تاثیر مصرف چای بر طول عمر چگونه است؟

مشهد برنجمشهد برنج
274 بازدید
تاثیر مصرف چای بر طول عمر

آیا تاکنون درباره تاثیر مصرف چای بر طول عمر فکر کرده‌اید؟ چای از نوشیدنی‌های قدیمی و محبوب در جهان است که در فرهنگ و سنت کشورهای شرقی جایگاه ویژه‌ای دارد. چای فراتر از یک نوشیدنی ساده است. نوشیدن یک فنجان چای با دوستان یا اعضای خانواده یک تجربه زیبا است و نشانه‌ای از دورهمی و استراحت در خود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که بین افزایش عمر با نوشیدن چای رابطه مستقیم وجود دارد. در این مقاله از مشهدبرنج موضوع رابطه بین طول عمر و نوشیدن چای را بررسی می‌کنیم.

تاثیر مصرف چای بر طول عمر؛ نوشیدنی کلاسیک و محبوب

چای را می‌توان قدیمی‌ترین نوشیدنی تاریخ بشر به‌حساب آورد. پیش‌ازاین تصور می‌شد که قدمت چای به قرن سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد؛ ولی بسیاری بر این باور هستند که این دمنوش معطر و محبوب بسیار زودتر از این، یار و همراه انسان بوده است. نوشیدن چای فواید زیادی برای انسان دارد که مهم‌ترین آن‌ها تاثیر مصرف چای بر طول عمر انسان است. مطالعات نشان داده است که نوشیدن حداقل 3 نوبت چای در هفته بر سلامتی بدن انسان اثرات مثبت دارد.

انواع مختلف چای

همان‌طور که می‌دانید انواع مختلف چای وجود دارد و افراد بنا بر ذائقه خود یا اثرات درمانی آن‌ها، از این نوشیدنی محبوب استفاده می‌کنند. علت اصلی تفاوت رنگ انواع مختلف چای به دلیل میزان آنتی اکسیداسیون موجود در آن‌ها است. یکی از مهم‌ترین فواید این نوشیدنی محبوب، تاثیر مصرف چای بر طول عمر انسان است. در ادامه انواع مختلف چای را معرفی می‌کنیم.

1. چای سیاه

شاید بتوان گفت محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین چای در جهان، چای سیاه باشد. این چای کاملاً اکسیدشده و میزان کافئین در آن نسبتاً زیاد است. چای سیاه فواید زیادی برای بدن دارد؛ از جمله اینکه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین از بروز حملات قلبی و مغزی جلوگیری کرده و موجب ازبین‌رفتن تنش و استرس در فرد می‌شود.

تمام این خواص نشان‌دهنده تاثیر مصرف چای بر طول عمر انسان است. بهبود سلامت استخوان‌ها، کاهش فشارخون، کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم از دیگر خواص مفید چای سیاه است. پس با مصرف منظم و متناسب این نوشیدنی محبوب افزایش عمر با نوشیدن چای را تجربه کنید.

2. چای سبز

دومین نوع چای که در اینجا معرفی می‌کنیم چای سبز است که از برگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید. فرایند تهیه برگ‌های چای سبز با گرما و بخارپز کردن انجام می‌شود. به همین دلیل عمل اکسیداسیون گیاه متوقف شده و برگ‌ها تازه و اندکی سبزرنگ هستند.

روش فراوری چای سبز موجب می‌شود تا این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان، پلی‌فنول، کافئین و کلروفیل باشد. به همین دلیل چای سبز موجب سلامت قلب، افزایش هوشیاری، کاهش وزن و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. تاثیر مصرف چای بر طول عمر در چای سبز کاملاً نمود پیدا می‌کند؛ زیرا تاثیر چای سبز بر فشار خون کاملاً اثبات شده است.

3. افزایش عمر با نوشیدن چای سفید

نوع دیگری از چای که مهر تأییدی بر افزایش عمر با نوشیدن چای است، چای سفید نام دارد. این نوع چای از گلبرگ‌ها و جوانه‌های گیاه چای به دست می‌آید. چای سفید در مقایسه با چای سیاه و چای سبز سبک‌تر است. چای سفید در نور طبیعی خورشید خشک شده و اکسید نمی‌شود. به همین دلیل میزان کافئین چای سفید کمتر از انواع دیگر چای است.

کاهش میزان قند خون و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا از دیگر شواهدی است که تاثیر مصرف چای بر طول عمر را نشان می‌دهد. درباره رابطه بین طول عمر و نوشیدن چای سفید باید گفت که این نوع چای از بروز سرطان ریه پیشگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین با نوشیدن چای سفید، روند پیری زودرس پوست کند شده و پوستی شاداب و سالم خواهید داشت.

4. چای ماچا

نوع دیگری از چای که می‌تواند تاثیر مصرف چای بر طول عمر را نشان دهد چای ماچا است. چای ماچا مانند چای سیاه موجب ازبین‌رفتن رادیکال‌های آزاد خون می‌شود. حتی می‌توان گفت چای ماچا نسبت به چای سیاه خواص بیشتری برای بدن دارد. بسیاری از افرادی که قصد کاهش وزن دارند از این چای استفاده می‌کنند.

تاثیر مصرف چای بر طول عمر بر اساس مطالعات

مطالعات مختلفی دررابطه‌با تاثیر مصرف چای بر طول عمر انجام شده است. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که روزانه 2 فنجان چای مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که چای مصرف نمی‌کنند طول عمر بیشتری خواهند داشت. همچنین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که افرادی که چای مصرف می‌کنند میزان مرگ‌ومیر در آن‌ها 13-9 درصد کمتر از افرادی است که چای نمی‌نوشند.

همچنین مطالعات نشان داده است که بین مصرف چای و کاهش بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط وجود دارد. بر اساس این مطالعات، افرادی که 3 فنجان چای در روز می‌نوشند 32 درصد کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی قرار دارند. این مطالعات رابطه بین طول عمر و نوشیدن چای را تا حدودی اثبات می‌کند.

نکات مربوط به چای سیاه

شاید بتوان گفت چای سیاه پرمصرف‌ترین چای در ایران است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد چای سیاه رابطه مستقیمی با تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. این مزایا می‌تواند نشان‌دهنده تاثیر مصرف چای بر طول عمر انسان باشد. طبع چای سیاه گرم و خشک است و بسیاری بر این باور هستند که علاوه بر نوشیدن چای سیاه، استنشاق بخار آن موجب کاهش استرس و آرام‌شدن اعصاب می‌شود.

میزان مصرف چای

هر ماده غذایی به‌موازات اثرات تغذیه‌ای و درمانی، در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند مضر باشد. در مورد چای هم این موضوع صدق می‌کند. همان‌طور که گفتیم مصرف دو فنجان چای در روز یا سه نوبت در هفته نظریه افزایش عمر با نوشیدن چای را اثبات کرده است. البته برای بهره‌مندی از تاثیر مصرف چای بر طول عمر، در این مورد باید تعادل را رعایت کرد؛ زیرا مصرف بیش از اندازه چای عوارضی همچون مشکلات هاضمه، تپش قلب، یبوست و بی‌خوابی را به همراه دارد؛ به همین دلیل لازم است تعادل رعایت شود. از طرف دیگر غلظت چای نیز اهمیت زیادی دارد که مصرف چای کم رنگ را توصیه می‌کنیم.

افزایش عمر با نوشیدن چای

ترک نوشیدن چای

ممکن است برخی افراد در اثر مصرف بیش از اندازه و نامتعادل چای دچار عوارض جدی شوند. این افراد احتمالاً  تصمیم می‌گیرند مصرف چای را ناگهان ترک کنند. این کار نمی‌تواند روش درستی باشد؛ زیرا آن‌ها با عوارض ترک چای آشنا نیستند. همان‌طور که قبلاً گفتیم تاثیر مصرف چای بر طول عمر تا حد زیادی مشخص شده است. اگر به‌صورت متعادل مصرف شود نه‌تنها خطری برای بدن ندارد؛ بلکه افزایش عمر با نوشیدن چای را تجربه خواهید کرد.

جمع‌بندی

چای از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم است که از گذشته‌های دور بین انسان‌ها رواج داشته است. مطالعات مختلف نشان‌دهنده تاثیر مصرف چای بر طول عمر است. انواع مختلف چای وجود دارد که همه آن‌ها از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می‌آیند. تفاوت انواع مختلف چای‌ها به نوع فراوری آن‌ها بستگی دارد.

انواع مختلف چای وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای ماچا. میزان کافئین در انواع مختلف چای متفاوت است به همین دلیل رنگ چای‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که بین افزایش عمر با نوشیدن چای رابطه مستقیم وجود دارد. می‌توان گفت چای سیاه در ایران محبوب‌ترین نوع چای است و خواص زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاهش فشارخون، تقویت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی.

نکته مهم این است که مانند تمام مواد غذایی دیگر، باید در مصرف چای نیز تعادل را رعایت کرد تا از مزایای این نوشیدنی دوست‌داشتنی بهره‌مند شویم. مطالعات دانشمندان نشان‌ داده است که مصرف سه نوبت چای در هفته یا دو فنجان در روز رابطه بین طول عمر و نوشیدن چای را اثبات می‌کند.

فروشگاه اینترنتی مشهد برنج فروشگاه تخصصی انواع چای، برنج و مواد غذایی دیگر است. تمام اجناس مشهد رنج با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب عرضه می‌شوند. برای سفارش هر نوع مواد غذایی یا اطلاع از قیمت به صفحه تماس با ما مراجعه کنید. 

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت