روش پخت برنج ایرانی

مشهد برنجمشهد برنج
1,164 بازدید
روش پخت برنج ایرانی

برنج یکی از پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین غلات در جهان است که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان محسوب می­شود. برنج انواع مختلفی دارد و برنج سفید، پرمصرف‌ترین نوع برنج در دنیا است. مصرف برنج سفید در کشورمان زیاد است و یکی از مواد غذایی پرکاربردی است که همراه خورشت‌ها، برای درست‌کردن دسرها، آش‌ها و… کاربرد دارد. روش پخت برنج ایرانی به دو صورت است که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم.

روش‌های پخت برنج ایرانی

برنج ایرانی انواع مختلفی دارد که بسیار خوش‌عطر و طعم هستند و پخت آن نسبت به برنج‌های خارجی، نیازمندِ به‌کاربردن ترفندهایی است. در ادامه دو روش پخت برای انواع برنج ایرانی را توضیح می‌دهیم.

روش پخت برنج ایرانی

1- پخت برنج ایرانی به روش آبکش کردن

مرحله اول:

در مرحله اول پخت برنج ایرانی به ‌صورت آبکش، بعد از اینکه برنج را پاک کردید، آن را در یک ظرف بریزید و درون ظرف تا کمی بالاتر از سطح برنج، آب بریزید. البته باید به‌ازای هر پیمانه برنج، نصف قاشق غذاخوری نمک به آب برنج اضافه کنید و به مدت 2 الی 3 ساعت بگذارید تا برنج خوب خیس بخورد. بعدازاین مرحله که برنج خوب خیس خورد، چندین بار برنج را با آب ولرم بشویید.

مرحله دوم:

در مرحله دوم از روش پخت برنج ایرانی به‌صورت آبکش، یک قابلمه را انتخاب کنید و در آن چند پیمانه آب، مقداری نمک و روغن بریزید و سپس قابلمه را بر روی اجاق‌گاز بگذارید تا به نقطه‌جوش برسد. بعد از اینکه آب به جوش آمد، برنج را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا برنج به مدت 10 دقیقه پخته شود. توجه داشته باشید که این زمان تقریبی است و زمان دقیق برای پخت، بستگی به نوع برنج شما دارد.

مرحله سوم:

در مرحله سوم از روش پخت برنج ایرانی به‌صورت آبکش، برای اینکه بفهمید چه موقعی زمان مناسب آبکش کردن برنج است، بعد از گذشت دقایقی، چند عدد برنج را تست کنید. اگر مغز برنج کمی خام است و اطراف دانه‌های برنج کاملاً پخته است، این موقع برای آبکش کردن برنج بهترین زمان است. در این مرحله از پخت، برنج را در یک صافی بریزید و آن را با آب سرد بشویید. سپس به قابلمه خشک شده، برنج را با مقداری روغن اضافه کنید و بگذارید تا با حرارت کم پخته شود. می‌توانید برنج آبکش را هنگام سرو با زرشک، زعفران یا انواع خلال مغزها و… تزیین کنید.

2- پخت برنج ایرانی به روش دمی کردن

مرحله اول:

در مرحله اول از روش پخت برنج ایرانی به‌ صورت کته‌ای، ابتدا برنج را پاک کنید. سپس آن را درون ظرفی بریزید و تا کمی بالاتر از سطح برنج، آب به آن اضافه کنید و مدت 1 الی 2 ساعت برنج را بگذارید تا خوب خیس بخورد.

مرحله دوم:

در مرحله دوم از روش پخت برنج ایرانی به‌صورت کته، درون قابلمه‌ای آب بریزید و حواستان باشد به‌اندازه میزان برنج، آب بریزید، به این خاطر که قرار است برنج همراه با آب پخته شود و اگر آب درون قابلمه زیاد باشد، برنج شفته می‌شود.

برای مطالعه مقاله «روش پخت برنج رستورانی» کلیک کنید.

مرحله سوم:

در این مرحله از روش پخت برنج ایرانی به‌صورت کته‌ای و یا دمی، بعد از اینکه آب درون قابلمه به نقطه‌جوش رسید، به قابلمه، نمک و همچنین مقداری روغن اضافه کنید. سپس برنج را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب برنج کم‌کم تمام شود و برنجتان همراه با آن پخته شود. بعد از اینکه آب درون قابلمه تبخیر شد، در قابلمه را بگذارید و میزان حرارت آن را کم کنید و صبر کنید تا در حدود نیم ساعت، برنج پخته شود. توجه داشته باشید که قطعاً پس از هر بار پخت، تجربه زیادی به دست خواهید آورد.

نکات کلیدی برای تهیه برنج ایرانی

  • در روش پخت برنج ایرانی به‌صورت کته اگر احساس کردید نمک برنجتان زیاد است، می‌توانید داخل قابلمه که در حال جوش است، چندتکه سیب‌زمینی قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که برنج هرچه کهنه‌تر باشد در زمان پخت، ظاهر بهتری دارد. سعی کنید برنج را در جای خشک و خنک و تاریک نگهداری کنید.
  • اگر دوست دارید که برنجتان قد کشیده‌تر شود، بعد از اینکه برنج را به آب در حال جوش اضافه کردید، چندتکه یخ نیز به آن اضافه کنید تا به برنج شوک وارد شود. در روش پخت برنج ایرانی به‌صورت کته نیز می‌توانید این ترفند را انجام دهید؛ بنابراین اگر قصد شوک دادن به برنج کته را دارید مقداری از آب آن را خالی کنید و چندتکه یخ را پس از جوشیدن آب اضافه کنید.
  • در هنگام خرید برنج ایرانی توجه داشته باشید که سفت و شیری رنگ باشد و علاوه بر این، یکدست باشد و خرده نداشته باشد.
  • نکته دیگر اینکه اگر برنجتان ته گرفت، چند حلقه پیاز و یا چندتکه نان روی برنج قرار دهید تا بوی آن را به خود جذب کند.
  • نکته مهم دیگری که برای قد کشیدن برنج ایرانی باید رعایت کنید، این است که باتوجه‌به مقدار برنج، ظرف برنج را کمی بزرگ‌تر انتخاب کنید تا فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشد و برنج شفته نشود.

خرید برنج

یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع برنج، فروشگاه مشهد برنج است و برای خرید انواع برنج ایرانی و خارجی می‌توانید از این فروشگاه ثبت سفارش کنید. این فروشگاه باکیفیت‌ترین برنج‌ها و محصولات را با قیمتی مناسب به‌صورت مستقیم به دست مشتریان می‌رساند و مشتریان عزیز می‌توانند با خیالی راحت و با اطمینان کامل، بهترین برنج‌ها را از این فروشگاه خریداری کنند.

پخت برنج

سخن پایانی

در این مقاله دو روش پخت برنج ایرانی را بررسی کردیم و تکنیک‌ها و نکات تهیه برنج ایرانی را نیز عنوان کردیم. برنج‌های ایرانی از عطروطعم بسیار خوبی برخوردار هستند؛ اما پختشان کمی ترفند دارد که پس از چند بار پخت، می‌توانید این ترفندها را به‌خوبی یاد بگیرید و برنج‌های خوشمزه‌ای را طبخ کنید. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که مصرف برنج کته‌ای بهتر از مصرف برنج آبکش شده است و علاوه بر این که ارزش غذایی و مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی برنج با شیوه پخت کته‌ای حفظ می‌شود، عطروطعم بهتری نیز نسبت به برنج آبکش شده دارد.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت