برنج بینام چیست؟

مشهد برنجمشهد برنج
945 بازدید
برنج بینام

در دهه‌های اخیر، برنج به‌عنوان یکی از غلات حیاتی در تغذیه انسان، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. در میان انواع مختلف برنج، برنج بینام را می‌توان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع برنج شمال دانست. برنج بینام یکی از انواع معروف برنج‌های ایرانی است که به دلیل ویژگی‌های بی‌نظیر و کیفیت بالای خود، محبوبیت بسیاری به دست آورده است. برنج کشت دوم بینام، با مشخصات خاص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، شباهت بسیاری به برنج‌های درجه یک ایرانی دارد و در نگاه اول ممکن است نتوانید تفاوت‌های برنج نوع بینام و دیگر برنج‌های محبوب را بیان کنید. خرید برنج طارم بینام، همواره برای افرادی که به برنج‌های باکیفیت و لذیذ علاقه دارند، یک انتخاب بسیار مهم و خاص است. در این مقاله از مشهد برنج، به بررسی عواملی که این نوع برنج را از سایر انواع برنج متمایز می‌کنند، می‌پردازیم.

برای مطالعه مقاله «برنج امراللهی چیست؟ + معرفی فروشگاه برای خرید » کلیک کنید.

معرفی برنج بینام؛ انتخاب اصلی برای کشت دوم

برنج بینام، یکی از برنج‌های طبع گرم است که در دسته‌ برنج‌های پرمحصول و زودرس قرار می‌گیرد. دانه‌های خام این نوع برنج، گرد و متورم هستند. بااین‌حال، به دلیل پرمحصول و زودرس‌بودن بذر آن، این نوع برنج به‌عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی کشاورزان برای کشت دوم محسوب می‌شود. درگذشته، برنج کشت دوم بینام بیشتر توسط کشاورزان گیلانی کشت می‌شد؛ اما امروزه بیشتر کشاورزان مازندرانی از بذر آن برای کشت دوم استفاده می‌کنند. البته، باید توجه کنیم که این نوع برنج با بینام قدیمی گیلان تفاوت دارد. استفاده بیشتر کشاورزان از برنج بینام در کشت دوم، به دلیل مقاومت بالا و پرمحصولی آن در برابر سرمای هوا است. به‌طوری‌که برنج کشت دوم نسبت به سرما مقاومت بیشتری دارد و به‌سرعت بار می‌دهد.

برنج کشت دوم بینام

خصوصیات و ویژگی‌های برنج بینام

برنج‌های بینام با ویژگی‌های بارزی مانند عطر بی‌نظیر، نرمی و یکنواختی در هنگام پخت، جذابیت زیادی دارند که به همراه خوشمزگی و ارزش غذایی بالا آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. شفافیت برنج کشت دوم همچنین، به علاوه‌ ویژگی‌های ظاهری، به‌عنوان یک مزیت دیگر موردتوجه قرار می‌گیرد؛ اما یکی از ویژگی‌های بسیار مهم و جالب این نوع برنج، قیمت مناسب آن است که برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. باید توجه داشت که زودرس‌بودن و مقاومت بالا در برابر سرما، کشاورزان را به‌شدت ترغیب به کشت این نوع برنج می‌کند. این ویژگی‌های استثنایی، بسیاری را به سمت انتخاب این نوع برنج هدایت می‌کند.

انواع کشت برنج بینام

برنج بینام به دلیل طبع گرمی که دارد، قابل‌استفاده در کشت اول و کشت دوم است. در کشت اول، زمان کاشت بذر برنج از ابتدای فصل بهار آغاز شده و برداشت آن در حدود اواسط فصل تابستان انجام می‌شود. همچنین، در برنج کشت دوم بینام نیز زمان کاشت بذر برنج از اواخر ماه مرداد آغاز و در آبان‌ماه برداشت آن انجام می‌شود. لازم به ذکر است که کشت اول این برنج، از نظر کیفیت، عطر، طعم و پخت، کمی پایین‌تر از برنج هاشمی و برنج طارم قرار می‌گیرد؛ اما برنج کشت دوم به‌عنوان یک رقیب قوی برای این دو نوع برنج معروف است.

تفاوت برنج بینام کشت اول و  برنج کشت دوم بینام

به دلیل روش کشت متفاوت، تفاوت بسیار چشمگیری بین برنج بینام کشت اول و برنج کشت دوم بینام وجود دارد. این تفاوت در طعم، عطر و نحوه پخت برنج به چشم می‌خورد. همین عوامل موجب تفاوت قیمت بین برنج کشت اول و کشت دوم بینام می‌شود. در ادامه، به طور کامل به بررسی تفاوت‌های بین برنج کشت اول و کشت دوم بینام می‌پردازیم.

برای مطالعه مقاله «استانبولی (طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و مجلسی)» کلیک کنید.

1. طرز پخت

تفاوت اصلی و مهم بین برنج بینام کشت اول و برنج کشت دوم بینام در روش پخت آن‌ها است. به طور واضح، برنج کشت دوم با بهترین روش پخت در میان برنج‌های بینام برجستگی دارد. در حقیقت، برنج بینام کشت دوم کیفیت بسیار خوبی در پخت دارد؛ اما پخت برنج کشت اول بینام کیفیت پایین‌تری دارد. به‌هرحال، درصورتی‌که برنج بینام کشت اول برای مدت 8 تا 10 ماه در انبار خشک و به برنج کهنه تبدیل شود، پخت آن نسبت به برنج کشت اول تازه، بهتر خواهد بود و کیفیت پخت آن می‌تواند با برنج کشت دوم رقابت کند.

2. ظاهر برنج

برنج بینام کشت اول و برنج کشت دوم بینام در ظاهر خود تفاوت‌هایی دارند. اندازه دانه‌های برنج کشت اول و کشت دوم یکسان است؛ اما رنگ برنج کشت اول سفید و روشن است؛ مانند برنج طارم هاشمی، درحالی‌که برنج کشت دوم رنگ مایل به سبزی دارد.

3. عطر و بوی برنج

تفاوت دیگر بین برنج کشت اول و کشت دوم را می‌توان در عطروطعم آن‌ها مشاهده کرد. عطر برنج بینام کشت دوم بسیار مطبوع و دلپذیر است و نمی‌توان آن را با عطر برنج کشت اول مقایسه کرد. شناخت تفاوت بین برنج بینام کشت اول و برنج کشت دوم بینام به شما در خرید برنج کمک خواهد کرد.

خرید برنج طارم بینام

جمع‌بندی

برنج بینام، یکی از انواع برنج پرمحصول است که از اثرات تغییرات ژنتیکی روی برنج ایرانی به دست آمده است. به طور معمول پس از برداشت برنج کشت اول، کشاورزان مازندران از برنج کشت دوم بینام استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از این برنج در کشت دوم، مقاومت بالای آن در برابر سرمای هوا است. این نوع برنج نسبت به سرما مقاومت بیشتری داشته و زودتر به بار می‌نشیند. کاشت برنج‌های بینام در اوایل مرداد آغاز شده و در اوایل آبان برداشت می‌شود. پس از پخت، برنج طعم و کیفیت بسیار خوبی دارد. برای خرید برنج طارم بینام و انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی می‌توانید به فروشگاه معتبر مشهد برنج مراجعه کنید و نسبت به اصالت و کیفیت بالای برنج اطمینان داشته باشید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت