.jpg - انواع برنج شمال

انواع برنج شمال

مشهد برنجمشهد برنج
1,396 بازدید
انواع برنج شمال

باتوجه‌به خوش آب‌وهوا بودن منطقه شمال کشور و همچنین داشتن خاک حاصلخیز، کشت برنج در این منطقه زیاد است. بیشترین کشت برنج در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان انجام می‌شود. انواع برنج شمال به دلیل داشتن عطر و بوی خاص، در مصرف روزانه و سفره هر خانواده ایرانی قرار دارد. برنج‌های شمال ارقام مختلفی دارند و زمان کشت آن‌ها در دو نوبت انجام شود که کشت اول و کشت دوم می‌گویند. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج، ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و خارجی با کیفیت، به معرفی انواع برنج شمال می‌پردازیم.

15 - انواع برنج شمال

ساختار کلی دانه‌های برنج

دانه‌های برنج توسط یک پوسته بیرونی به نام شلتوک احاطه شدند که اصولاً قبل از مصرف، از دانه‌های برنج جدا می‌شود. در زیر پوسته شلتوک، پوسته داخلی سبوس بر روی دانه‌های برنج قرار گرفته که سرشار از فیبر است. در بیشتر انواع برنج شمال این لایه سبوس هم از برنج هنگام سفیدکردن جدا می‌شود. برنج سفید یا آندوسپرم لایه سوم است که در وسط آن جوانه برنج که سرشار از انواع ویتامین B، پروتئین و مواد مغذی است؛ قرار دارد.

تقسیم بندی انواع برنج

فاکتورهای که در تقسیم‌بندی انواع برنج ایرانی در نظر گرفته می‌شود؛ کیفیت، اندازه دانه‌های برنج، رنگ و بافت بعد از پخت است. دانه‌های برنج بر اساس اندازه به سه دسته دانه کوتاه، دانه متوسط و دانه بلند تقسیم می‌شوند. هرکدام انواع و ارقام مختلفی دارند. دانه‌های برنج بر اساس بافت بعد از پخت به برنج نیم پخت و چسبنده تقسیم می‌شوند. برنج با بافت چسبنده بیشتر برای تهیه آرد برنج، دسر، شیرینی و غذاهای سنتی استفاده می‌شود. بر اساس رنگ برنج سفید، قهوه‌ای، سیاه یا ممنوعه و وحشی یا گندمی داریم. هرکدام از برنج‌ها ویژگی، کیفیت و طعم متفاوتی دارند.

انواع برنج شمال

انواع برنج شمال در شهرهای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان کاشته می‌شوند که بر اساس نوع منطقه کشت، زمان کشت، نوع سم و کود مصرفی و حاصلخیزی خاک ارقام متفاوتی دارند. انواع برنج ایرانی شمال عبارت‌اند از:

1. برنج دمسیاه صدری گیلان

این برنج در استان گیلان کشت می‌شود و یکی از مرغوب‌ترین انواع برنج شمال است. دانه‌های برنج دمسیاه صدری گیلان عرض کم و کشیدگی خوبی دارند. خوش پخت و عطروطعم بی‌نظیری دارد.

برای مطالعه مقاله «مرصع پلو» کلیک کنید.

2. برنج هاشمی

بیشترین سطح کشت برنج در گیلان و دیگر استان‌های شمالی، برنج هاشمی است که در برابر انواع آفت مقاومت بالایی دارد. به دلیل استفاده کمتر از انواع سم نسبت به دیگر انواع برنج ایرانی، سالم‌تر است. از لحاظ عطر و بو فوق‌العاده است و طعم بی‌نظیری دارد. برنج هاشمی در انواع برنج شمال معطرترین برنج شمال است. دانه‌های برنج به رنگ سفید و دارای رگه کرم هستند؛ قد کشیده‌ای دارند و برای استفاده در مجالس گزینه خوبی است.

3. برنج طارم

برنج طارم در ارقام مختلفی در شمال کشور کشت می‌شود. بعد از پخت، دانه‌های برنج قد خوبی می‌کشند و بسیار خوش پخت و خوش طعم است. ویژگی بارز برنج طارم این است که بعد از چند بار گرم‌شدن، طعم و کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. عطروطعم برنج طارم محلی و مازندران و طارم کشت دوم نسبت به دیگر ارقام آن بیشتر است.

4. برنج شیرودی

برنج شیرودی در دسته برنج‌های پرمحصول قرار دارد که علاوه بر قیمت کمتر نسبت به دیگر انواع برنج از کیفیت و عطر کمتری هم برخوردار است. دانه‌های برنج شیرودی کشیدگی لازم را دارند و برای مصارف مجالس و ادارات گزینه خوبی است. برنج شیرودی در زمره ارزان‌ترین برنج شمال قرار دارد.

5. برنج فجر

در بین انواع برنج شمال نوع دیگر آن برنج فجر نام دارد که در استان گلستان بیشتر کشت می‌شود و در دسته پرمحصول قرار گرفته است. دانه‌های برنج کوچک و شیشه ای هستند و به دلیل داشتن عطر و بوی مناسب در رستوران‌ها و ادارات از ان استفاده می‌شود. برنج فجر در زمره بهترین برنج شمال قرار دارد.

6. برنج کشت دوم طارم

برنج کشت دوم طارم در اوایل فصل تابستان تیرماه، کاشته و در فصل پاییز برداشت می‌شود. معطرترین برنج شمال، برنج کشت دوم است که عطر بی‌نظیری دارد.

7. برنج علی کاظمی

در استان گیلان برنج علی کاظمی کشت می‌شود که نسبت به برنج هاشمی دانه‌های آن کوتاه‌تر است. دانه‌های برنج رنگ سفید کرم دارند و بسیار خوش طعم است.

از دیگر انواع برنج می‌توانیم برنج حسن سرایی، برنج ندا، برنج نیم دانه یا سر لاشه و انواع پرمحصول را نام ببریم.

بهترین برنج شمال شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

در بین انواع برنج شمال بهترین آن دارای ویژگی‌های زیر است:

  • دانه‌های برنج رنگ یکدست دارند.
  • هضم انواع برنج ایرانی شمال سریع و راحت است.
  • بعد از پخت ظاهر عالی و عطر و بوی بی‌نظیری دارند.
  • فاقد هرگونه حشره هستند.

قیمت انواع برنج شمال

قیمت برنج‌های شمالی بر اساس زمان کشت، منطقه کشت و نوع برنج متفاوت است. هر چه برنج شمال ایرانی کیفیت و پخت عالی، طعم و بوی بی‌نظیر و بعد از پخت کشیدگی مناسبی داشته باشد؛ قیمت بالاتری دارد. برای اینکه بتوانید برنج شمال ایرانی را با قیمت خوب خریداری کنید؛ خرید اینترنتی از فروشگاه‌های معتبر و برند را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

20 - انواع برنج شمال

جمع‌بندی

یکی از محصولات پرمصرف در خانواده‌های ایرانی برنج است. انواع برنج شمال به دلیل دارابودن عطر و بوی عالی، کیفیت، پخت مناسب و خوش طعم بودن، بین مردم محبوبیت زیادی دارند. برای خرید انواع برنج ایرانی شمالی می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خرید کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌ ایرانی،برنج پاکستانی، برنج هندی و برنج تایلندی باکیفیت عالی و قیمت مناسب است. با ثبت سفارش در وب‌سایت مشهد برنج می‌توانید از طعم دلچسب برنج ایرانی و انواع دیگر لذت ببرید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “انواع برنج شمال”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت