دلمه برگ مو خوشمزه (طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی)

مشهد برنجمشهد برنج
1,086 بازدید
دلمه برگ مو خوشمزه (طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی)

یکی از غذاهای محبوب بین خانوارهای ایرانی دلمه برگ مو خوشمزه است. دلمه برگ مو در بسیاری از مهمانی‌ها و مراسمات به‌عنوان پیش‌غذا هم سرو می‌شود. در تهیه دلمه برگ مو می‌توان در پایان از سرکه یا رب انار برای طعم‌دار کردن آن استفاده کرد. دستورهای مختلف با یک سری تغییرات کوچک برای درست‌کردن دلمه برگ مو وجود دارد که بر اساس ذائقه می‌توان دلمه برگ مو را درست کرد. دلمه برگ مو با رب انار طرف‌داران خاص خود را دارد و می‌توان از رب انار ملس برای طعم‌دار کردن استفاده نمود. مزیت دلمه برگ مو خوشمزه این است که برای طبخ و درست‌کردن آن می‌توان از ترکیبات متنوع استفاده نمود. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی را به شما آموزش می‌دهیم.

برنج ایرانی

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو مجلسی

در فصل بهار و تابستان به دلیل فراوان بودن برگ مو، دلمه به نسبت سایر فصل‌ها بیشتر طبخ و سرو می‌شود. یکی از مواد غذایی که در درست‌کردن دلمه به کار می‌رود برنج است. پیشنهاد می‌کنیم برای طعم و عطر بیشتر از برنج ایرانی استفاده کنید. برنج ایرانی علاوه بر عطر و بوی بی‌نظیر، خوش‌طعم و کیفیت پخت خوبی دارد و استفاده از آن در پخت دلمه باعث خوشمزه‌تر شدنش می‌شود. مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو مجلسی برای 4 نفر به شرح زیر است:

برنج2 پیمانه
گوشت چرخ‌کرده300 گرم
لپهسه‌چهارم پیمانه
سبزی معطر6 قاشق غذاخوری
پیاز1 عدد
زعفران دم‌کرده3 قاشق غذاخوری
برگ موبه تعداد کافی
نک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم
روغن‌مایعبه میزان لازم
آبغوره یا سرکهیک‌چهارم پیمانه
رب انار و رب گوجه‌فرنگی1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه دلمه برگ مو

در ادامه به ترتیب مراحل تهیه و پخت دلمه برگ مو را توضیح می‌دهید.

1. مرحله اول آماده سازی مواد

در مرحله اول از تهیه دلمه برگ مو خوشمزه باید مواد اولیه آماده‌سازی شوند. در این مرحله لپه را به مدت 2 ساعت در آب خیس کنید، تا نفخ آن برطرف شود. برنج را هم به مدت 2 ساعت در آب و کمی نمک خیس کنید تا برای مرحله پخت آماده باشد. همچنین برگ موها را شسته و دم آن‌ها را قیچی و کوتاه کنید.

2. مرحله دوم پخت مواد اولیه موردنیاز

در این مرحله از تهیه دلمه برگ مو، برگ موها را به مدت چند دقیق بجوشانید تا کمی نرم شوند و موقع پیچیدن به‌راحتی بتوانید آن‌ها را جمع کنید. لپه خیس شده را در ظرف جداگانه به مدت 2 ساعت بجوشانید تا کامل پخته شود. برنج خیش شده را هم در آب جوش و نمک ریخته و بعد از 8 دقیقه آن را نسبت به حالت عادی کمی زنده‌تر آبکش کنید.

برای مطالعه مقاله «برنج فجر چطوره؟ » کلیک کنید.

3. مرحله سوم آماده سازی مایه دلمه

بعد از پخت برنج، لپه و برگ موها باید مواد معطر دلمه برگ مو خوشمزه را آماده کنید. در این مرحله پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و در تابه با مقداری روغن تفت دهید. بعد از طلایی و سبک‌شدن پیازها، زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن بلند شود. گوشت چرخ‌کرده را به پیاز و زردچوبه اضافه کنید و بعد از اضافه‌کردن نمک و فلفل سیاه، آن قدر تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ بدهد. سبزی‌های خشک و معطر که شامل شوید، نعنا، گشنیز، جعفری، مرزه، ترخون و هر سبزی معطری که دوست دارید را اضافه کنید و تفت دهید. بر اساس ذائقه خود می‌توانید از ادویه‌هایی مانند پاپریکا و تخم گشنیز هم استفاده کنید. توصیه می‌کنیم از ادویه جادویی دارچین غافل نشوید و برای خوش‌عطر شدن و خوش‌طعم شدن دلمه برگ مو خوشمزه حتماً از آن در طبخ مواد استفاده کنید.

4. مرحله چهارم مخلوط‌کردن مواد

در این مرحله از تهیه دلمه برگ مو خوشمزه برنج و لپه را به همراه زعفران دم‌کرده به تابه مواد سرخ شده اضافه و مخلوط کنید. درصورتی‌که دوست داشته باشید می‌توانید یک قاشق زرشک به مواد هم اضافه و مخلوط کنید.

5. مرحله پنجم پیچیدن دلمه‌ها

در این مرحله از تهیه دلمه برگ مو خوشمزه برای راحت‌تر پیچیدن دلمه‌ها می‌توانید از قالب مافین استفاده کنید. همچنین برگ دلمه را می‌توانید کف ظرف پهن کنید، یک قاشق از مخلوط مواد را وسط آن بریزید و بپیچید. نحوه جمع‌کردن برگ‌های دلمه سلیقه‌ای است و می‌توانید علاوه بر بقچه‌ای، به‌صورت سیگاری برگ‌ها را بپیچید. در نهایت در قابلمه موردنظر که کف آن روغن ریخته و یک‌لایه برگ مو قرار داده شده است، دلمه‌ها را بر روی‌هم به‌صورت فشرده می‌چینید تا باز نشوند.

6. مرحله ششم آماده کردن سس

درست‌کردن سس سلیقه‌ای و بستگی به ذائقه شما دارد. می‌توانید تنها از سرکه یا آبغوره همراه با شکر استفاده کنید یا اینکه رب انار و سرکه را با هم مخلوط کنید. بعد از پخته‌شدن دلمه‌ها به مدت یک ساعت و نیم با دو لیوان آب، سس موردنظر را بر روی دلمه‌ها می‌ریزید و بعد از نیم ساعت، دلمه برگ مو خوشمزه آماده سرو است. در ظرف دلخواه سرو می‌کنید و برای تزئین هم می‌توانید از زرشک و پیازداغ استفاده کنید. 

پلو ایرانی

فوت و فن‌های درست کردن دلمه برگ مو

درست‌کردن دلمه برگ مو نیاز به توجه به فوت و فن‌های خاصی دارد تا این غذا به‌صورت کامل و خوشمزه درست شود. در ادامه به برخی از فوت و فن‌های درست‌کردن دلمه برگ مو اشاره خواهیم کرد:

استفاده از مواد تازه: استفاده از گوشت و لپه تازه، سبزی‌های تازه و انواع ادویه‌های تازه موجب بهبود طعم و کیفیت غذا می‌شود.

خیس کردن لپه: قبل از استفاده از لپه، باید آن را به مدت چند ساعت در آب خیساند تا نرم شود. این کار باعث می‌شود لپه در زمان پخت کاملاً نرم شود و به‌راحتی پخته شود.

پخت در حرارت کم: پخت دلمه برگ مو باید در حرارت کم و به مدت‌زمان مناسب صورت گیرد تا این غذا به‌صورت کامل پخته شود. بهتر است از قابلمه‌ای با دیواره‌های ضخیم استفاده کنید که حرارت را به‌صورت یکنواخت منتشر کند. همچنین باید از پخت در حرارت بالا و برای مدت طولانی خودداری کنید که می‌تواند منجر به پخته‌نشدن کامل دلمه برگ مو شود.

جمع‌بندی در این مقاله شما را با طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه آشنا کردیم. دلمه برگ مو با رب انار یا سرکه طعم ترش دارد که می‌توانید برای متعادل کردن طعم ترشی آن را با کمی شکر مخلوط کنید. اگر رب انار ملس باشد یا شیرین نیاز به شکر نیست. برای اینکه دلمه برگ مو مجلسی عطر بیشتری داشته باشد از سبزی‌های تازه معطر و برگ آنها استفاده کنید. توصیه می‌شود که برای بهتر شدن مزه‌ دلمه برگ مو، این غذا را حداقل یک شب قبل از سرو در یخچال قرار دهید تا طعم مواد بهتر با یکدیگر میکس شود. برای اینکه دلمه برگ مو عطر و بوی بی‌نظیر و کیفیت پخت خوبی داشته باشد از برنج خوب و مرغوب ایرانی استفاده کنید.

با مراجعه به وب سایت مشهد برنج می‌توانید به‌صورت آنلاین انواع برنج ایرانی باکیفیت را تهیه کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و برنج هندی و برنج پاکستانی با قیمت مناسب و کیفیت خوب است. با مشهدبرنج خرید آنلاین برنج مطمئن و آسان را تجربه کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت