.jpg - خوردن برنج، شکم و چاقی می آورد؟

خوردن برنج، شکم و چاقی می آورد؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,093 بازدید
خوردن برنج

برنج یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان به شمار می‌رود. در ایران برنج پایه ثابت سفره‌ی اکثر خانواده‌های ایرانی است. برنجی که در ایران به فروش و مصرف می‌رسد انواع مختلفی دارد. همچنین به روش‌های مختلفی هم پخته می‌شود. حال باتوجه به این که افراد روزانه مقدار قابل توجهی برنج در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، آیا خوردن برنج شکم و چاقی می‌آورد؟ چگونه می‌توان با مصرف برنج از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کرد؟

20 1 - خوردن برنج، شکم و چاقی می آورد؟

در ادامه این مطلب از مشهد برنج همراه ما باشید تا به پاسخ سوالات خود را برسید.

چاقی چیست؟

چاقی یک مشکل جدی در میان افراد است که سلامت جهانی را به خطر می‌اندازد. در عصر جدید، چاقی تبدیل به یکی از دلایل مرگ در جهان شده و افراد را با مشکلات زیادی در زندگی روبرو کرده است. درواقع تجمع غیرطبیعی و بیش از حد چربی در نواحی مختلف بدن را با عنوان چاقی یا اضافه وزن بیان می‌کنند. این چربی در اثر دریافت کالری بیشتر از نیاز بدن ایجاد می‌شود.

بخشی از کالری روزانه که ما از مواد غذایی دریافت می‌کنیم بر اثر فعالیت‌های فیزیکی ما مصرف می‌شود؛ اما بخش باقی‌مانده آن به عنوان چربی اضافه در بدن ذخیره می‌شود. به یاد داشته باشید که چاقی هم انواع مختلفی دارد و چاقی شکم یا همان چاقی مرکزی، خطرناک‌ترین نوع آن است.

لازم به ذکر است که چاقی شکم و بدن تنها به دلیل دریافت کالری زیاد نیست؛ بلکه می‌تواند دلایل مختلفی نظیر ژنتیک، کم تحرکی، استرس، بیماری‌های زمینه‌ای و … داشته باشد.

آیا خوردن برنج سبب چاقی می‌شود؟

شاید دیده باشید افرادی که مبتلا به چاقی شکم هستند و می‌خواهند لاغر شوند، اولین موادغذایی که از رژیم خود حذف می‌کنند، برنج است. در این مقاله به دنبال پاسخ این سوال هستیم که آیا واقعا برنج چاق کننده است؟

بله؛ برنج چاق کننده است. دانه‌های برنج غنی از کربوهیدرات و نشاسته هستند. این باعث می‌شود که در هر وعده، کالری زیادی را به بدن بدهند. همانطور که اشاره کردیم افرادی که قصد لاغر شدن دارند، اولین موردی که در آن حساسیت به خرج می‌دهند، خوردن برنج است. همچنین، کسانی که دوست دارند وزن اضافه کنند، به مصرف برنج در رژیم غذایی خود بیشتر اهمیت می‌دهند.

برای مطالعه مقاله «چه برنجی برای نذری مناسب است؟» کلیک کنید.

ارتباط کالری مصرفی و چاقی

همانطور که گفته شد اگر بدن هر فردی بیشتر از نیازش کالری دریافت کند، کالری اضافه تبدیل به چربی شده و منجر به چاقی می‌شود. همچنین اشاره کردیم که کالری برنج بسیار بالا است و خوردن برنج بدون کنترل کالری آن سبب چاقی شکم و بدن می‌شود. بنابراین بهتر است هر فردی به صورت روزانه کالری که از هر موادغذایی مخصوصا برنج دریافت می‌کند را محاسبه کرده و پس از آن رژیم غذایی درستی را برای خود طرح کند.

طبق راهنمای سازمان غذا و دارو کالری مصرفی برای آقایانی که فعالیت بدنی متوسط دارند و دارای قد معمولی و وزنی حدود 79 کیلوگرم هستند، به شرح زیر است:

سنکالری مورد نیاز بدن
20 سالحدود 2800 کالری در روز
30 سالحدود 2728 کالری در روز
40 سالحدود 2651 کالری در روز
50 سالحدود 2573 کالری در روز
60 سالحدود 2496 کالری در روز
70 سالحدود 2418 کالری در روز
80 سالحدود 2076 کالری در روز

همچنین کالری مصرفی برای خانم‌ها با قد و وزن معمولی به شرح زیر است:

سنبی تحرکفعالیت بدنی متوسطفعال
4 تا 8 سال1200 کالری در روز1400 تا 1600 کالری روزانه1400 تا 1800 کالری روزانه
9 تا 13 سال1600 کالری در روز1600 تا 2000 کالری روزانه1800 تا 2200 کالری روزانه
14 تا 18 سال1800 کالری در روز2000 کالری روزانه2400 کالری روزانه
19 تا 30 سال2000 کالری در روز2000 تا 2200 کالری روزانه2400 کالری روزانه
31 تا 50 سال1800 کالری در روز2000 کالری روزانه2200 کالری روزانه
51 سال به بالا1600 کالری در روز1800 کالری روزانه2000 تا 2200 کالری روزانه

مصرف برنج و کالری آن

خوردن برنج می‌تواند مقدار قابل توجهی از این میزان کالری را در روز به بدن برساند. البته میزان کالری مصرفی هنگام خوردن برنج سفید و قهوه‌ای با هم تفاوت دارد. یک فنجان برنج سفید پخته شده 205 کالری دارد و یک فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده 216 کالری دارد.

لازم به ذکر است علاوه بر کالری، میزان فیبر در انواع برنج باهم متفاوت است. در یک فنجان برنج سفید یا قهوه‌ای، 45 گرم کربوهیدرات وجود دارد. در همین میزان برنج سفید 0.6 گرم فیبر و در برنج قهوه‌ای 3.5 گرم فیبر وجود دارد.

چه مقدار برنج بخوریم؟

قطعا حذف کامل برنج از رژیم غذایی خود برای کاهش وزن، کار درستی نیست. همچنین تنها خوردن برنج در میان رژیم غذایی ما سبب چاقی شکم و بدن نمی‌شود، بلکه چاقی به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید با مصرف برنج هم رژیم و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

به این نکته توجه کنید که اگر زندگی بدون تحرکی دارید، خوردن برنج و دیگر خوراکی‌ها با کالری و کربوهیدرات زیاد به راحتی منجر به اضافه وزن شما خواهد شد. همچنین در کنار چاقی ممکن است درگیری بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع 2 و حتی سندروم متابولیک شوید.

اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید مصرف برنج خود را کاهش دهید به شما توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود سبک زندگی فعالی داشته باشید. ورزش کردن را فراموش نکنید و حواستان به کالری مصرفی روزانه‌تان باشد.

19 1 - خوردن برنج، شکم و چاقی می آورد؟

رژیم غذایی مردم شرق آسیا چگونه است؟

همه ما می‌دانیم که اکثر مردم شرق آسیا تناسب اندام خوبی دارند و تعداد محدودی از افراد چاقی شکم دارند. این سوال همیشه مطرح می‌شود که رژیم غذایی مردم شرق آسیا چگونه است که اضافه وزن زیادی ندارند.

رژیم غذایی آسیایی‌ها شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات مختلف، چای سبز و … است. همچنین سبک زندگی بسیار فعالی دارند. همه‌ی این موارد در کنار مصرف برنج سفید است؛ اما به میزانی که بدن به آن‌ها نیاز دارد.

سخن آخر

علاوه بر تمام نکاتی که در این مقاله مطرح شد، کیفیت برنج هم مدنظر است. درواقع بهتر است برنجی مصرف کنید که دارای کیفیت بالا و مرغوبیت باشد. شما عزیزان می‌توانید انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را از فروشگاه معتبر مشهد برنج خریداری کنید. محصولات مورد نظر خود را سفارش داده و آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید. سلامتی خانواده‌های ایرانی هدف ما در مجموعه مشهد برنج است.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت