.jpg - برنج شله درست کنید

برنج شله درست کنید

مشهد برنجمشهد برنج
2,109 بازدید
سم در برنج

برنج به‌عنوان عضو ثابت سفره‌های ایرانی به روش‌های مختلف و با ترکیبات متنوعی تهیه و طبخ می‌شود. برنج یک غذای اصیل ایرانی است که علاوه بر مجالس و مهمانی‌ها به‌عنوان یک وعده غذایی روزانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که برنج خواص و فواید بسیاری دارد، می‌تواند برای بهبودی در برخی بیماری‌ها و به سبک جدید پخته شود.

برنج شله از غذاهایی است که می‌توان آن را به‌عنوان یک سوپ برای بهبود سرماخوردگی تهیه کرد. همچنین برنج شله را می‌توان به سبک‌های مختلف و یا با مرغ، عدس، سبزیجات و… ترکیب کرد. در ادامه این مقاله از مشهد برنج با طرز تهیه برنج شله با ما همراه باشید.

15 - برنج شله درست کنید

طرز تهیه برنج شله ساده

برای تهیه برنج شله ساده به چند پیمانه برنج، به میزان لازم آب، نمک و 3 قاشق روغن نیاز دارید. برای پخت برنج شله ساده بهتر است از برنج‌های نیم‌دانه و شکسته استفاده کنید.

مرحله اول

در مرحله اول بعد از پاک‌کردن و شستن برنج به تعداد دفعات لازم، برنج را با چند پیمانه آب درون قابلمه بریزید. میزان آبی که درون قابلمه می‌ریزید باید به‌اندازه‌ای باشد که شش تا هفت انگشت از سطح برنج بالاتر باشد.

مرحله دوم

در ادامه به میزان دلخواه نمک و 3 قاشق روغن را به برنج اضافه کنید. مقدار روغنی که اضافه می‌کنید باید به‌اندازه‌ای باشد که مقداری روغن بر روی سطح آب برنج شناور بماند. حرارت را بیشتر کنید تا آب به جوش بیاید.

برای مطالعه مقاله «آیا برنج فجر، تراریخته است؟» کلیک کنید.

مرحله سوم

زمانی که آب و برنج شروع به جوشیدن کردند، می‌توانید حرارت را کمتر کنید و اجازه بدهید باقی آب برنج به‌آرامی تبخیر شود. برای این میزان آب حدوداً دو ساعت طول می‌کشد تا کامل برنج پخته شود و آب تبخیر شود.

مرحله چهارم

البته توجه داشته باشید که برنج شله باید کمی روان‌تر باشد؛ مانند شله زرد، به همین دلیل اجازه ندهید تا آب برنج به‌صورت کامل تبخیر شود. حتماً به این نکته توجه کنید که در حین پخت درب قابلمه حتماً بسته باشد. به‌این‌ترتیب غذای شما آماده است.

برنج شله ساده در کنار ماست برای کودکان می‌تواند یک غذای دلچسب و خوشمزه باشد.

طرز تهیه برنج شله با مرغ

یکی دیگر از انواع برنج شله، پخت و ترکیب آن با مرغ است. این غذا می‌تواند به‌عنوان یک سوپ مقوی و یا یک غذای کامل برای کودکان شما باشد. برای تهیه این نوع شله شما به 1 عدد فیله مرغ، 2 پیمانه برنج نیم‌دانه یا شکسته، زردچوبه، مقدار 5 برابر برنج آب و همچنین در صورت دلخواه ادویه مرغ نیاز دارید.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج خارجی بهتره؟» کلیک کنید.

مرحله اول

در ابتدا فیله مرغ را با کمی روغن تفت دهید و به آن زردچوبه را اضافه کنید. اگر می‌خواهید شله مرغ شما طعم بهتری داشته باشد، می‌توانید به مقدار لازم از عصاره و یا ادویه مرغ در هنگام تفت‌دادن استفاده کنید.

مرحله دوم

بعد از اینکه فیله مرغ شما کمی تفت‌داده شد، تقریباً 5 برابر پیمانه‌های برنج آب را به مرغ اضافه کنید. اجازه دهید تا مرغ در آب پخته شود و آب به جوش بیاید. برنج نیم دانه و شکسته را بعد از پاک‌کردن خوب بشویید. زمانی که آب درون قابلمه شما به جوش آمد، برنج را به آن اضافه کنید. به برنج و مرغ اجازه بدهید تا خوب پخته و نرم شوند. در این هنگام به این نکته توجه داشته باشید که تقریباً هر نیم ساعت برنج شله را هم بزنید تا ته نگیرد.

24 - برنج شله درست کنید

مرحله سوم

مدت‌زمان پخت این غذا به نوع برنجی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. علاوه بر نوع برنج مدت‌زمان پخت به مقداری که می‌خواهید برنج شما نرم باشد هم‌بستگی دارد. اما تقریباً یک ساعت و نیم زمان برای پخت برنج و آماده‌شدن غذا کافی است.

علاوه بر مرغ شما می‌توانید برنج شله را با انواع حبوبات و سبزیجات مورد نظرتان ترکیب کنید و یک غذای کامل و مقوی بپزید.

سخن نهایی

برنج شله یکی از اصیل‌ترین غذاها با برنج است. این غذا ازآنجاکه ماهیتی شبیه به سوپ دارد و بسیار نرم‌تر از برنج معمولی پخته می‌شود، یک غذای عالی برای زمان‌های بیماری و کودکان شما است. برنج شله با روش‌ها و ترکیبات مختلفی پخته می‌شود که هرکدام طعم فوق‌العاده خودشان را دارند. همان‌طور که اشاره کردیم برای این غذا بهتر است از برنج‌های نیم‌دانه استفاده کنید. همچنین نرم‌شدن بیشتر و مدت‌زمان پخت برنج به نوع برنجی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. شما می‌توانید این غذا را با انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی طبخ کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت