شیرینی نان برنجی کرمانشاهی

مشهد برنجمشهد برنج
1,695 بازدید
شیرینی نان برنجی کرمانشاهی

شیرینی نان برنجی از جمله شیرینی‌های سنتی و خوش طعم ایرانی است که آن را به‌عنوان سوغات کرمانشاه می‌شناسند. نان برنجی در سایر شهرها مانند قزوین، گیلان و یزد نیز تهیه می‌شود؛ ولی همه آن‌ها با هم تفاوت‌های جزئی دارند. نان برنجی کرمانشاهی به دو صورت ساده و زعفرانی در بازار عرضه می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا طرز تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی را آموزش دهیم تا به‌راحتی بتوانید خودتان در منزل درست کنید.

برای مطالعه مقاله «نحوه پخت برنج با سبزیجات را متفاوت بیاموزید!!» کلیک کنید.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی

  • آرد برنج/ یک و نیم پیمانه
  • پودر قند/ نصف پیمانه
  • پودر هل/ یک قاشق مرباخوری
  • روغن جامد یا حیوانی/ نصف پیمانه
  • زرده تخم‌مرغ/ یک عدد
  • گلاب/ یک‌چهارم پیمانه
  • زعفران دم شده/ به مقدار لازم
  • پودر پسته، کنجد یا تخم خرفه/ به مقدار لازم

نکات مهم و کاربردی برای درست‌کردن نان برنجی

قبل از درست‌کردن نان برنجی نکات مهمی را یادآور می‌شویم تا یک شیرینی لطیف و خوشمزه داشته باشید.

شیرینی نان برنجی

  • همه مواد لازم را بیرون از یخچال و در دمای محیط قرار دهید.
  • منظور از پیمانه یک لیوان فرانسوی دسته‌دار است.
  • پودر قند را چند بار الک کنید تا نرم و لطیف باشد.
  • روغن جامد یا روغن حیوانی را ابتدا باید صاف کرد. درواقع منظور از صاف کردن روغن این است که آن را روی شعله با حرارت پایین آب کنید به‌نحوی‌که دانه‌ای در روغن نباشد. حواستان باشد روغن نباید بجوشد. سپس داخل شیشه ریخته و به مدت یک روز در یخچال نگهداری کنید.
  • اگر می‌خواهید روغن را آماده تهیه کنید، روغن صاف قنادی در فروشگاه‌های لوازم قنادی فروشی موجود است.
  • فر را روشن کنید و بر روی 170 درجه تنظیم کنید تا گرم شود.

طرز تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی

مرحله اول

در یک کاسه مناسب ابتدا روغن و پودر قند را با همزن برقی یا دستی خوب مخلوط کنید تا کرم رنگ و یکدست شود. سپس زرده تخم‌مرغ را اضافه نموده و به مدت یک دقیقه هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.

مرحله دوم

در این مرحله آرد برنج و پودر هل را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد به خورد هم رفته و یکدست شود. بعد گلاب را کم‌کم به مواد افزوده و هم‌زمان مواد شیرینی را هم بزنید مراقب باشید گلاب را کامل نریزید که خمیر شل شود. خمیر شیرینی نان برنجی باید نرم و لطیف باشد.

مرحله سوم

زعفران دم‌کرده را به خمیر اضافه و مخلوط کنید. اگر می‌خواهید شیرینی دورنگ داشته باشید می‌توانید خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده و تنها به یک قسمت زعفران را اضافه کنید. خمیر نان برنجی را نباید با دست ورز داد بهتر است با لیسک هم بزنید.

مرحله چهارم

روی خمیر را بپوشانید و به مدت 12 الی 24 ساعت در دمای محیط قرار دهید تا خمیر اصطلاحاً ورز بیاید. در نهایت خمیر را به‌صورت گلوله‌های کوچک با دست شکل دهید و بر روی کاغذ روغنی پهن شده کف سینی فر قرار دهید. می‌توانید با چنگال یا مهر شیرینی‌پزی روی شیرینی‌ها نقش بزنید و برای تزیین تخم خرفه یا کنجد یا پودر پسته بپاشید.

مرحله آخر

سینی فر را طبقه بالای فر بگذارید دقت کنید شعله گریل باید خاموش باشد. اجازه دهید شیرینی‌ها 15 تا 20 دقیقه بپزند. قسمت زیرین شیرینی که طلایی شد شیرینی نان برنجی شما آماده است. پس از خارج‌کردن از فر اجازه دهید تا شیرینی‌ها کاملاً خنک شوند سپس در ظرف موردنظر انتقال دهید.

اگر فر گاز در دسترس نداشتید می‌توانید به‌راحتی شیرینی نان برنجی تابهای نیز درست کنید به این صورت که داخل تابه کاغذ روغنی پهن کرده و شیرینی‌ها را روی آن بچینید سپس تابه را روی شعله‌پخش‌کن با حرارت متوسط گذاشته در تابه را هم دم‌کنی بگذارید و زمان دهید تا قسمت زیرین شیرینی نان برنجی طلایی شود.

نتیجه‌گیری

شیرینی نان برنجی کرمانشاهی بسیار مشهور است و طعم بی‌نظیری دارد. با دستور پخت ساده‌ای که دارد می‌توانید در منزل تهیه کنید یا باتوجه‌به اینکه در حال حاضر فروشگاه‌های معتبری هستند که به‌صورت اینترنتی نیز سفارش می‌پذیرند و محصولات باکیفیت ارائه می‌دهند شما می‌توانید برای خرید نان برنجی کرمانشاهی از این فروشگاه‌های اینترنتی ثبت سفارش کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت