.jpg - مرغ لای برنج

مرغ لای برنج

مشهد برنجمشهد برنج
1,819 بازدید
پلوی ایرانی

از غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی می‌توانیم به مرغ لای برنج یا مرغ لای پلو اشاره کنیم. طبخ این غذا به روش‌ها و دستورهای مختلف امکان‌پذیر است. باتوجه‌به اینکه در غذاهای عربی برنج همواره با مرغ یا گوشت طبخ می‌شود و به‌تنهایی طبخ نمی‌شود؛ احتمال می‌رود که دستور مرغ لای برنج هم از دستوارت غذاهای عربی برداشته شده باشد. در غذای مرغ لای پلو در اصل مرغ با بخار برنج پخته می‌شود. می‌توان از مرغ تکه‌ای درسته یا ریش‌ریش استفاده کنید. در ادامه مطلب از فروشگاه اینترنتی مشهد برنج، شما را روش پخت مرغ لای پلو آشنا می‌کنیم.

1 - مرغ لای برنج

انواع پخت مرغ لای برنج

مرغ لای برنج را می‌توانید به چند صورت تهیه کنید. مزیت طبخ این غذا این است که با پخت آن به‌صورت مجلسی، می‌توانید در مهمانی‌های و مجالس استفاده کنید. انواع پخت مرغ لای پلو عبارت‌اند از:

مرغ لای برنج با زرشک

در این نوع از پخت برای دم‌کردن برنج، یک‌لایه برنج ابتدا در قابلمه ریخته می‌شود. سپس سینه یا ران مرغ طعم‌دار شده و سرخ شده را در لایه وسط و زرشک تفت‌داده شده بر روی مرغ می‌ریزند. مرحله آخر مقدار برنج باقیمانده اضافه می‌شود. بعد از یک ساعت دم‌کشیدن، مرغ لای برنج با زرشک آماده است.

مرغ لای پلو کته

در پخت مرغ لای پلو کته، برنج با 4 پیمانه آب و کمی نمک به مدت 2 ساعت خیس می‌شود. مرغ‌های تمیز شده به همراه پیاز و اگر دوست داشته باشید، هویج رنده شده فلفل‌دلمه‌ای و ادویه‌جات دلخواه تفت‌داده می‌شود. در نهایت برنج خیس شده را همراه با آب اضافه کرده و بعد از به جوش‌آمدن و ترکیب‌شدن مرغ با برنج، آب آن که تبخیر شد؛ به مدت 40 دقیقه تا 1 ساعت اجازه داده می‌شود؛ دم بکشد. در نهایت طعم فوق‌العاده دارد.

مرغ لای پلو ساده

از لحاظ ظاهری وقتی به مرغ لای برنج ساده نگاه می‌کنید؛ مانند ته‌چین مرغ است. در مرغ لای پلو می‌توانید از مرغ ریش‌ریش شده یا تکه‌های ران و سینه استفاده کنید. تفاوت روش پخت مرغ لای پلو کته با ساده این است که در پخت ساده تنها از مرغ مزه‌دار شده، تفت‌داده شده و پخته شده استفاده می‌شود. در نوع ساده برنج به‌صورت آبکش است.

برای مطالعه مقاله «معرفی برنج ایرانی» کلیک کنید.

مرغ لای پلو زعفرانی یا مجلسی

در پخت مرغ لای برنج زعفرانی و مجلسی برنج ابتدا خیس شده و سپس آبکش می‌شود. بعد از طعم‌دار کردن مرغ با پیاز و ادویه‌های دلخواه، تفت‌داده می‌شود. برای اینکه در نهایت یک مرغ لای پلو مجلسی داشته باشید؛ در لایه وسط که مرغ قرار می‌گیرد؛ از زعفران دم شده و زرشک تفت‌داده شده، بر روی مرغ‌ها استفاده می‌شود. بعد از دم‌کردن و آماده‌شدن می‌توانید با زعفران و زرشک آن را تزیین کنید.

روش پخت مرغ لای برنج

به‌صورت کلی برای پخت مرغ لای برنج یا مرغ لای پلو، برنج بیشتر آبکش می‌شود. بر اساس سلیقه می‌توان از سینه مرغ، ران مرغ یا مرغ ریش‌ریش شده استفاده کرد. مراحل پخت مرغ لای پلو غذای محبوب و خوشمزه اصیل شامل موارد زیر است:

مرحله اول پخت

در اولین مرحله برنج موردنظر را در ظرف مناسب ریخته و تااندازه‌ای که آب سطح آن را بگیرد؛ آب می‌ریزید. کمی نمک اضافه می‌کنید و 2 ساعت زمان می‌دهید تا خیس بخورد. اگر برنج مصرفی شما کهنه است؛ زمان خیس خوردن آن را بیشتر کنید. همچنین برای پخت غذای خوشمزه مرغ لای پلو، می‌توانید از انواع برنج شمال استفاده کنید.

مرحله دوم پخت

در این مرحله مرغ‌های انتخابی را با فلفل، روغن زیتون یا آفتاب‌گردان، زردچوبه، سیر و نمک طعم‌دار کنید. سلفون کشیده و به مدت 2 ساعت در یخچال استراحت می‌دهید.

مرحله سوم پخت

پیاز را نگینی خردکرده و مرغ‌ها را همراه با پیاز تفت می‌دهید. کمی زردچوبه با چوب دارچین به همراه 2 لیوان آب اضافه کرده و اجازه می‌دهید به مدت 30 دقیقه مرغ بپزد.

مرحله چهارم پخت:

در این مرحله مرغ پخته شده را با روغن تفت می‌دهید و زعفران اضافه می‌کنید.

مرحله پنجم پخت

برنج را در قابلمه ریخته، به مدت 10 تا 12 دقیقه جوشانده و آبکش می‌کنید.

مرحله ششم پخت

از سیب‌زمینی حلقه شده برای ته قابلمه استفاده می‌کنید. نصفه از برنج آبکش را ریخته و سپس مرغ سرخ شده با زعفران را اضافه می‌کنید. در نهایت باقیمانده برنج را اضافه کرده و به مدت 1 ساعت دم می‌کنید. مرغ لای برنج خوشمزه آماده است و می‌توانید سرو کنید.

نکات پخت مرغ لای برنج

نکات پخت مرغ لای پلو شامل موارد زیر است:

  • سعی کنید در طبخ آن از انواع برنج خوش‌عطر و باکیفیت شمال استفاده کنید.
  • می‌توانید به‌جای پختن مرغ‌ها به‌صورت آب‌پز و بعد تفت‌دادن، مستقیم آن‌ها را طعم دارد و سرخ کنید و در نهایت زمان دم‌کشیدن برنج را بیشتر کنید.
  • برای مهمانی و مجالس می‌توانید در لایه وسط که مرغ قرار می‌گیرد؛ از زرشک تفت‌داده شده با کمی شکر، بر روی مرغ استفاده کنید. اضافه‌کردن زعفران به مرغ و زرشک، عطروطعم پلو را چندین برابر می‌کند و یک مرغ لای برنج مجلسی خواهید داشت.

3 - مرغ لای برنج

جمع‌بندی

روش‌های طبخ و پخت مرغ لای برنج زیاد است. باتوجه‌به مراحل پخت در این غذا، طعم‌دار شدن برنج با مرغ مزه بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. استفاده از زرشک، زعفران، دارچین و سایر ادویه‌ها، در ایجاد طعم بهتر تأثیرگذار هستند. سعی کنید از برنج باکیفیت، خوش‌عطر و خوش طعم شمال برای پخت این غذا استفاده کنید. برای تهیه انواع برنج‌ ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی می‌توانید به وب‌سایت مشهد برنج مراجعه کنید. با خرید برنج باکیفیت و قیمت مناسب از فروشگاه اینترنتی مشهد برنج، نهایت لذت را از انواع غذاهای طبخ شده با برنج می‌برید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “مرغ لای برنج”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت