برنج برای دیابت و بررسی تاثیر آن

مشهد برنجمشهد برنج
689 بازدید
برنج برای دیابت

دیابت، یکی از بیماری‌های مزمن و رایج جهانی است که با افزایش نسبی در جوامع مختلف روبه‌رو شده است. این بیماری که به اختلال در سطح قند خون و انسولین در بدن مرتبط است، اثرات جبران‌ناپذیری را بر سلامتی افراد می‌گذارد. باتوجه‌به افزایش قابل‌توجه ابتلا به دیابت در سراسر جهان، یافتن بهترین روش‌های درمان دیابت با برنج اهمیت بیشتری پیدا کرده است. همین امر سبب شده است تا متخصصان درصدد ایجاد و توصیه یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای پیشگیری و بهبود دیابت باشند.

رژیم غذایی سالم و متعادل باعث حفظ و تنظیم وضعیت سلامت بدن می‌شود. به همین دلیل برای افرادی که بیماری‌های خاص مانند دیابت دارند، تغذیه و رژیم غذایی اهمیت بسیار بالایی دارد. استفاده از برنج به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی روزانه در رژیم‌های غذایی برای افراد دیابتی بسیار مطرح است. بیشتر افراد و متخصصان با این چالش مواجه می‌شوند که برنج برای دیابت مفید است یا مضر. باتوجه‌به تاثیر برنج بر دیابت می‌توان به این نتیجه رسید که درمان دیابت با برنج شاید به‌تنهایی ممکن نباشد؛ اما می‌تواند تأثیری در بهبود و یا تشدید وضعیت بیماری داشته باشد.

برای مطالعه مقاله «رابطه جادویی برنج و زخم معده که به تازگی کشف شده» کلیک کنید.

تأثیر برنج بر دیابت

برنج، به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و معتدل در کنترل دیابت نقش مؤثری ایفا می‌کند؛ اما نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کرد این است که باید به مقدار و نوع مصرف برنج توجه داشت. بر اساس مطالعات انجام شده در مجله پزشکی بریتانیا، مصرف بیش از حد برنج سفید باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. رعایت حد اعتدال در مصرف برنج بسیار اهمیت دارد، به‌ویژه اگر دچار دیابت هستید.

در انتخاب برنج، باید به میزان کربوهیدرات و نمره GI آن توجه کنید. مصرف مقدار مناسب کربوهیدرات که حدود ۴۵ تا ۶۰ گرم در هر وعده‌غذایی است، اهمیت دارد. باتوجه‌به تاثیر برنج برای دیابت باید برنجی را برای رژیم غذایی خود انتخاب کنید که دارای نمره GI کمتری نسبت به برنج سفید باشد. انتخاب درست نوع برنج به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند و خطر افزایش ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت درمان دیابت با برنج تقریباً ممکن است و باید در رژیم غذایی معتدل خود از برنج مناسب استفاده کنید.

درمان دیابت با برنج

کدام برنج برای دیابت بهتر است؟

به‌طورکلی با بررسی انواع برنج می‌توان گفت انواع برنج ایرانی، برنج قهوه‌ای و برنج وحشی از جمله برنج‌هایی هستند که برای دیابت می‌توان مصرف کرد. هنگام انتخاب برنج مناسب برای دیابت در رژیم غذایی متعادل نوع برنجی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. به این منظور بهتر است برنجی را انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی باشد. انواع برنج ایرانی شمال، ‌ برنج قهوه‌ای و برنج وحشی از جمله برنج‌هایی هستند که مقادیر بیشتری از فیبر،  مواد مغذی و ویتامین دارند.

نکته مهم دیگر در هنگام انتخاب برنج برای دیابت در یک رژیم غذایی متعادل، توجه به عدد و نمره گلیسمی آن است که اهمیت بسیار زیادی دارد. میران کم یا زیاد بودن این عدد می‌توانید تأثیرات مثبت و یا منفی بر درمان دیابت با برنج داشته باشد. برنج سفید معمولاً نمره گلیسمی بالایی دارد، همچنین نسبت به دیگر انواع برنج ارزش غذایی کمتری نیز دارد؛ بنابراین تاحدامکان سعی کنید از مصرف این نوع برنج خودداری کنید.

برای مطالعه مقاله «روش صحیح قرار دادن سیر در برنج » کلیک کنید.

انواع برنج وحشی، برنج شمال ایرانی و برنج قهوه‌ای امتیاز و نمره گلیسمی متوسطی دارند و در یک رژیم غذایی سالم مصرف برنج مناسب برای دیابت به میزان معقول و متعادل توصیه می‌شود. یکی از عوامل تأثیرگذار در میزان عدد گلیسمی، نحوه پخت برنج است. سعی کنید از روش پختی استفاده کنید که در آن برنج به مدت طولانی پخت نشود. به‌منظور تنظیم مقدار مصرف برنج برای دیابت، می‌توانید در رژیم خود از مواد غذایی دیگر با شاخص گلیسمی پایین‌تر مانند پروتئین‌ها، سبزیجات و… استفاده کنید.

جمع‌بندی

افرادی که دچار دیابت هستند و یا باتوجه‌به شرایط سلامت و فیزیکی در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، باید حتماً به رژیم غذایی و مقدار مصرف برخی غذاهای اصلی مانند برنج، توجه لازم را داشته باشند. تنظیم یک رژیم غذایی متعادل باید باتوجه‌به سن، وزن، وضعیت فیزیکی و جسمانی و تحت‌نظر یک پزشک متخصص انجام شود؛ اما به‌طورکلی مقدار کربوهیدرات موجود در برنج سفید دانه بلند زیاد است و باعث افزایش قند خون شود؛ بنابراین مصرف برنج برای دیابت باید بادقت بیشتر و به‌صورت کنترل شده انجام شود.

با بررسی انواع برنج می‌توان به این نتیجه رسید که برنج ایرانی شمال، برنج وحشی و برنج قهوه‌ای در درمان دیابت با برنج می‌توانند تاثیرات مثبتی داشته باشند. برنج قهوه‌ای، به دلیل فیبر کمتری که دارد به کاهش و کنترل قندخون کمک می‌کند. باتوجه‌به تاثیر برنج بر دیابت می‌توان به این نتیجه رسید که نوع برنج انتخابی شما در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت شود. به همین دلیل خرید برنج باکیفیت و مرغوب از مراجع و فروشگاه‌های معتبر نیز اهمیت بسیاری دارد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه معتبر مشهد برنج انواع برنج مرغوب و باکیفیت را با اطمینان از اصالت محصول خریداری کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت