک منبع حاوی مواد مغذی برای قلب و عروق دانست. این غذا با تنظیم سطح کلسترول خون و جلوگیری از لخته شدن خون در شریان‌های اصلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

منبع مواد مغذی برای بارداری

در دوران بارداری میزان حساسیت بدن بیشتر می‌شود و به مواد مغذی نیاز شدیدی پیدا می‌کند. در این دوران موادی مانند فولات، آهن و دیگر ویتامین‌ها از نیازهای بدن هستند. معمولاً خانم‌های باردار برای تأمین این مواد مغذی از انواع قرص‌ها و داروهای شیمیایی دیگر استفاده می‌کنند. فولات از مواد ضروری بدن در دوران بارداری است و خانم‌های باردار 2 برابر بیشتر از دیگران به فولات نیاز دارند. فولات سبب رشد و تکثیر سریع سلول‌ها می‌شود و کمبود این ماده مغذی مشکلاتی چون کم‌‌خونی و نقص‌های نخاعی و مغزی هنگام تولد را افزایش می‌دهد. برنج وحشی از منابع غنی فولات محسوب می‌شود. این نوع برنج علاوه بر فولات سرشار از آهن، ‌ ویتامین و دیگر مواد مغذی است. بهترین گزینه برای جایگزینی داروهای شیمیایی در دوران بارداری بدون شک مصرف این نوع برنج است.

دیگر خواص این برنج

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از دیابت نوع 2

تقویت و بهبود دستگاه گوارش

تنظیم فشارخون

کاهش وزن و چربی‌سوز

نحوه نگهداری این نوع برنج

بهترین محیط برای نگهداری این نوع برنج در یک ظرف دربسته در محیطی خشک، سرد و تاریک است. سعی کنید از خیس و مرطوب شدن برنج جلوگیری کنید تا سال‌ها سالم بماند. اگر برنج را پخته باشید می‌توانید در یک ظرف دربسته در یخچال تا چند هفته نگه دارید. حتی می‌توانید برنج پخته شده را در فریزر حدوداً 6 ماه سالم نگه دارید.

برنج وحشی

سخن پایانی

به‌طورکلی برنج سفید، برنج وحشی و برنج قهوه‌ای هرکدام خواص و فواید متفاوت خود را دارند. اما توجه داشته باشید که حتماً از برنج‌های اصیل و باکیفیت استفاده کنید. برای اطمینان از اصیل و مرغوب بودن برنج سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. فروشگاه مشهد برنج به‌عنوان مرجعی معتبر برای فروش جامع انواع برنج پاکستانی، برنج هندی و برنج ایرانی در کشور است. شما می‌توانید با اطمینان خاطر برنج‌ موردنظرتان را از فروشگاه مشهد برنج تهیه کنید و نگران اصالت و مرغوبیت برنج نباشید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت