.jpg - ویژگی‌ها و خصوصیات یک برنج خوب + معرفی فروشگاه برای خرید

ویژگی‌ها و خصوصیات یک برنج خوب + معرفی فروشگاه برای خرید

مشهد برنجمشهد برنج
1,174 بازدید
خصوصیات یک برنج خوب

نیمی از مردم جهان به‌صورت روزانه برنج مصرف می‌کنند. برنج ماده غذایی پرمصرف در سبد غذایی مردم ایران است که هنگام خرید باید برنجی را خریداری کنند که خصوصیات یک برنج خوب را داشته باشد. فاکتورهای کیفی و کمی زیادی در برنج با کیفیت خوب تأثیر دارند. مشخصات برنج خوب ایرانی زیاد هستند؛ اما ساده‌ترین و مهم‌ترین آن یکدست بودن دانه‌های برنج است. برای بیان خصوصیات برنج خوب باید فاکتورهای کیفی و کمی در نظر گرفته شوند، تا در نهایت از برنج خریداری و طبخ شده رضایت کامل داشته باشید. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، به بررسی ویژگی‌های برنج خوب می‌پردازیم.

2 3 - ویژگی‌ها و خصوصیات یک برنج خوب + معرفی فروشگاه برای خرید

مشخصات برنج خوب ایرانی

فاکتورهای زیادی بیان‌کننده خصوصیات یک برنج خوب هستند. باتوجه‌به اینکه روش‌های تشخیص برنج زیاد هستند، سعی کنید هنگام خرید برنج نسبت به اصالت آن اطمینان پیدا کنید. مشخصات برنج خوب ایرانی عبارت‌اند از:

1. رنگ و سایز دانه‌های برنج  

باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و حاصلخیز بودن خاک در منطقه شمال کشور، برنج‌های این منطقه دانه بلند هستند. رنگ دانه‌های برنج خوب ایرانی نیمه شفاف و سفید مایل به کدر است که ساختار بلوری دارند. همچنین طول و سایز دانه‌های برنج به‌صورت خام بین 7 تا 8 میلی‌متر هستند. دقت کنید که بر روی دانه‌های برنج لکه‌های سفید یا رگه‌هایی مانند بند عرضی نباشد. وجود لکه‌ها و بند بر روی دانه برنج، نشان‌دهنده کیفیت پایین برنج و چسبندگی زیاد دانه‌های برنج هنگام پخت است.

2. میزان چربی و شکل دانه‌ های برنج

یکی از خصوصیات یک برنج خوب به‌خصوص برنج شمال ایرانی چرب بودن دانه ‌های برنج است. اگر دانه‌های برنج را در دست گرفتید و کمی احساس چربی کردید، بدانید برنج کیفیت خوبی دارد. یک برنج خوب باید دارای شکل و ظاهر مناسبی باشد. اگر دانه ‌های برنج ظاهری گچی و غیرشفاف داشته باشند، مرغوب و خوب هستند.

3. عطر و بوی برنج

از خصوصیات یک برنج خوب می‌توانیم به عطر و بوی برنج اشاره کنیم. برای اینکه متوجه عطر برنج شوید، بهترین راه پخت برنج است؛ اما برنج خوب به‌صورت خشک هم دارای عطر است و اگر آن را در دست بگیرید و ها کنید، بوی خوب آن به مشام به شما می‌رسد. فراموش نکنید هر چقدر شرایط و محل کشت برنج مناسب‌تر باشد، برنج عطر و بوی بیشتری خواهد داشت. بسته به کشت اول یا کشت دوم بودن، برنج عطر و بوی متفاوتی خواهد داشت.

برای مطالعه مقاله «راهنمای تشخیص برنج شمال مرغوب» کلیک کنید.

4. یکدست بودن دانه‌ های برنج

در بیان خصوصیات یک برنج خوب به یکدست بودن دانه ‌های برنج می‌رسیم. منظور از یکدست بودن این است که هنگامی برنج را در دست می‌گیرید علاوه بر ظاهر خوب، میزان دانه‌های شکسته در آن بسیار کم باشد. هنگام سفیدکردن برنج در کارخانه شالی‌کوبی به دلایل مختلفی امکان شکسته و خردشدن دانه‌های برنج است. با کمک الک‌های موجود، برنج را الک و دانه‌های سالم را از شکسته و نیم‌دانه جدا می‌کنند. یکدست بودن دانه‌های برنج از مشخصات برنج خوب ایرانی است.

5. میزان ری برنج

یکی دیگر از خصوصیات یک برنج خوب میزان ری برنج و قدکشیدن دانه‌های برنج است. برنج خوب بعد از پخته‌شدن و دم‌کشیدن، به دلیل جذب بیشتر آب و افزایش تراکم دانه‌ها، دانه‌ها قد می‌کشند و ری برنج بیشتر می‌شود. این ویژگی و خصوصیت را بیشتر برنج‌های شمال دارند.

3 2 - ویژگی‌ها و خصوصیات یک برنج خوب + معرفی فروشگاه برای خرید

6. ماندگاری خوب برنج

از ویژگی‌های خوب می‌توانیم به ماندگاری خوب برنج برای وعده‌های بعدی اشاره کنیم. برنج ایرانی باکیفیت علاوه بر اینکه بعد از پخت ظاهر مجلسی و خوبی دارد، برای وعده‌های بعد هم نرم و تازه است. با مزه‌کردن متوجه می‌شوید که سالم و طعم تازگی دارد. همچنین اگر هنگام گرم‌کردن برنج کمی آب اضافه کنید؛ آن قدر طعم خوب و تازگی دارد که مشخص نمی‌کند روز قبل پخته شده است.

7. طبیعی و ارگانیک بودن

طبیعی و ارگانیک بودن از خصوصیات یک برنج خوب است. وقتی محل کشت و شالی زارهای برنج خاک حاصلخیز داشته باشد؛ علاوه بر اینکه دانه‌های برنج سرشار از مواد مغذی خواهند بود؛ به سموم کمتری نیاز دارند. برنج طبیعی طعم و عطر بسیار خوبی دارد و برای سلامتی بدن هم مفید است.

8. کیفیت پخت برنج

در مبحث خصوصیات یک برنج خوب، باید به کیفیت پخت برنج توجه کنید. اگر در حین جوشیدن و پخت میزان چسبندگی و لعاب برنج کم باشد، به‌خوبی آب بکشد و عطر مناسبی داشته باشد؛ نشانه‌های یک برنج باکیفیت است. اگر در حین مشخصات ظاهری برنج متوجه کیفیت آن نشدید در مرحله پخت به‌راحتی می‌توانید خوب‌بودن و کیفیت آن را بررسی کنید. کیفیت پخت برنج را می‌توانید به دو روش آبکش و کته امتحان کنید. اگر برنج زمان پخت کمتری داشته باشد، مدت طولانی نرمی، بو و عطر خود را بعد از پخت حفظ کند؛ یک برنج خوب و باکیفیت است.

9. توجه به نوع بسته بندی

از مشخصات برنج خوب ایرانی می‌توانیم به بسته بندی آن اشاره کنیم. انواع برنج ایرانی باکیفیت و خوب، دارای بسته‌بندی‌های مناسب هستند. برای ماندگاری بهتر برنج و گردش هوا در بین دانه‌های برنج باید کیسه‌های برنج نخی و بدون رطوبت باشند. بعد از خرید هم مهم است که برنج را در مکان خشک، خنک و دور از رطوبت نگهداری کنید.

4 - ویژگی‌ها و خصوصیات یک برنج خوب + معرفی فروشگاه برای خرید

10. طعم برنج

یکی از ویژگی‌های خوب برنج طعم آن بعد از پخت است. یک برنج خوب بعد از پخت باید بافت سبک داشته باشد. بافت سبک برنج باعث هضم‌شدن سریع‌تر و جلوگیری از نفخ معده می‌شود. برنج خوب و باکیفیت بسیار خوش‌طعم و خوشمزه است.

جمع‌بندی

در کنار انواع برنج ایرانی امروزه در بازار انواع برنج‌های خارجی مانند برنج پاکستانی و برنج هندی هم وجود دارد. به دلیل تاثیر برنج در میزان سلامتی بدن، مهم است که برنج با کیفیت خوب تهیه کنید. آشنایی با خصوصیات یک برنج خوب کمک می‌کند تا برنج باکیفیت تری را خریداری کنید. در این مقاله شما را با مشخصات برنج خوب ایرانی آشنا کردیم. فراموش نکنید هر چقدر کیفیت یک برنج بالاتر باشد، قیمت بیشتری هم دارد. برای خرید برنج خوب و با کیفیت می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی برند و معتبر خرید کنید. برای یک خرید مطمئن و دلچسب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مشهد برنج مراجعه و ثبت سفارش کنید. مشهدبرنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌ ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی است که باکیفیت عالی و قیمت مناسب، لحظات شادی را در وعده‌های غذایی و مهمانی‌های شما رقم می‌زند.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت