.jpg - کلیدی‌ترین راهکارها برای وانرفتن برنج

کلیدی‌ترین راهکارها برای وانرفتن برنج

مشهد برنجمشهد برنج
1,052 بازدید
وانرفتن برنج

در میان انواع غذاهای ایرانی برنج یکی از اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود که از سفره‌های ایرانی جدانشدنی است. برای طبخ بهتر برنج دانستن فوت‌وفن‌ها و تکنیک‌های پخت برنج برای جلوگیری از له‌شدن و خردشدن برنج و وانرفتن برنج اهمیت بسیار زیادی دارد. در هنگام پخت برنج یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود برنج شفته نشود را می‌توان نوع برنجی دانست که با آن غذا طبخ می‌شود. یکی از بهترین‌ها برنج ایرانی است که به کیفیت پخت بالا و عطروطعم بی‌نظیر معروف است. البته برای پخت برنج ایرانی هم باید برخی نکات را رعایت کنید تا از خردشدن و له‌شدن برنج جلوگیری کنید. رعایت این نکات برای وانرفتن برنج باعث می‌شود تا بهترین برنج را طبخ کنید.

3 6 - کلیدی‌ترین راهکارها برای وانرفتن برنج

برنج شفته یا وارفته چیست؟

برنج شفته یا وارفته اصطلاحی است که ممکن است شما بارها آن را شنیده باشید. در واقع برنج شفته همان برنجی است که باتوجه‌به عوامل مختلف مانند جوشیدن زیاد و یا آب زیاد نوعی حالت چسبندگی پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب بافت و ظاهر دانه‌دانه خود را از دست می‌دهد و کاملاً به هم می‌چسبد. عوامل بسیاری زیادی هستند که موجب شفته شدن برنج می‌شوند، اما شما می‌توانید برای وانرفتن برنج با کمک تکنیک‌ها و فوت‌وفن‌های پخت برنج یک غذای مجلسی با ظاهری زیبا طبخ کنید.

راهکارهای وانرفتن برنج

1. برای وانرفتن برنج، آن را در آب‌نمک خیس کنید

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای وانرفتن برنج این است که برنج را حدود یک تا دو ساعت در آب و نمک بخیسانید. به این منظور باید بعد از اینکه برنج را شستید درون یک ظرف دیگر آب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که عموماً برای طبخ برنج به روش آبکش به‌ازای هر پیمانه برنج یک قاشق نمک باید اضافه کنید. در پخت برنج به روش کته برای وانرفتن برنج می‌توانید به‌ازای هر دو پیمانه برنج یک قاشق نمک اضافه کنید.

2. برای وانرفتن برنج از قابلمه مناسبی استفاده کنید

در هنگام طبخ برنج باید به این موضوع توجه داشته باشید که برنج را در قابلمه‌ای مناسب طبخ کنید. اگر قابلمه برای پخت برنج کوچک باشد، فضای کافی برای باز شدن دانه‌های برنج از هم وجود ندارد و باعث می‌شود برنج شفته شود. برای وانرفتن برنج حتماً سعی کنید آن را در ظرفی مناسب که دوبرابر حجم برنج خام پیمانه شده است طبخ کنید.

برای مطالعه مقاله «برنج در طب سنتی از گذشته تا امروز » کلیک کنید.

3. برای وانرفتن برنج، آن را در زمان مناسب آبکش کنید

یکی دیگر از راهکارها برای وانرفتن برنج را می‌توان آبکش کردن آن در مناسب‌ترین زمان دانست که باعث می‌‌شود برنج شفته نشود. اگر برنج را خیلی دیر آبکش کنید باعث می‌شود که برنج بیش از حد نرم شود و چسبناک می‌شود. بهترین زمان برای آبکشی زمانی است که دانه‌های برنج نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشند اما بافت اولیه آن از حالت خشک‌بودن درآمده باشد و تا حدی قدبلندتر شده باشد. برای اینکه زمان مناسب آبکشی برنج را بدانید، بهتر است یک‌دانه برنج را در میان دو انگشت کمی فشار دهید. اگر اطراف برنج زیر انگشتتان له شد و مغز آن هنوز کمی سفت بود بهترین زمان برای آبکشی است.

4. برای پخت بهتر، کمی روغن به برنج اضافه کنید

یکی دیگر از راه‌ها برای وانرفتن برنج این است که در زمان جوشیدن 2 قاشق روغن‌مایع به آن اضافه کنید. همچنین برای وانرفتن برنج و جلوگیری از برنج شفته می‌توانید یک لیوان آب سرد داخل قابلمه قرار دهید. به‌این‌ترتیب برنج شما بهتر قد می‌کشد.

6 3 - کلیدی‌ترین راهکارها برای وانرفتن برنج

5. برای وانرفتن برنج آن را با آب سرد نشویید

زمانی که برنج را آبکش می‌‌کنید برای وانرفتن و جلوگیری از برنج شفته به این نکته توجه داشته باشید که برنج را با آب سرد نشویید. این کار باعث می‌شود تا برنج شما شوک شود و به‌خوبی قد نکشد. در زمان آبکشی سعی کنید برنج را با آبی بشویید که خیلی یخ و سرد نباشد و آن را با آب ولرم آبکش کنید.

6. برای جلوگیری از چسبیدن برنج آن را زیاد هم نزنید

زمانی که شما برنج را در زمان پخت و جوشیدن بیش از حد هم بزنید باعث می‌‌شود تا دانه‌های برنج خرد شوند و حالت خمیری پیدا کنند و برنج شفته شود. برای وانرفتن برنج می‌توانید آن را به‌آرامی با پشت قاشق خیلی کم هم بزنید.

راهکاری برای نجات‌دادن برنج شفته

اگر در هنگام جوشیدن برنج بیش از حد جوشیده باشد و کمی شل و حالت چسبندگی پیدا کرده باشد، برای وانرفتن برنج می‌توانید حدود 2 تا 3 قاشق آب‌لیمو به آن اضافه کنید. با انجام این کار برنج شفته نمی‌شود. زمانی که آب برنج زیاد بود و احساس کردید دانه‌های برنج در حال چسبیدن هستند، می‌توانید درب قابلمه را باز بگذارید و حرارت را زیادتر کنید تا آب اضافه بخار شود. بعد از اینکه آب برنج به‌اندازه معمول رسید می‌توانید درب آن را قرار دهید و شعله را کم کنید تا برنج دم بکشد.

سخن آخر

برنج باتوجه‌به مصرف بالایی که در کشور ما دارد باعث می‌شود تا هر فردی برای طبخ و پخت بهتر آن نهایت تلاشش را کند تا برنجی با ظاهر مجلسی داشته باشد. در این مقاله شما را با راهکارهایی برای وانرفتن برنج آشنا کردیم تا بتوانید یک برنج با ظاهری دانه‌دانه و زیبا در سفره داشته باشید. با رعایت این نکات ساده برنج شفته نمی‌شود و ظاهر آن به‌خوبی در دیس برنج حفظ می‌شود. البته تنها ظاهر برنج مهم نیست و عطروطعم آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به این منظور بهتر است انواع برنج ایرانی، انواع برنج پاکسانی و انواع برنج هندی را با بالاترین کیفیت تهیه و خریداری کنید. برای خرید برنج می‌توانید به فروشگاه مشهد برنج مراجعه کنید و مرغوب‌ترین برنج‌ها را خریداری کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت