برنج هندی چقدر باید خیس بخورد؟ از مشهد برنج بیاموزید!

مشهد برنجمشهد برنج
1,624 بازدید
خیس کردن برنج هندی

برنج همیشه درسفره‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و در پخت انواع و اقسام غذاهای ایرانی حضور پررنگی دارد. یکی از پرطرفدارترین انواع برنج در کشور ما برنج وارداتی هندی است. برنج هندی جزء برنج‌های دانه‌بلند محسوب می‌شود و علاوه‌براینکه قیمت پایینی دارد، خیلی خوب قد می‌کشد و از عطر و طعم مطلوبی برخوردار است.

در حالت کلی روش انواع برنج ایرانی و خارجی به دو روش آبکش و کته طبخ می شوند. برای پخت برنجبسته به نوع غذا می توانید یکی از دو روش را انتخاب کنید. تنها تفاوت در پخت برنج هندی و ایرانی زمان خیس کردن برنج هندی است. در ادامه مطلب از مشهد برنج شما را روش پخت و نکات کلیدی خیس کردن انواع برنج هندی آشنا می کنیم.

برای مطالعه مقاله «ارزش غذایی برنج به چه عواملی بستگی دارد؟ » کلیک کنید.

پخت برنج هندی؛ خیس کردن برنج هندی

مانند تمام ارقام موجود در بازار اعم از ایرانی و خارجی برنج به دو روش ابکش و روش کته طبخ می شود. برای پخت برنج هندی به روش آبکش مدت زمان خیساندن برنج متفاوت است. خیساندن برنج امری بسیار مهم است؛ زیرا باعث افزایش حجم، قد کشیدن برنج و نرم شدن دانه‌ها می‌شود. برای تهیه برنج آبکش باید قبل از پخت برنج هندی آن را خیس کرد. نحوه‌ خیس کردن برنج هندی به این صورت است که برنج را با آب ولرم و نمک و از حداقل ۲ تا حداکثر ۲۴ ساعت قبل، درون یک کاسه می‌ریزیم به طوری که آب نمک حداقل یک بند انگشت بالاتر از برنج قرار بگیرد.

سوالی که پیش می آید ایا خیس کردن برنج هندی تنها در آب کفایت میکند؟

در جواب باید بگوییم خیر. نکته‌ مهم در خیس کردن برنج هندی، اضافه کردن نمک به آب برنج در حال خیساندن است؛ زیرا نمک باعث می‌شود برنج نشکند، خرد نشود و در زمان پخت شل و شفته نشود.

نکات مهم در خیس کردن برنج هندی

نکاتی که رعایت آن ها برای خیس کردن برنج هندی جهت پخت لازم است عبارتند از:

  • در صورت نداشتن زمان کافی برای خیس کردن برنج باید حداقل نیم ساعت آن را خیس کنید؛ در غیر این صورت بهتر است برنج را به صورت کته پخت کنید. البته پخت برنج آبکش بدون خیس‌کردن برنج هندی نیز امکان‌پذیر است؛ اما بهتر است برای کیفیت بهتر حتماً برنج از قبل خیسانده شود. هرچه در این مرحله زمان بیشتری به برنج بدهید، زمان جوشاندن برنج کمتر خواهد شد.
  • در مرحله خیساندن نوع پخت برنج بسیار مهم است؛ اگر برنج را به روش آبکش می‌پزید، باید هنگام خیساندن دو بند انگشت آب روی برنج باشد؛ اما به روش کته اگر برنج خود را می‌پزید، باید یک بند انگشت آب روی آن باشد تا برنج شما خشک یا شفته نشود.
  • استفاده از آب بسیار سرد یا بسیار داغ برای خیس کردن برنج هندی باعث خرد یا له شدن برنج می‌شود. از این رو برای خیساندن برنج حتما باید از آب ولرم رو به گرم استفاده کنید.

انواع برنج هندی

برنج هندی انواع مختلفی دارد. هر چقدر برنج هندی شما باکیفیت‌تر باشد، عطر و طعم آن نیز بهتر خواهدبود. از این رو سعی کنید از برنج هندی باکیفیت استفاده کنید. قبل از پخت برنج هندی حتماً آن را برای حداقل دو ساعت در آب و نمک خیس کنید. در طرز پخت برنج پاکستانی و هندی باید به ازای هر پیمانه برنج از دو پیمانه آب استفاده کنید.

آبی که برای خیس کردن و پخت برنج‌های هندی استفاده می کنید، روی طعم آن تاثیرگذار است. معمولاً آب‌های پراملاح و طعم‌دار، باعث کاهش کیفیت برنج می‌شود. پس بهتر است برای شستن برنج و پخت آن از آب تصفیه‌شده یا حتی آب‌معدنی استفاده شود.

برای مطالعه مقاله «ارزش غذایی برنج؛ تأثیر استفاده از برنج در تغذیه کودکان » کلیک کنید.

جمع‌بندی

 زمان خیساندن و پخت برنج با توجه به انواع برنج متفاوت است. مدت زمان خیساندن برنج سفید به نوع ایرانی و خارجی نیز بستگی دارد. برنج‌های خارجی نیاز به خیساندن و جوشاندن بیشتر دارند، در عوض برنج‌های ایرانی نیاز به خیساندن و جوشاندن کمتر دارند. پخت برنج هندی و همچنین خیس کردن برنج هندی که از انواع برنج خارجی است، به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. تهیه برنج هندی به افراد تازه‌کار و کم‌مهارت کمک می‌کند، برنج با کیفیت‌تری پخت کنند و از آن لذت ببرند. برای خرید برنج حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. یکی از این فروشگاه‌ها، فروشگاه اینترنتی مشهد برنج است که انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی را در دسترس شما عزیزان قرار داده و در کوتاه‌ترین زمان برای شما ارسال می‌نماید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت