آموزش برنج استانبولی

مشهد برنجمشهد برنج
1,647 بازدید
آموزش برنج استانبولی

پرمصرف‌ترین ماده غذایی در بین ما ایرانی‌ها که در یکی از وعده‌های غذایی‌مان حتماً مصرف می‌کنیم، برنج است‌. برنج یکی از غلاتی است که علاوه بر این که خواص فراوانی برای بدن دارد، از ارزش غذایی بسیار بالایی نیز برخوردار است. یکی از انواع غذاهای اصیل و ساده ایرانی، استانبولی است که در شهرهای گوناگون با مواد مختلف تهیه می‌شود. شما می‌توانید این غذای ساده و در این حال خوشمزه را همراه با سالاد شیرازی و یا ترشی نوش جان کنید. در ادامه مقاله مراحل آموزش برنج استانبولی را توضیح می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه برنج استانبولی بدون گوشت (برای 4 نفر)

  • برنج 4 پیمانه
  • سیب زمینی 1 عدد
  • گوجه‌فرنگی 5 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه، به مقدار لازم
  • روغن و زردچوبه، به مقدار لازم

طرز تهیه برنج استانبولی

در ادامه مراحل آموزش برنج استانبولی را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول

برای تهیه برنج استانبولی ساده، در مرحله اول ابتدا برنج را باید با آب بشویید. این کار را تا جایی ادامه می‌دهید تا آب آن کاملاً شفاف شود. سپس کمی بالاتر از سطح برنج، آب گرم بریزید. باید اجازه دهید تا 1 الی 2 ساعت برنج خیس بخورد. بعد از آن گوجه‌فرنگی‌ها را می‌شویید و روی تخته آشپزخانه در اندازه متوسط خرد می‌کنیم و کنار می‌گذارید.

مرحله دوم

در مرحله دوم از آموزش برنج استانبولی آن دو عدد پیاز را پوست می‌گیرید و سپس بر روی تخته آشپزخانه به شکل نگینی خرد می‌کنید. سپس متناسب با مقدار برنجی که می‌خواهید طبخ کنید، قابلمه‌ای را انتخاب می‌کنید و بر روی شعله گاز می‌گذارید. درون قابلمه را مقداری روغن بریزید و بگذارید کمی داغ شود، پیازها را درون قابلمه بریزید و تفت می‌دهید تا رنگشان طلایی شوند.

برنج استانبولی

مرحله سوم

در مرحله سوم از آموزش برنج به شیوه استانبولی بعد از اینکه پیازها را سرخ کردید، رب گوجه‌فرنگی را اضافه می‌کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت می‌دهید. بعد از اینکه روغن داخل قابلمه کاملاً قرمز شد، گوجه‌فرنگی‌های خرد شده را به آن اضافه کنید. سپس ادویه‌ها که شامل نمک و فلفل و زردچوبه هستند به مواد اضافه می‌کنید و کمی تفت می‌دهید.

برای مطالعه مقاله «سرانه مصرف برنج در جهان چقدر است؟» کلیک کنید.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم از آموزش برنج استانبولی حرارت شعله را کم کنید تا گوجه‌فرنگی‌ها نیز پخته و نرم شوند. در این مرحله، سیب‌زمینی را پوست می‌گیرید و آن را می‌شویید. سپس روی تخته آشپزخانه، به شکل نگینی سیب زمینی را خرد می‌کنید و در کاسه‌ای سیب‌زمینی‌های خرد شده را می‌ریزید و برای اینکه سیاه نشوند، روی آن‌ها آب سرد می‌ریزید.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم از آموزش برنج استانبولی بعدازاین که گوجه‌فرنگی‌ها پخته و نرم شدند، برنجی که خیسانده بودید را باید به همراه مقداری آب به قابلمه اضافه کنید. توجه داشته باشید که باید متناسب با نوع برنجتان آب را به درون قابلمه اضافه کنید. بعد از آن یک پیمانه آب گرم نیز به غذا اضافه می‌کنید و مواد را با قاشق یکبار هم می‌زنید و اجازه می‌دهیم تا مواد به جوش بیایند.

مرحله ششم

در مرحله ششم، وقتی که مواد به جوش آمدند، سیب‌زمینی‌های خرد شده را به درون قابلمه اضافه می‌کنید و می‌گذارید تا سیب‌زمینی‌ها کمی بپزند و آب داخل قابلمه بخار شود. گاهی اوقات غذا را آرام هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی که آب غذا بخار شد، برنج را در وسط قابلمه جمع می‌کنید.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم از آموزش برنج استانبولی باید قابلمه را از روی حرارت بردارید و شعله‌پخش‌کن را روی شعله بگذارید و قابلمه را روی آن قرار دهید. سپس درب قابلمه را می‌گذارید تا با حرارت ملایم غذا بپزد. 30 تا 40 دقیقه دیگر استانبولی شما آماده است. بعد از پخت استانبولی آن را در دیس سرو کنید و نوش جان کنید.

چند مورد از نکات برای بهترشدن استانبولی

  • اگر می‌خواهید که ته‌دیگ برنجتان بهتر شود، باید از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید.
  • برای بهترشدن طمع و عطر استانبولی می‌توانید از ادویه دارچین استفاده کنید.
  • همچنین گوجه‌ها را قبل از پوره کردن، می‌توانید کباب کنید. طعم گوجه کبابی استانبولی بی‌نظیر و خوش طعم است.
  • در مراحل آخر تهیه استانبولی، بعضی از افراد چند تخم‌مرغ روی برنج می‌شکنند تا تخم‌مرغ‌ها زمانی که برنج دم بکشد، آن‌ها نیز پخته شوند و میل کنند.

خرید برنج

یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع برنج، فروشگاه مشهد برنج است که برای خرید انواع برنج‌ ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی می‌توانید از این فروشگاه ثبت سفارش کنید. این فروشگاه باکیفیت‌ترین برنج‌ها و محصولات را با قیمتی مناسب به‌صورت مستقیم به دست مشتریان می‌رساند و مشتریان عزیز می‌توانند با خیالی راحت و با اطمینان کامل، بهترین برنج‌ها را از این فروشگاه خریداری کنند.

سخن پایانی

در این مقاله مراحل آموزش برنج استانبولی را توضیح دادیم. همان‌طور که گفتیم، برنج یکی از غلاتی است که علاوه بر این که خواص فراوانی برای بدن دارد، از ارزش غذایی بسیار بالایی نیز، برخوردار است. همچنین گفتیم که یکی از انواع غذاهای ساده و اصیل ایرانی، استانبولی است که در شهرهای گوناگون با مواد مختلف تهیه می‌شود. علاوه بر مراحل آموزش برنج استانبولی، چند مورد از نکات برای بهترشدن استانبولی نیز عنوان کردیم.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت