.jpg - راهنمای تشخیص برنج شمال مرغوب + معرفی فروشگاه برای خرید

راهنمای تشخیص برنج شمال مرغوب + معرفی فروشگاه برای خرید

مشهد برنجمشهد برنج
1,196 بازدید
تشخیص برنج شمال مرغوب

یکی از غذاهای اصلی در برنامه غذایی روزانه مردم ایران انواع برنج ایرانی است. برنج مرغوب شمال با تنوع و عطروطعم خاص، زبانزد خاص و عام است. باتوجه‌به ارقام زیاد برنج و وجود برنج‌های تقلبی و کیفیت پایین در بازار، مهم است که با روش‌های تشخیص برنج شمال مرغوب آشنا باشید. کیفیت برنج شمال یکی از ویژگی‌هایی است که باعث شده مردم ایران بیشترین برنج مصرفی خود را از خطه شمال تهیه کنند. فاکتورهایی هستند که کمک می‌کنند تا به‌راحتی مرغوب بودن برنج شمال را تشخیص دهید. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهدبرنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و برنج خارجی به بررسی راه‌های تشخیص برنج شمال مرغوب می‌پردازیم.

18 - راهنمای تشخیص برنج شمال مرغوب + معرفی فروشگاه برای خرید

8 روش تشخیص برنج مرغوب شمال

برای تشخیص برنج شمال مرغوب می‌توانید فاکتورهایی مانند رنگ برنج، طعم برنج، شکل دانه‌های برنج، عطر برنج و عمر مفید برنج را در نظر بگیرید و در نهایت یک برنج مرغوب و باکیفیت خریداری کنید. ویژگی‌ها و 8 روش تشخیص برنج مرغوب شمال عبارت‌اند از:

1. رنگ دانه‌های برنج

یکی از روش‌های تشخیص برنج شمال مرغوب توجه به رنگ دانه‌های برنج است. بیشتر برنج‌های شمال دارای رنگ سفید مایل به کدر هستند. اگر دانه‌های برنج سفیدی غیرطبیعی داشتند یا بیش اندازه شفاف و شیشه‌ای بودند، بدانید این برنج کیفیت مناسبی ندارد. در انواع برنج قهوه‌ای‌رنگ دانه‌های برنج تیره است. برنج باکیفیت شمال، دانه‌های سفید نیمه شفاف مایل به کرم یا زرد دارد که نشان‌دهنده مرغوبیت آن‌ها است.

2. شکل و اندازه دانه‌های برنج

یکی از ویژگی‌های شاخص که در تشخیص برنج شمال مرغوب کمک می‌کند شکل دانه‌های برنج است که نسبت به دیگر انواع برنج ایرانی که در مناطق مختلف کشور کشت می‌شوند، بلند و کشیده و بیشتر باریک هستند. اندازه و طول دانه‌های برنج شمال هم کیفیت و مرغوبیت را نشان می‌دهد. طول دانه‌های برنج به‌صورت خام 7 تا 8 میلی‌متر است که بعد از پخت قد می‌کشند و به بالای 10 میلی‌متر و بیشتر هم می‌رسند.

3. عطر و طعم برنج

دلیل محبوبیت انواع برنج شمال در بین مردم عطر فوق‌العاده و طعم لذیذ آن است. حاصلخیزی خاک شالیزارهای برنج و استفاده کمتر سموم باعث شده علاوه بر طبیعی و سالم‌تر بودن، عطر و بوی زیادی داشته باشند. با گرفتن دانه‌های برنج در دست خود و ها کردن، عطر برنج به مشام شما می‌رسد. همچنین هنگام پخت هم عطر و بوی دلپذیری دارد. عطر و طعم برنج روش خوبی برای تشخیص برنج شمال مرغوب است. اگر برنج زمان پخت کمتری داشته باشد و بعد از پخت، مدت طولانی نرمی، بو و عطر خود را حفظ کند؛ یک برنج مرغوب و باکیفیت است.

برای مطالعه مقاله «کم‌خرج‌ترین خوراک‌های برنجی» کلیک کنید.

4. یکدست بودن دانه‌های برنج

در تشخیص برنج مرغوب شمال فاکتور یکدست بودن دانه‌های برنج کمک زیادی می‌کند. فرایند پوست کندن و سفیدکردن دانه‌های برنج بعد از برداشت از شالیزار و انتقال به کارخانه شالی‌کوبی انجام می‌شود. در این مرحله برنج‌هایی که مقاومت کمتری دارند شکسته می‌شوند و با الک‌کردن در چند نوبت برنج را بسته به نوع دانه‌ها، شکسته یا کامل، دسته‌بندی می‌کنند. برای تشخیص یکدست بودن برنج‌ها می‌توانید از دو روش زیر کمک بگیرید:

  • ریختن یک‌مشت از برنج موردنظر بر روی سطح شیشه‌ای و تاباندن نور از زیر: اگر میزان گذردهی نور از تمام‌دانه‌های برنج یکسان باشد، برنج یکدست است.
  • قراردادن 30 عدد دانه برنج در کنار هم به‌صورت ردیفی: اگر دانه‌های قرار گرفته در کنار همدیگر تقریباً یک اندازه باشند، برنج یکدست است.

5. سفیدک نداشتن دانه‌های برنج

از دیگر روش‌ها و راهنمای تشخیص برنج شمال مرغوب می‌توانیم به سفیدک نداشتن دانه‌های برنج اشاره کنیم. گاهی بر روی دانه‌های برنج تکه‌های سفیدرنگی وجود دارد که هنگام پخت برنج باعث ایجاد لعاب زیاد و وارفتن برنج می‌شوند. دلیل ایجاد سفیدک بر روی دانه‌های برنج بارش بی‌موقع باران هنگام برداشت و جذب رطوبت و خیس شدن در کارخانه و هنگام نگهداری در انبار است. روش تشخیص سفیدک بر روی برنج آسان است و با گرفتن دانه‌های برنج در دست، می‌توانید آن‌ها را بر روی دانه‌های برنج تشخیص دهید.

6. خشک بودن دانه‌های برنج

یکی از عوامل مهم در کیفیت برنج شمال، خوب خشک شدن دانه‌های برنج است. مرحله خشک‌کردن برنج بعد از برداشت در کارخانه شالی‌کوبی با کمک دستگاه‌های خشک‌کن انجام می‌شود. میزان حرارت دستگاه خشک‌کن بر روی خشک‌کردن به‌اندازه دانه‌های برنج تأثیر دارد. اگر دانه‌های برنج حرارت کافی دیده و درست خشک شده باشند، از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار هستند.

7. نداشتن بند برنج

در راهنمای تشخیص برنج شمال مرغوب لازم است به فاکتور نداشتن بند دانه‌های برنج توجه کنید. اگر برداشت برنج به‌صورت مکانیزه انجام شود، دانه‌ها از خوشه جدا می‌شوند و خرمن‌کوبی صورت می‌گیرد. در این روش 25 درصد رطوبت از طریق ساقه زنده به شلتوک می‌رسد که باید در کمتر از 24 ساعت از گونی خارج شوند و در دمای 30 تا 40 درجه، به مدت 48 تا 72 ساعت خشک شوند، تا ضریب شکستگی دانه‌های برنج و بنددار شدن آن‌ها کاهش یابد. باتوجه‌به توضیحات گفته شده برنج مرغوب باید دانه‌های بدون ترک و بند عرضی داشته باشد. با قراردادن یک‌دانه برنج بین انگشت اشاره و انگشت شصت و فشاردادن آن می‌توانید بند دارد بودن برنج را تشخیص دهید. اگر دانه برنج راحت شکسته و خرد شد، برنج بنددار است.

8. سنجش میزان چربی برنج

یکی از مشخصه‌های برنج شمالی میزان چربی دانه‌های برنج است. به دلیل اینکه منطقه شمال آب‌وهوای مناسب و خاک حاصلخیز دارد؛ انواع برنج ایرانی کشت شده در این منطقه مانند برنج طارم، برنج صدری و غیره همگی کیفیت خوبی دارند. همچنین ارزش غذایی بالایی دارند و سرشار از ویتامین، فیبر، تیامین، آهن و کربوهیدرات هستند. در تشخیص برنج شمال مرغوب می‌توانید دانه‌های برنج را در دست بگیرید؛ اگر مقدار کمی چربی احساس کردید، یک برنج ایرانی باکیفیت و مرغوب است.

در کنار تمام روش‌های گفته شده جهت اطمینان از کیفیت و مرغوبیت برنج شمال می‌توانید به بسته‌بندی برنج توجه کنید. بسته‌بندی درست و حک توضیحات لازم و کامل بر روی آن نشان‌دهنده میزان مرغوبیت برنج است. همچنین برای خرید برنج مرغوب می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

17 - راهنمای تشخیص برنج شمال مرغوب + معرفی فروشگاه برای خرید

جمع‌بندی

برنج به‌عنوان یک ماده غذایی مرغوب در سبد‌غذایی خانواده‌های ایرانی قرار دارد. کیفیت برنج شمال باعث شده است که شهرت جهانی پیدا کند. عطر و بوی بی‌نظیر انواع برنج شمال در کنار خواص غذایی بالا باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد. برای داشتن برنج مرغوب شمال پیشنهاد می‌کنیم راهنمای تشخیص برنج شمال مرغوب را مطالعه کنید و آن را از فروشگاه‌های معتبر و برند خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی باکیفیت و اصل است. با ثبت سفارش در وب‌سایت مشهد برنج می‌توانید برنج مورد نیاز خود را با قیمت مناسب، کیفیت خوب و در کوتاه‌ترین زمان خریداری کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت