.jpg - بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده

بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده

مشهد برنجمشهد برنج
2,502 بازدید
بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده

در فرهنگ غذایی ما برنج یکی از اقلامی است که حداقل یک وعده غذایی در طول شبانه­روز هر ایرانی را شامل می­شود؛ با این حساب در کشور ما حجم زیادی از برنج خریداری و مصرف می‌شود؛ لذا بعد از خرید برنج و پخت آن، جهت صرفه جویی، بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده را در نظر داشته باشید، خصوصاً اگر برنج شما تازه باشد.

برنجی که تازه پخته شده رطوبت بسیار بالایی دارد و اگر در دمای محیط بیش از دو ساعت نگهداری شود، مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. برنج پخته، مانند بسیاری از غذا‌های پخته باید در خارج از محدوده دمایی ۵ تا ۶۳ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

برای مطالعه مقاله “پخت سریع برنج” کلیک کنید.

در كمتر از این محدوده دمایی مشكلی از نظر رشد باكتری‌ها وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال در رستوران‌ها غذا‌ها همیشه در بالاتر از این دما نگهداری می‌شوند اما در خانه باید سعی كنید از نگهداری طولانی‌مدت غذای پخته در دمای محیط پرهیز كنید و خیلی سریع آن را سرد كنید. برای سرد‌ شدن سریع‌تر برنج‌های پخته شده می‌توانید برنج‌ها را در ظروف دیگری توزیع کنید یا در یخچال قرار دهید .

روش‌های نگهداری برنج پخته شده

برنج پخته شده نباید برای مدت طولانی، در دمای اتاق قرار بگیرد. از­جمله مهم‌ترین نکات و بهترین روش­ها برای نگهداری برنج پخته شده این است که اگر برای مدت طولانی، برنج پخته شده را در فضای اتاق قرار بدهید، باکتری‌ها در آن رشد می‌کنند و باعث ایجاد مسمومیت غذایی می‌شوند، در­این­صورت برنج، فاسد شده و دیگر قابل مصرف نیست.

Rice plant 1 - بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده

شما می‌توانید تا زمان خنک شدن برنج پخته شده، آن را تا حداکثر ۶ ساعت در دمای اتاق نگهداری کنید. معمولاً توصیه می‌شود که برنج پخته شده را نهایتاً تا ۲ ساعت در فضای بیرون از یخچال قرار دهید. در ادامه بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده را برایتان شرح می‌دهیم:

1- نگهداری برنج پخته شده در یخچال

یکی از انواع بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده نگهداری برنج در یخچال است. اگر می‌خواهید برنج را تا یکی دو روز آینده مصرف کنید، نگهداری برنج پخته شده در یخچال روش مناسبی است. یکی از نکاتی که برای نگهداری برنج پخته شده باید رعایت کنید، این است که برای قراردادن برنج در یخچال باید نزدیک به ۲ ساعت، آن را در دمای اتاق قرار دهید تا کاملاً خنک شود. بعد از آن نیز، برنج‌ها را داخل ظروف شیشه‌ای درب‌دار بریزید و خوب محکم کنید و در یخچال قرار دهید.

اگر قصد دارید که برنج پخته شده خود را در یخچال نگهداری کنید، فراموش نکنید که حتماً از ظروف درب‌دار استفاده کنید. قراردادن برنج بدون درب در یخچال، علاوه بر اینکه باعث خشک‌شدن برنج پخته شده می‌شود، موجب انتقال آلودگی‌ها نیز می‌گردد. سعی کنید برای نگهداری برنج پخته شده در یخچال حتماً آن را دور از سبزی‌های خام و میوه‌ها قرار دهید.

2- نگهداری برنج پخته شده در فریزر

از دیگر انواع بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده، قراردادن برنج در فریزر است. می‌توانید برای نگه‌داشتن برنج پخته شده در فریزر، برنج را داخل پلاستیک و یا زیپ کیپ بریزید. بعد از آن نیز، هوای داخل پلاستیک را کاملاً تخلیه کنید، درب آن را محکم ببندید و سپس داخل فریزر قرار دهید.

  • اگر قصد دارید که بیش از ۲ روز، برنج پخته شده خود را نگهداری کنید، بهتر است آن را فریز کنید. قراردادن برنج پخته شده در یخچال باعث خشک و سفت شدن برنج می‌شود و علاوه بر این طعم آن نیز تغییر می‌کند. از همین رو اگر قصد دارید بعد از چند روز برنج را استفاده کنید، توصیه می‌شود حتماً آن را در فریزر قرار دهید.
  • از دیگر مزایای فریز کردن برنج پخته شده این است که باعث می‌شود برنج شما کاملاً تازه و مرطوب باقی بماند و مزه آن بعد از چند روز نیز، خراب نشود.
  • از برنج فریز شده هم برای سرو کنار خوراک و خورشت برای نهار یا در منوی شام می­توانید استفاده کنید و هم داخل غذا برای درست‌کردن انواع پلو.

مدت‌زمان نگهداری برنج پخته شده

در ادامه معرفی بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده، مدت‌زمان نگهداری از برنج پخته شده به روش‌های مختلف را بررسی می‌کنیم:

  • برنج پخته شده تا حدود ۳ روز در یخچال قابل نگهداری است.
  • برنج پخته شده را تا حدود یک ماه می‌توانید در فریزر نگه دارید.
  • برنج پخته شده را حداکثر تا 6 ساعت در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • و در آخر تا حدود ۳ ساعت، می‌توانید برنج پخته شده را در پلوپز نگهداری کنید.

از کجا بفهمیم برنج پخته شده خراب شده است؟

برنجی که فاسد و خراب شده باشد، به طور معمول بوی متفاوتی نسبت به برنج سالم دارد. اگر بعد از قراردادن برنج در داخل یخچال و یا محیط اتاق متوجه شدید که برنجتان بوی بدی دارد و یا حس کردید بافت برنج کمی لزج شده است، توصیه می‌شود که آن را دور بریزید.

Wholesales Price Non GMO Rice Protein High Quality Natural Brown Hydrolyzed Rice Bran Protein Powder Rice Protein Price - بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده

از طرف دیگر گاهی اوقات ممکن است بعد از قراردادن برنج در فضای بیرون، ظاهری نامناسب پیدا کند و یا روی آن کپک ایجاد شود. توجه داشته باشید که معمولاً قراردادن برنج بیشتر از ۲ ساعت در فضای بیرون از یخچال می‌تواند باعث فاسد شدن برنج و همچنین افزایش رشد باکتری‌ها شود. علاوه بر این مصرف برنج فاسد می‌تواند موجب مسمومیت شود.

خرید برنج

اگر قصد دارید برنج بخرید، سعی کنید به فروشگاه‌ها و مراکز خرید معتبری مراجعه کنید که اطمینان داشته باشید برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر می‌خواهید برای خرید انواع مختلف برنج به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، بدون واسطه و مستقیم محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی بهترین روش برای نگهداری برنج پخته شده پرداختیم. توجه داشته باشید که روش‌های گفته شده برای نگهداری برنج پخته، تا حداکثر یک ماه قابلیت مصرف به برنج‌­های پخته شده می­دهد. به این دلیل که پس از یک ماه، برنج شکل طبیعی و خاصیت خود را از دست می‌دهد و قابل مصرف نیست.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت