انواع غذا با برنج؛ 6 غذای خوشمزه برنجی

مشهد برنجمشهد برنج
849 بازدید
غذای خوشمزه برنجی

یکی از خوشمزه‌ترین مواد غذایی که به‌راحتی با دیگر مواد غذایی و ادویه‌جات ترکیب می‌شود، برنج است. برنج به دلیل عطروطعم بسیار خوشایند به‌خصوص در سبد غذایی مردم ایران محبوبیت زیادی دارد. تنوع غذای خوشمزه برنجی یکی از علت‌های محبوبیت آن است. طبخ انواع غذا با برنج باعث شده است که باسلیقه تمام افراد سازگار باشد. فراموش نکنید برای داشتن یک غذای لذیذ ایرانی با برنج باید برنج از کیفیت و مرغوبیت لازم برخوردار باشد. باتوجه‌به نقش برنج و ترکیب آن با دیگر مواد غذایی پایه ثابت مهمانی‌ها است. در ادامه مطب از مشهدبرنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و خارجی به معرفی 6 غذای خوشمزه برنجی می‌پردازیم.

برای مطالعه مقاله «چگونه فروشگاه برنج راه اندازی کنیم؟» کلیک کنید.

3 نکته مهم پخت غذای لذیذ ایرانی با برنج

قبل از اینکه شما را با 6 غذای برنجی خوشمزه آشنا کنیم، نکات مهم پخت غذای لذیذ ایرانی با برنج را بررسی می‌کنیم. در پخت انواع غذا همراه با برنج به این نکات توجه داشته باشید:

1. انتخاب برنج مرغوب

برای پخت انواع غذا با برنج باید برنج مرغوب و باکیفیت را انتخاب کنید. هر چقدر کیفیت برنج بالا باشد، عطروطعم بهتری دارد. یکدست بودن دانه‌های برنج، کشیده و رنگ سفید مایل به کرم دانه‌های برنج همه نشانه کیفیت آن برنج است. انواع برنج طارم، هاشمی، صدری و دیگر ارقام آن گزینه‌های مناسبی برای استفاده در پخت انواع غذای برنجی هستند.

2. روش مناسب پخت برنج

بسته به نوع غذای خوشمزه برنجی مهم است که روش مناسبی را برای پخت برنج انتخاب کنید. می‌توانید به‌صورت آبکش یا کته برنج را بپزید. در بیشتر موارد برای پخت انواع غذاهای پلویی و چلویی روش آبکش استفاده می‌شود. بسته به ذائقه و برای حفظ بهتر ارزش غذایی برنج هنگام سرو برنج با خورشت در نقاطی از کشور با برنج کته آن را سرو می‌کنند.

3. زمان پخت برنج

برای پخت انواع غذا با برنج لازم است که به زمان پخت برنج و میزان حرارت توجه داشته باشید؛ اگر برنج آبکش شده را کمی زنده‌تر برداشته‌اید، لازم است زمان پخت بیشتری به آن دهید. بعد از دم‌کردن برنج حرارت را بر روی کم تنظیم کنید.

 زمان پخت برنج

انواع غذا با برنج

ماده غذایی برنج علاوه بر اینکه عطر و بوی دلپذیری دارد، به‌راحتی می‌توان با آن انواع غذاها را طبخ نمود. روش طبخ برنج با دیگر مواد غذایی به دو روش انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

1. غذای خوشمزه برنجی؛ پخت برنج به صورت پلو

در پخت برنج به صورت پلویی مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، کشمش، حبوبات سبزیجات و دیگر مواد غذایی نیمه‌آماده با برنج آبکش شده میکس می‌شوند. غذاهایی مانند کلم‌پلو، استانبولی، سبزی‌پلو، عدس‌پلو و…..در گروه پخت برنج به‌صورت پلو قرار می‌گیرند. استفاده از چاشنی‌های مختلف بسته به انواع غذا با برنج به‌صورت پلویی به خوشمزه‌تر شدن آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

2. انواع غذا با برنج؛ پخت برنج به صورت چلو

در پخت برنج به صورت چلو، برنج به روش آبکش طبخ می‌شود و از هیچ ماده غذایی دیگری همراه با آن استفاده نمی‌شود. تنها با کمی نمک و روغن آبکش و در نهایت دم گذاشته می‌شود. برنج چلویی همراه با انواع خورشت‌ها و کباب‌ها سرو می‌شود.

غذای ایرانی؛ 6 غذای خوشمزه برنجی

غذاهای برنجی در حالت کلی به دو روش چلو یا پلو طبخ می‌شوند. در انواع غذای خوشمزه برنجی به شکل چلو، برنج به‌تنهایی طبخ و آماده همراه با انواع خورشت یا کباب سرو می‌شود. در انواع غذا با برنج به‌صورت پلو برنج همراه با سبزیجات، حبوبات و کشمش طبخ و آماده می‌شود. در ادامه شما را 6 غذای لذیذ ایرانی با برنج آشنا می‌کنیم.

1. قورمه سبزی

در بین انواع غذای خوشمزه برنجی قورمه سبزی در دسته غذاهای محبوب ایرانی قرار دارد. برای تهیه و پخت قورمه سبزی نیاز به گوشت، لوبیاقرمز، سبزی خورشتی شامل جعفری، گشنیز، شنبلیله و تره است. برنج به‌صورت آبکش یا چلویی در کنار قورمه سبزی سرو می‌شود. ترکیب برنج چلویی همراه با زعفران و زرشک و قورمه سبزی بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است.  

2. انواع غذا با برنج؛ خورشت قیمه

خورشت قیمه یک غذای خوشمزه برنجی است که مجلسی و فوق‌العاده خوش‌طعم است. گوشت، لپه، پیاز، گوجه‌فرنگی و چاشنی‌هایی مانند زعفران، گلاب، ادویه و رب گوجه‌فرنگی ترکیبات اصلی این خورشت هستند. بعد از آماده‌شدن با سیب‌زمینی سرخ شده خلالی تزیین می‌شود. خورشت قیمه در مهمانی، مجالس و مصرف روزانه همراه با برنج به‌صورت آبکش سرو می‌شود. فراموش نکنید که استفاده از انواع برنج ایرانی مرغوب و خوش‌عطر و بو تأثیر زیادی در طعم و مزه غذا دارد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای تشخیص برنج مرغوب شمال + معرفی فروشگاه برای خرید را مطالعه کنید.

3. غذای خوشمزه برنجی؛ زرشک پلو با مرغ

از غذاهای خوشمزه مجلسی و محبوب که همراه با برنج سرو می‌شود، زرشک‌پلو با مرغ را می‌توانیم نام ببریم. غذای خوشمزه برنجی زرشک‌پلو با مرغ را با روش‌ها و سبک‌های مختلف می‌توانید تهیه و سرو کنید. مرغ همراه با پیاز، زعفران و رب گوجه‌فرنگی تفت‌داده و سرخ می‌شود با زعفران و چوب دارچین رنگ و عطر آن را لعاب بیشتری می‌دهند. با کمی آب اجازه می‌دهند تا پخته شود و در نهایت در کنار برنج همراه با زرشک و پیاز سرخ شده سرو می‌شود.

4. قیمه نثار

قیمه نثار یک غذای ایرانی بااصالت قزوین است. گوشت همراه با پیاز و ادویه‌ها پخته می‌شود. خلال بادام، خلال پسته، پوست پرتقال با زرشک تفت‌داده و با هم ترکیب می‌شوند؛ همراه با زعفران، زردچوبه، دارچین و دیگر ادویه‌های موردعلاقه طعم‌دار می‌شوند. برنج پلو کش شده در ظرف موردنظر سرو و مواد آماده شده بر روی آن ریخته می‌شود و در نهایت یک غذای خوشمزه برنجی ایرانی با رنگ و لعاب جذاب آماده شده است که طرف‌داران زیادی دارد. در پخت قیمه نثار استفاده از انواع برنج شمال باکیفیت تأثیر زیادی در طعم آن خواهد داشت.

5. لوبیا پلو یا استانبولی

یکی از غذاهای پلویی خوشمزه که طرف‌داران زیادی دارد، لوبیاپلو یا استانبولی است. در این غذای محبوب برنجی بعد از خیس شدن در آب و مقداری نمک، آبکش می‌شود. لوبیاسبز به همراه گوشت چرخ شده و پیاز سرخ می‌شود و بعد از اضافه‌کردن ادویه‌ها و چاشنی‌ها با برنج ترکیب و در نهایت دم می‌شود.

استانبولی

6. باقالی پلو ماهیچه

در بین انواع غذای خوشمزه برنجی باقالی پلو با ماهیچه را داریم که یک غذای مجلسی به‌حساب می‌آید. برای آماده‌کردن ماهیچه پیاز خلالی شده را تفت‌داده، بعد از سبک‌شدن ماهیچه اضافه می‌شود و تفت‌داده می‌شود. چند حبه سیر، زردچوبه، زعفران دم‌کرده و فلفل سیاه به همراه آب اضافه می‌کنید و اجازه می‌دهید به مدت 2 ساعت بپزد. در نهایت همراه با برنج سرو کنید.

جمع‌بندی

تعداد غذای خوشمزه برنجی زیاد است. باتوجه‌به استان‌های کشور در هر استان و شهر غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای است که به‌صورت پلویی یا چلویی سرو می‌شوند. سبزی‌پلو با میگو و ماهی، خورش اناربیج، خورش ترش تره، گردو پلو، آلبالوپلو و….همگی با برنج سرو می‌شوند. در طبخ غذا با انواع برنج و یک غذای لذیذ ایرانی با برنج سعی کنید از انواع برنج شمال برای خوش‌طعم شدن استفاده کنید. برای تهیه انواع برنج ایرانی باکیفیت و قیمت مناسب می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه خرید کنید. فروشگاه اینترنتی مشهدبرنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی است. با ثبت سفارش در مشهد برنج می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان سفارش خود را تحویل بگیرید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت