.jpg - باقالی پلو مجلسی (طرز تهیه باقالی پلو با مرغ و گوشت)

باقالی پلو مجلسی (طرز تهیه باقالی پلو با مرغ و گوشت)

مشهد برنجمشهد برنج
1,200 بازدید
باقالی پلو مجلسی

یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی که طرف‌داران زیادی دارد، باقالی پلو مجلسی است. برای پخت باقالی پلو بسته به ذائقه می‌توان از مرغ یا گوشت استفاده کرد. به دلیل اینکه باقالی پلو با مرغ و باقالی پلو با گوشت در مهمانی‌ها به‌عنوان یک غذای مجلسی سرو می‌شود، باید کیفیت پخت مناسبی داشته باشد. یکی از فاکتورهایی که در پخت و طعم مزه باقالی پلو تأثیر دارد کیفیت برنج مصرفی است. استفاده از انواع برنج ایرانی مانند برنج صدری، برنج هاشمی، برنج طارم، برنج قهوه‌ای، برنج دودی و…را برای پخت باقالی پلو پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهدبرنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و برنج خارجی شما را با نحوه پخت و طرز تهیه باقالی پلو مجلسی آشنا می‌کنیم.

13 - باقالی پلو مجلسی (طرز تهیه باقالی پلو با مرغ و گوشت)

مواد لازم برای پخت باقالی پلو با مرغ

قبل از اینکه مراحل پخت غذای سنتی و خوشمزه باقالی پلو را توضیح دهیم، شما را با مواد اولیه آن آشنا می‌کنیم. نکته مهمی که باید در تهیه مواد لازم برای پخت باقالی پلو با مرغ به آن توجه کنید، کیفیت و تازه بودن مواد اولیه است. کیفیت مواد اولیه تأثیر مستقیم بر روی طعم و مزه غذا دارد. مواد لازم باقالی پلو مجلسی برای 4 نفر عبارت است از:

برنج4 پیمانه
باقلا2 پیمانه
مرغ4 تکه
شوید1 تا 2 پیمانه
هویج1 عدد
فلفل دلمه1 عدد کوچک
زعفرانبه میزان لازم
پیاز1 عدد
سیر2 حبه
نمکبه میزان لازم
فلفلبه میزان لازم
زردچوبهنصف قاشق‌چایخوری
برگ‌بویک برگ
روغن‌مایعبه میزان لازم

طرز تهیه باقالی پلو مجلسی

باتوجه‌به اینکه باقالی پلو یک غذای لذیذ و لاکچری است و به همراه پلو سرو می‌شود، توصیه می‌کنیم از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید. انواع برنج شمال ایرانی به دلیل عطر و بوی فوق‌العاده در خوشمزه شدن غذا تأثیر زیادی دارند. قبل از شروع مراحل پخت باقالی پلو، برنج را با آب و کمی نمک به مدت 2 ساعت خیس کنید. طرز تهیه باقالی پلو مجلسی به شرح زیر است:

1. مرحله اول آماده سازی مواد

در این مرحله مرغ‌ها را با مقداری زعفران دم‌کرده طعم‌دار می‌کنید و به مدت نیم ساعت در یخچال می‌گذارید. بعد از نیم ساعت فلفل سیاه، زردچوبه و کمی نمک اضافه و مخلوط می‌کنید. بعد از گذشت نیم ساعت آن‌ها را با کمی روغن سرخ می‌کنید. در این مرحله می‌توانید باقالی‌ها را با آب و کمی نمک بگذارید تا نیم‌پز شود. فراموش نکنید کف روی آن را حتماً بگیرید.

برای مطالعه مقاله «خوردن برنج، شکم و چاقی می آورد؟» کلیک کنید.

2. مرحله دوم آماده کردن مرغ باقالی پلو

پیازها را به‌صورت نگینی یا خلالی متوسط خرد می‌کنید و همراه با کمی روغن در ظرف یا قابلمه دلخواه تفت می‌دهید، تا طلایی و سبک شود. سیر خرد شده یا رنده شده را اضافه می‌کنید و بعد از بلندشدن بوی آن، رب گوجه اضافه می‌شود. در مواد اولیه هویج و فلفل‌دلمه‌ای داشتیم که بر اساس ذائقه می‌توانید اضافه کنید. بعد از تفت‌دادن، تکه‌های مرغ سرخ شده را با میزان آب کافی اضافه می‌کنید و اجازه می‌دهید تا پخته شود. برای طعم و عطر مرغ در باقالی پلو مجلسی نیم ساعت آخر زعفران دم‌کرده اضافه کنید.

3. مرحله سوم پخت برنج

در انواع غذاهای ایرانی که به همراه پلو سرو می‌شوند، استفاده از برنج باکیفیت ایرانی به دلیل داشتن عطر و بوی فوق‌العاده اولویت دارد. هر چقدر برنج مرغوب‌تر باشد، کیفیت پخت و طعم باقالی پلو با مرغ خوشمزه‌تر خواهد شد. در این مرحله بعد از جوش‌آمدن آب، برنج خیس شده را به آب در حال جوش و نمک اضافه کنید. بسته به نوع برنج می‌توانید بعد از 8 الی 10 دقیقه برنج را آبکش کنید. بعد از گذشت 5 دقیقه می‌توانید باقالی‌ها را به برنج در حال جوش اضافه و در نهایت برنج و باقالی را آبکش کنید.

29 - باقالی پلو مجلسی (طرز تهیه باقالی پلو با مرغ و گوشت)

4. مرحله چهارم دم کردن برنج

آخرین مرحله طبخ باقالی پلو مجلسی دم‌کردن برنج است. در این مرحله می‌توانید از حلقه‌های سیب‌زمینی یا تکه‌های نان برای ته‌دیگ استفاده کنید. بعد از اضافه‌کردن روغن و گذاشتن سیب‌زمینی یا تکه‌های نان، برنج و باقالی را لایه‌لایه می‌ریزید و بر روی هر لایه شوید خشک یا تازه اضافه می‌کنید. بعد از دم‌کردن برنج اجازه می‌دهید به مدت یک ساعت پخته شود. بعد از پخت باقالی پلو را در دیس موردنظر سرو و تکه‌های مرغ پخته شده را بر روی آن قرار می‌دهید. می‌توانید سس مرغ همراه با پیاز را در ظرف کوچکی در کنار آن سرو کنید. با قالی پلو مجلسی آماده است و می‌توانید همراه با سالاد میل کنید.

نکات پخت باقالی پلو

برای اینکه بتوانید یک باقالی پلو مجلسی خوشمزه و خوش‌طعم داشته باشید، لازم است نکات و فوت و فن‌های آن را رعایت کنید. نکات پخت باقالی پلو به شرح زیر است:

  • برای اینکه باقالی‌ها داخل برنج سفت نباشند، زمان جوشیدن در آب نباید زیاد باشد. اگر باقالی از قبل پخته نشده می‌توانید بعد از 4 الی 5 دقیقه بعد از جوشیدن برنج، به آب و برنج در حال جوش اضافه کنید.
  • گرفتن کف روی باقالی در حال جوش کمک می‌کند باقالی‌ها تیره نشوند.
  • بهترین ادویه‌ای که می‌توانید برای باقالی پلو مجلسی استفاده کنید، دارچین به همراه پودر گل سرخ است.
  • استفاده از زعفران دم‌کرده قبل از سروکردن باقالی پلو آن را خوشمزه‌تر می‌کند.

باقالی پلو با گوشت

باقالی پلو با گوشت یک غذای لاکچری ایرانی است که در ادامه طرز تهیه آن را توضیح می‌دهیم. برای پخت باقالی پلو همراه با گوشت مراحل پخت برنج مشابه باقالی پلو همراه با مرغ است. برای آماده‌کردن گوشت به‌صورت جداگانه گوشت را با کمی روغن تفت می‌دهید. پیاز خلالی را به همراه روغن به تابه اضافه می‌کنید. بعد از سرخ و سبک‌شدن،  سیر رنده شده، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را اضافه و تفت می‌دهید. درنهایت تکه گوشت‌های سرخ شده را به همراه 2 تا 3 لیوان اضافه می‌کنید و اجازه می‌دهید 2 تا 3 ساعت بپزد و کاملاً نرم شود. بعد از سرو باقالی پلو مجلسی در ظرف موردنظر می‌توانید گوشت را بر روی پلو یا ظرف جداگانه سرو و به همراه سالاد میل کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با طرز تهیه باقالی پلو مجلسی و نکات پخت آن آشنا کردیم. در طبخ باقالی پلو با مرغ می‌توانید به‌جای استفاده از مرغ تکه‌ای، از مرغ ریش‌ریش استفاده کنید. همچنین برای داشتن یک باقالی پلو با گوشت خوشمزه می‌توانید از ادویه‌های دلخواه و خوش‌عطر مانند دارچین استفاده کنید. استفاده از برنج ایرانی برای طبخ باقالی‌پلو در خوشمزه‌تر شدن آن تأثیر زیادی دارد. نکته مهم این است که از برنج مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مشهدبرنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی می‌توانید برنج موردنیاز خود را با قیمت مناسب و کیفیت خوب تهیه کنید. با ثبت سفارش در مشهد برنج در کوتاه‌ترین زمان ممکن، می‌توانید سفارش خود را تحویل بگیرید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت