.jpg - کدام برنج چاق‌کننده است

کدام برنج چاق‌کننده است

مشهد برنجمشهد برنج
1,985 بازدید
کدام برنج چاق‌کننده است

همان‌طور که می‌دانید برنج از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان است. این ماده غذایی فواید و خاصیت‌های زیادی دارد و از وعده‌های اصلی محسوب می‌شود. شاید شما هم‌بارها شنیده‌اید که برنج کالری بالایی دارد و باعث چاقی می‌شود. نشاسته برنج بسیار زیاد است، البته میزان نشاسته و کالری که وارد بدن می‌شود بستگی به نوع برنج هم دارد. در این مقاله از مشهد برنج بررسی می‌کنیم که کدام برنج چاق‌کننده است.

برنج ایرانی چاق‌کننده است یا برنج خارجی

در خصوص اینکه کدام برنج چاق‌کننده است و کالری بیشتری دارد نظرهای متفاوتی وجود دارد. برخی افراد برنج خارجی را پرکالری و عامل چاقی می‌دانند، برخی هم برنج ایرانی را باعث چاقی می‌دانند. اما در حقیقت چیزی که وجود دارد این است که همه برنج‌ها کالری یکسانی دارند و فقط برنج قهوه‌ای کم کالری است.  برنج ایرانی و برنج خارجی کالری یکسانی دارند و عموماً نوع پخت برنج تعیین می‌کند که کالری بیشتر و یا کمتری دارد. البته این نکته قابل‌توجه است که برنج خارجی به دلیل دیرهضم و نفاخ بودن احتمال چاق شدن را بیشتر می‌کند. تا جایی که می‌توانید سعی کنید برنج ایرانی مرغوب را تهیه و استفاده کنید.

17 - کدام برنج چاق‌کننده است

برنج آبکش کالری بیشتری دارد یا برنج کته

پخت برنج در کشور ما معمولاً به دو روش کته و آبکش صورت می‌گیرد. در برنج آبکش شده اکثر مواد مغذی و مفید برنج از بین می‌روند و خواص برنج کمتر می‌شود. شما می‌توانید برای جبران مواد مغذی و مفید ازدست‌رفته در کنار برنج از مواد غذایی دیگر استفاده کنید. دراین‌خصوص برنج کته خواص بیشتری دارد و مفید است. اما توجه داشته باشید که این دو نوع طبخ مختلف برنج تأثیر چندانی در میزان کالری ندارند. هر دو نوع برنج به یک اندازه کالری دارند. پس بین برنج آبکشی و کته این موضوع را نمی‌توانیم مطرح کنیم که کدام برنج چاق‌کننده است.

برای مطالعه مقاله «آموزش برنج زعفرانی» کلیک کنید.

آیا برنج قهوه‌ای کالری کمتری دارد

یکی از انواع برنج، برنج قهوه‌ای است. از بین دو نوع برنج سفید و برنج قهوه‌ای این مسئله که کدام برنج چاق‌کننده است بسیار مطرح شده است. بدون شک برنج قهوه‌ای بسیار مغذی‌تر و مفیدتر از برنج سفید است. برنج قهوه‌ای میزان بیشتری فیبر، ویتامین و مواد معدنی دارد. این مواد معدنی و مغذی از برنج قهوه‌ای جدا نشده‌اند. در مقابل برنج سفید کالری بیشتر و فیبر کمتری دارد.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است کسانی که غلات سبوس‌دار و کامل مانند برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند شاهد کاهش وزن بیشتری هستند. وجود فیبر و مواد مغذی در غلات کامل موجب می‌شود تا شما بیشتر احساس سیری کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا کالری کمتری مصرف کنید که منجر به کاهش وزن می‌شود.

چه عواملی موجب چاقی می‌شود

برنج به‌تنهایی هیچ چربی اضافه‌ای را به بدن شما تحمیل نمی‌کند. جالب است بدانید سرو غذا در ظروف بزرگ‌تر باعث افزایش مصرف غذا می‌شود. این امر باعث می‌شود مصرف کالری بالاتر برود و موجب اضافه‌وزن و چاقی شود. همچنین زمانی که شما برنج را با غذاهای سرخ‌کردنی و … مصرف می‌کنید باعث افزایش وزن شما می‌شود. بهترین کار این است که شما میزان کالری مصرفی که بدنتان نیاز دارد را بشناسید و به همان مقدار مصرف کنید.

افراط و زیاده‌روی در مصرف برنج هم می‌تواند از عوامل مؤثر در افزایش وزن باشد. البته باتوجه‌به میزان مصرف در هر وعده غذایی برنج ممکن است چاق‌کننده و یا لاغر کننده باشد.

بااین‌وجود تحقیقات بسیاری نشان داده است که گاهی در رژیم‌های غذایی برنج سفید ممکن است منجر به کاهش وزن شود. البته برنج قهوه‌ای از نظر فیبر و مواد مغذی که دارد سالم‌تر است.

چگونه کالری برنج را کم کنیم

برنج حاوی کربوهیدرات و نشاسته است و ممکن است این میزان کالری برای برخی بالا باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل از پخت برنج را با آب بشویید. این کار باعث می‌شود تا مقداری از نشاسته برنج گرفته شود. وقتی برنج را در آب سرد می‌خیسانید زمانی که آب کدر می‌شود باقی نشاسته برنج وارد آب می‌شود. این کاردرست است که میزان زیادی از نشاسته برنج را می‌گیرد، اما مقدار بسیار زیادی از مواد مغذی برنج را هم از بین می‌برد. پس زمانی که فردی از شما بپرسد کدام برنج چاق‌کننده است، ‌ می‌توانید بگویید برنجی که خیسانده نشده باشد.

13 - کدام برنج چاق‌کننده است

سخن پایانی

در این مقاله از مشهد برنج سعی کردیم برای شما این مطلب را بررسی کنیم که کدام برنج چاق‌کننده است. علاوه بر تمام آنچه گفته شد تهیه برنج اصل و باکیفیت می‌تواند تأثیر بسیاری در رژیم غذایی شما داشته باشد. باتوجه‌به این نکته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به فروشگاه مشهد برنج، بهترین و مرغوب‌ترین برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را انتخاب و تهیه کنید.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت