.jpg - برنج زعفرانی با زرشک

برنج زعفرانی با زرشک

مشهد برنجمشهد برنج
1,562 بازدید
برنج زعفرانی با زرشک

یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی زرشک پلو است. غذایی که در اکثر مهمانی‌ها و مجالس تهیه و طبخ می‌شود و اغلب بر این باور هستند که زرشک پلو زعفرانی بسیار خوشمزه است و روش پخت آسانی دارد. چنانچه کمی بی‌دقتی شود در پخت برنج زعفرانی با زرشک این امکان را دارد که نتیجه خوبی به دست نیاورید. با مشهد برنج همراه باشید تا دستور پخت یک غذای خوشمزه‌ی ایرانی به نام زرشک پلو زعفرانی را آموزش دهیم.

41 - برنج زعفرانی با زرشک

خواص زرشک

زرشک از انواع میوه‌هایی است که در دو نوع فراوان یافت می‌شود. زرشک قرمز و زرشک سیاه. زرشک قرمز بیشتر در استان خراسان کشت و برداشت می‌شود و بسیار معروف است. زرشک سیاه نیز در استان کرمانشاه می‌روید.

  • از جمله خواص بی‌نظیری که زرشک دارد خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری بودن آن است که به درمان التهاب‌ها و بهبود عفونت‌ها در بدن و هم چنین به بهبودی گوارش و کاهش درد در دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • از دیگر خواص زرشک می‌توان به‌سلامت قلب اشاره کرد. زرشک با کاهش دادن و کنترل کردن فشارخون بر سلامت قلب تأثیر دارد.
  • زرشک تأثیر مثبتی بر قند خون دارد و ماده‌ی خوراکی مناسب برای بهبود یا پیشگیری از دیابت است.
  • مطالعات نشان داده است که مصرف آب زرشک یا چای زرشک به درمان سوءهاضمه کمک می‌کند.
  • همچنین زرشک کبد و صفرا را پاک‌سازی کرده و باعث تنظیم فرایند گوارشی می‌شود.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد به شما توصیه می‌کنیم برنج زعفرانی با زرشک را در برنامه غذایی خانواده خود قرار دهید.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج چاق‌کننده است» کلیک کنید.

خواص زعفران

از ارزشمندترین ادویه‌ها و گیاهان دارویی می‌توان به زعفران اشاره کرد که خواص بی‌شماری بر سلامت بدن دارد. زعفران مرغوب دارای عطروطعم بی‌نظیری است که اغلب به‌صورت چاشنی به کار می‌رود و غذا را خوشمزه می‌کند. زعفران طبع گرمی دارد و علاوه بر خاصیت‌هایی که دارد باید بااحتیاط مصرف شود به این دلیل که مصرف زعفران با دوز بالا عوارض جانبی ایجاد می‌کند. پس بهتر است در مصرف هر چیزی به‌ویژه زعفران حد تعادل را رعایت کرد. از مهم‌ترین خواص زعفران مواردی هستند که در ذیل آمده.

  • ضدافسردگی
  • افزایش گردش خون
  • بهبود عملکرد عصبی
  • کنترل دیابت
  • افزایش ایمنی بدن
  • کاهش اختلالات معده
  • کاهش اضطراب
  • کاهش درد
  • تقویت استخوان

حال که با خواص برنج زعفرانی با زرشک آشنا شدید به سراغ روش پخت برنج زعفرانی با زرشک می‌رویم.

مواد لازم جهت درست‌کردن زرشک پلو زعفرانی

مواد اولیه‌ی هر غذایی بر حسب تعداد نفرات اندازه‌گیری می‌شود. در اینجا به‌عنوان‌مثال برای 4 نفر مواد موردنیاز را می‌گوییم.

برنج: 4 پیمانه/ زعفران دم‌کرده غلیظ: به مقدار لازم/ نمک: به میزان لازم/ زرشک به‌ازای هر نفر: دو قاشق غذاخوری/ روغن: نصف پیمانه/ کره: 25 گرم/ شکر: یک قاشق غذاخوری

45 1 - برنج زعفرانی با زرشک

طرز تهیه زرشک پلو زعفرانی

برای تهیه زرشک پلو زعفرانی کافی است 4 پیمانه برنج را به مدت دو ساعت در آب خیس کنید و سپس در قابلمه‌ای که ظرفیت این اندازه برنج را داشته باشد به مقدار لازم آب بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید و دو الی سه قاشق غذاخوری نمک افزوده و برنج را خوب شسته و به آب در حال جوش اضافه کنید. پس از گذشت 10 دقیقه با امتحان کردن دانه‌ای از برنج، برنج را آبکش کنید. بعد در قابلمه روغن بریزید و ته‌دیگ را کف قابلمه بچینید. یک‌لایه برنج ریخته و زعفران بریزید روی برنج و همین‌طور لایه به لایه ادامه دهید تا آبکش خالی شود. به این صورت برنج زعفرانی شما آماده می‌شود. به مدت یک ساعت زمان دهید تا برنج با شعله ملایم دم بکشد.

نحوه آماده‌کردن زرشک برای زرشک پلو زعفرانی

زرشک را خوب بشویید و آبکش کنید سپس در تابه‌ای کره را ذوب و زرشک را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کمی تفت‌داده شود و حالت پفکی به خود بگیرد سپس مقداری زعفران و شکر را نیز افزوده و مخلوط و شعله را خاموش کنید. مراقب باشید زرشک زیاد تفت‌داده نشود که تغییر رنگ دهد و بسوزد. بدین صورت زرشک آماده می‌شود تا یک پلوی زعفرانی با زرشک خوش‌عطر و خوش طعم داشته باشید. (می‌توانید از خلال پسته یا خلال بادام نیز برای زیبایی و خوشمزه شدن غذا نیز استفاده کنید.)

بعد از اینکه برنج زعفرانی دم کشید و آماده‌ی سرو شد داخل دیس بریزید و زرشک آماده شده را بر روی برنج بریزید و تزیین کنید. ازآنجایی‌که ما ایرانی‌ها عادت داریم در کنار پلو از انواع خورش‌ها استفاده کنیم و زرشک پلو با مرغ هم‌غذای معروف و محبوب ما است؛ بنابراین بهتر است در کنار برنج زعفرانی با زرشک مرغ به روش مجلسی (که روش پخت مخصوص به خود را دارد) نیز پخته شود تا لذت غذا خوردن دوچندان شود.

نتیجه‌گیری

با به‌کارگیری این روش پخت از فروشگاه اینترنتی مشهد برنج، برای زرشک پلو زعفرانی، می‌توانید خودتان در منزل بهترین زرشک پلو زعفرانی را تهیه و میل کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت