خواص برنج قرمز؛ فواید برنج قرمز برای سلامتی بدن

مشهد برنجمشهد برنج
228 بازدید
خواص برنج قرمز

برنج یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین غلات در سراسر دنیا است. می‌دانید که برنج سفید نسبت به سایر انواع برنج قرمز و قهوه‌ای در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اما با دانستن خواص برنج قرمز، بدون شک این غذای سالم در برنامه غذایی گنجانده می‌شود. برنج قرمز برنجی است که پوسته‌ای بر روی آن که قرار گرفته و پردازش نمی‌شود، به همین دلیل به رنگ قرمز دیده می شود. این نوع برنج طبیعتی معتدل و خشک داشته و فیبر بالایی دارد. سرشاربودن از آنتوسیانین، مواد مغذی و عطروطعم قوی از ویژگی های برنج قرمز است.

از تاثیر برنج قرمز ارگانیک بر سلامتی بدن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد؛ چرا که این نوع برنج در کاهش فشار و کلسترول خون، کنترل قند خون و جلوگیری از دیابت نقش بسزایی دارد. برنج قرمز خواص متعددی دارد؛ اما در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد؛ چرا که امکان به‌هم‌خوردن اعتدال‌های بدن است. برای تهیه این برنج مقوی و خوشمزه می‌توانید به وب‌سایت مشهدبرنج مراجعه نمایید. این فروشگاه با ارائه برنج مرغوب و ارگانیک و همچنین تحویل درب منزل تجربه خریدی لذت‌بخش را برای شما رقم خواهد زد.

ویژگی های برنج قرمز چیست؟

برنج قرمز یکی از رقم‌های اصلی برنج در شرق آسیا به شمار می‌رود و در کشورهایی مثل ژاپن، تایلند، چین، بنگلادش، بوتان و هند تولید می‌شود. برنج به‌صورت کلی در همه انواع خود غذای اصلی حدود یک‌سوم از جمعیت دنیا از جمله کشورهای آسیایی محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات برنج قرمز به‌عنوان مغذی‌ترین و بهترین ارقام برنج شناخته می‌شود که در کشور ایران بسیار کم‌مصرف می‌شود. برنج قرمز به دلیل رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای روشنی که دارد به این نام خوانده می‌شود.

علت تفاوت این‌گونه برنج از نوع سفید آن و روش خاص شالی‌کوبی است که موجب باقی‌ماندن مقداری از سبوس قرمزرنگ بر دانه برنج می‌شود. در ایران برنج قرمز جز گونه‌های اصیل وحشی به شمار می‌رود و نمونه‌های هندی، چینی و تایلندی آن در بازار بیشتر موجود است. این‌گونه از برنج پردازش نمی‌شود و به دلیل وجود سبوس یا پوسته‌ای که بر روی دانه‌های آن، سرشار از آنتوسیانین بوده و نسبت به برنج سفید و قهوه‌ای مواد مغذی بیشتری داشته و از عطروطعم قوی‌تری برخوردار است. برنج قرمز یکی از گونه‌های شاخص برنج بوده که دارای طبیعتی معتدل و خشک است.

این نمونه از برنج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، روی، آهن، منیزیم، کلسیم، منگنز، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6 است. یکی از برجسته‌ترین خواص برنج قرمز مقادیر بالای فیبر و آنتوسیانین آن است که در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها نقش موثری دارد. این گونه از برنج برای تهیه انواع کته و دمی، سوپ و سالاد سبزیجات استفاده می شود. پوسته برنج قرمز باعث پخت دیرتر آن نسبت به برنج سفید شده است؛ پس برای پخت آن نیاز به خیساندن برنج به مدت 2 تا 3 ساعت در آب بوده تا زمان پخت کم شود.

خواص برنج قرمز

برنج قرمز محصولی مقوی با خواص فراوان است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر واقع شده است. این نمونه از برنج دارای کلسیم، منیزیم، آهن و فیبر زیاد است؛ پس قراردادن آن در برنامه غذایی، بدنی سالم و ظاهری شاداب به همراه خواهد داشت. مصرف برنج قرمز تا 23 درصد از ویتامین B6 مورد نیاز بدن را تامین می کند و باعث تنظیم شدن تولید سروتونین و گلبول‌های قرمز بدن می شود. فراوانی خواص برنج قرمز و بهبود عملکرد بدن آن را به جایگزینی برای سایر ارقام برنج تبدیل کرده است.

فیبر موجود در این نوع برنج باعث کاهش اشتها، کاهش التهاب بدن، هضم راحت غذا، پاک‌سازی روده، کاهش نفخ معده و بیماری‌های گوارشی می‌شود. از جمله خواص برنج قرمز در زیر آمده است:

  • جوان‌سازی پوست: هرچقدر مقدار آنتی‌اکسیدان بالاتر باشد، تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن کاهش‌یافته و چین و چروک‌های پوست از بین می‌رود. جوان‌سازی پوست با ازبین‌رفتن چین‌وچروک حاصل می‌شود.
  • عمل‌کردن به‌صورت ضدآفتاب طبیعی: از دیگر خواص برنج قرمز عمل‌کردن آن به‌صورت ضدآفتاب است چرا که مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در آن خطر آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهند.
  • درمان پسوریازیس: بنا بر تحقیقات مصرف برنج قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتوسیانین‌ها موجود در آن کمک بزرگی به پیشگیری و درمان بیماری پسوریازیس می‌کند.
  • کاهش وزن
  • کاهش التهاب در بدن
  • کنترل سطح قند خون
  • کاهش کلسترول خون
  • جلوگیری از بیماری قلب
  • جلوگیری از بیماری‌های گوارشی
  • جلوگیری از پوکی‌استخوان  

تاثیر برنج قرمز ارگانیک بر سلامتی

خواص برنج قرمز بسیار گسترده و زیاد است و همه قسمت‌های بدن را شامل می‌شود. این‌گونه از برنج سرشار از ویتامین‌ها، فیبر، آهن، آنتی‌اکسیدان و… بوده و با تأمین نیازهای اصلی بدن باعث سلامت و تندرستی مصرف‌کننده می‌شود. از جمله تأثیرات برنج قرمز مرغوب و ارگانیک بر سلامتی بدن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

1. درمان کم خونی از خواص برنج قرمز

برنج قرمز یک منبع غنی از آهن و ویتامین‌های گروه B است. قراردادن این رقم از برنج در رژیم غذایی برای کسانی که از کمبود آهن رنج می‌برند یا کم‌خون هستند مفید است. یک وعده 100 گرمی برنج قرمز حاوی 5.5 میلی گرم آهن است و با مصرف در کنار مکمل‌های غذایی کمبود آهن بدن را جبران می‌کند. مقادیر بالای آهن و ویتامین‌های B موجود در این نوع برنج باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون شده و به پیشگیری و درمان کم خونی کمک خواهد کرد.

2. کاهش وزن و لاغری

برنج قرمز، برنج قهوه‌ای و برنج سیاه گزینه عالی برای کاهش وزن هستند. فیبر بالای موجود در برنج قرمز باعث کاهش اشتها می‌شود و به پاکسازی روده‌ها کمک می‌کند. همین امر از پرخوری جلوگیری می‌کند و چربی‌های شکم را کاهش می‌دهد. از خواص برنج قرمز می‌توان به هضم کند و چربی صفر آن اشاره کرد. قراردادن برنج قرمز در برنامه رژیم غذایی علاوه بر این که ویتامین‌های ضروری بدن را تأمین می‌کند و با حس سیری طولانی‌تر باعث کاهش وزن می‌شود.

3. کاهش دیابت و قند خون

برنج قرمز و برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن شاخص گلیسمی و کربوهیدرات پایین در کنترل سطح قند خون بدن مؤثر هستند. بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند بدون هیچ ترسی از این نوع برنج مصرف کنند و قند خون خود را نیز کنترل نمایند. اصلاح برنامه رژیم غذایی و کاهش وزن از دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند و در درمان بیماری مؤثر است. بررسی تاثیر مصرف برنج برای دیابت نشان‌دهنده افزایش بیماری با مصرف برنج سفید است؛ اما بر خلاف برنج سفید خواص برنج قرمز باعث شده تا به‌عنوان یک وعده‌غذایی اصلی در برنامه رژیم غذایی بیماران دیابتی جای بگیرد.

4. بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست

یکی از شاخص‌ترین خواص و ویژگی های برنج قرمز فیبر بالای آن است. فیبر موجود در برنج قرمز موجب کاهش نفخ معده و بهبود هضم غذا می‌شود. با کنترل بیماری‌های معده و کمک به عملکرد بهتر آن، خطر ابتلا به زخم معده کاهش‌یافته و سلامت دستگاه گوارش تضمین می‌شود. فیبر موجود در برنج قرمز مانند یک ملین طبیعی عمل کرده و باعث آسان‌شدن حرکات روده و تقویت هضم می‌شود. کنترل یبوست، درمان آن و کنترل اسهال همگی با مصرف برنج قرمز ممکن می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه «خرید و قیمت برنج عنبربو » و اطلاع از فوت‌وفن پخت این برنج باکیفیت کلیک کنید.

5. خواص برنج قرمز؛ کاهش کلسترول و فشار خون و افزایش سلامت قلب

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در سال 1970 مصرف آنتوسیانین در کاهش کلسترول خون موثر است. برنج قرمز حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین  بوده و یک منبع غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون وکاهش فشار خون محسوب می شود. وجود فشار خون و کلسترول خون در کنار هم زمینه ساز بیماری‌های قلبی خواهد بود؛ پس مصرف برنج قرمز از بروز این قبیل از بیماری‌ها در سنین بالا جلوگیری می کند.

آنتوسیانین‌های موجود در برنج قرمز دارای خواص ضدالتهابی هستند و باعث کاهش فشارخون بالا در افراد می‌شوند. این نوع برنج خاصیت ضدالتهابی داشته و با کاهش کلسترول و فشارخون بالا در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و حمله قلبی مؤثر واقع می‌شود.

6. جلوگیری از پوکی استخوان خواص برنج قرمز

مصرف برنج قرمز داشتن استخوان‌های قوی و سالم را تضمین می‌کند؛ چرا که این ماده غذایی حاوی مقادیر قابل‌توجهی از کلسیم و منیزیم است. کلسیم و منیزیم موجود در برنج قرمز نقش مهمی در پیشگیری از پوکی‌استخوان ایفا می‌کنند. خواص برنج قرمز در پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی چون پوکی‌استخوان، کم‌خونی و افسردگی باعث می‌شود تا مصرف این نوع برنج به همه خانم‌ها توصیه می‌شود.

ویژگی‌ های برنج قرمز

از دیگر فواید و تأثیرات مثبت برنج قرمز در سلامتی بدن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • درمان افسردگی: افزایش تولید هورمون سروتونین در خون با ویتامین B6 موجود در برنج قرمز ممکن می شود. هرچه سروتین بیشتر تولید شود، حس خوب و بهبود خلق و خو نیز افزایش می‌یابد و به درمان افسردگی کمک خواهد کرد.
  • کاهش خطر سرطان: آنتوسیانین‌های موجود در برنج قرمز باخاصیت ضدالتهابی خود نقش مؤثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان و تومور را دارند.
  • کاهش خطر ابتلا به آسم: مصرف منظم برنج قرمز خطر ابتلا به آسم و حملات آسم کاهش می‌یابد؛ چرا که این نوع برنج حاوی مقادیر بالای منیزیم است.

جمع‌بندی

برنج قرمز یکی از رقم‌های برنج است که بیشتر در کشورهای آسیا شرقی کشت و مصرف می‌شود. این نوع برنج پردازش نشده و دارای پوسته است به همین دلیل به رنگ قرمز دیده می‌شود. عطروطعم قوی از ویژگی ‌های برنج قرمز است که آن را نسبت به سایر نمونه‌های برنج متمایز می‌کند. بیشترین نوع موجود در بازار برنج قرمز تایلندی یا هندی است؛ چرا که این نوع برنج در کشور به‌ندرت کشت می‌شود.

خواص برنج قرمز بسیار زیاد است و در سلامت همه بدن نقش دارد. با گنجاندن این برنج در برنامه غذایی ویتامین‌های ضروری بدن تأمین شده و با حس سیری طولانی‌مدت از پرخوری‌های روزانه جلوگیری می‌کند. فیبر بالا از دیگر خواص این نوع برنج بوده که در بهبود عملکرد دستگاه گوارشی مؤثر است. تاثیر برنج قرمز ارگانیک بر سلامتی باعث شده تا جای خود را در برنامه رژیم غذایی باز کند و به‌عنوان یک وعده‌غذایی مهم میل شود.

برنج قرمز به دلیل مقادیر بالای آهن، منیزیم و کلسیم و حتی آنتی‌اکسیدان به کنترل و درمان کم‌خونی، پوکی‌استخوان، سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. وب‌سایت مشهدبرنج تأمین‌کننده مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع برنج طبیعت چه ایرانی و چه خارجی است. علاوه بر برنج می‌توانید کالاهای اساسی خود چون ماکارونی، روغن‌های جامد و… را از فروشگاه اینترنتی مشهد برنج تهیه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در تماس با ما باشید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت