برنج چند کالری دارد؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,474 بازدید
مقایسه برنج و کینوا

برنج به‌عنوان یک ماده غذایی اصلی و پرمصرف برای نیمی از مردم جهان محسوب می‌شود. تقریباً یک یا دو وعده غذایی در میان خانواده‌های ایرانی را برنج تشکیل می‌دهد. به همین دلیل ممکن است بیشتر افراد در معرض چاقی و افزایش وزن باشند. در همین راستا ممکن است همه به دنبال میزان و مقدار کالری برنج باشند. همچنین در رژیم‌های غذایی سالم می‌توان برنج را در میان مواد غذایی مشاهده کرد، به همین دلیل دانستن این موضوع که برنج چند کیلوکالری دارد نکتة بسیار مهمی است. در ابتدا بهتر است با مفهوم کالری آشنا شوید و در ادامه این مقاله از مشهد برنج به بررسی مقدار کالری موجود در برنج می‌پردازیم.

کالری برنج

کالری چیست؟

واژه کالری از اوایل قرن نوزدهم مورداستفاده قرار گرفت، زمانی که برای تعریف مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای یک کیلوگرم آب از 0 درجه به 1 درجه سانتیگراد استفاده شد. دانشمندان آن را به‌عنوان یک کیلوکالری اندازه‌گیری کردند. در واقع، یک کالری استاندارد از 1000 کالری کوچک یا کالری گرم تشکیل شده است. به عبارت ساده، یک کالری واحد انرژی‌ای است که مواد غذایی ما را تأمین می‌کند. بدن ما برای سوخت‌وساز از انرژی مشتق شده از غذاهایی که مصرف می‌کنیم، استفاده می‌کند.

در واقع در هر یک از سه درشت مغذی اصلی یعنی کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌هایی که می‌خوریم، کالری وجود دارد. هر درشت مغذی حدوداً مقداری کالری در هر گرم دارد. کربوهیدرات: 4 کالری، چربی: 9 کالری و پروتئین: 4 کالری. همچنین سایر درشت مغذی‌ها، مانند فیبر، بسته به فیبر محلول یا نامحلول بودن آن، ممکن است در مقدار کالری متفاوت باشند. در حقیقت ما به کالری نیاز داریم تا انرژی کافی برای حرکت، گرم ماندن، رشد، کار، تفکر و بازی داشته باشیم. حتی گردش خون و هضم بدن ما برای عملکرد بهتر به مقدار انرژی به‌دست‌آمده از کالری نیاز دارد. ازآنجایی‌که کالری برنج کمی بیشتر است می‌تواند یک غذای مناسب برای مصرف و کمک به تأمین انرژی موردنیاز بدن باشد.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج خارجی بهتره؟» کلیک کنید.

کالری برنج؛ میزان کالری موجود در برنج

باتوجه‌به اینکه برنج انواع مختلفی دارد، میزان کالری برنج در هر نوع می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. باتوجه‌به جدول کالری مواد غذایی مقدار کالری 100 گرم برنج سفید پخته تقریباً 120 کالری است. همچنین 100 گرم برنج سفید خام 130 کالری دارد. اما در 100 گرم برنج قهوه‌ای تقریباً 110 کالری وجود دارد که نسبت به برنج سفید مقدار کمتری است. به همین دلیل معمولاً توصیه می‌شود برای کاهش وزن و مصرف کمتر کالری از برنج قهوه‌ای استفاده شود. البته کالری برنج تقریباً زیاد است؛ اما بنا به برخی دلایل و ویژگی‌ها می‌تواند به‌عنوان یک غذای مناسب در رژیم غذایی سالم قرار بگیرد.

برنج از نشاسته قابل هضم و نوع خاصی از کربوهیدرات به نام نشاسته مقاوم تشکیل شده است که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ممکن است برای کنترل وزن نقش کلیدی داشته باشد. بدن انسان آنزیم‌هایی برای هضم نشاسته مقاوم ندارد، بنابراین مانند نشاسته قابل هضم به قند تبدیل نمی‌شود و به‌سرعت در جریان خون جذب نمی‌شود. در عوض، روده کوچک را دور می‌زند و در روده بزرگ متابولیزه می‌شود، جایی که به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تخمیر می‌شود که کلنی‌های سالم باکتری‌های روده را تغذیه می‌کند. هر چه مواد غذایی دارای نشاسته مقاوم‌تر باشند، بدن ما کالری کم‌تری از آن نشاسته جذب می‌کند.

کالری برنج مصرفی

میزان کالری موردنیاز روزانه

اینکه چه مقدار کالری در روز نیاز داریم به سن ما، اینکه آیا در تلاش برای کاهش وزن هستیم، چقدر فعال هستیم و چندین عامل دیگر بستگی دارد. البته برخی متخصصین بر این باور هستند که زنان باید حدود 1600 تا 2000 کالری در روز و مردان باید حدود 2000 تا 3000 کالری در روز دریافت کنند. هرچه تحرک کمتری داشته باشید، به کالری کمتری هم نیاز خواهید داشت. اما همان‌طور که دستورالعمل‌ها اشاره می‌کنند، تعداد کل کالری‌هایی که هر روز یک فرد نیاز دارد می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است به سن، وزن، جنس، میزان فعالیت بدنی و باردار بودن یا شیردهی بستگی داشته باشد.

البته شما توجه به کالری برنج و مصرف روزانه آن باید سعی کنید تعادلی بین کالری دریافتی و کالری سوزانده شده ایجاد کنید. اگر کالری مازاد یا کالری بیشتری نسبت به مصرف خود وارد کنید، در نهایت آن کالری اضافی به‌عنوان چربی بدن ذخیره می‌شود. از طرف دیگر، مصرف کالری بسیار کم، یا سوزاندن انرژی بیشتر از طریق فعالیت بدنی نسبت به آنچه مصرف می‌کنید، منجر به کاهش وزن شدید در یک دوره زمانی می‌شود. بااین‌حال، مصرف کالری کافی برای داشتن انرژی موردنیاز بدن برای فعالیت‌های روزمره و همچنین حفظ سلامتی بسیار مهم است.

سخن پایانی

برنج همواره در سراسر جهان به‌عنوان یک ماده غذایی پرمصرف و محبوب در میان خانواده‌ها محسوب می‌شود. میزان کالری برنج در کنار مواد مغذی که دارد نسبتاً بالا است. به همین دلیل مصرف بیش از اندازه برنج می‌تواند باعث مشکلات اضافه‌وزن و چاقی شود. البته داشتن یک رژیم غذایی متعادل و برقراری توازن در کالری دریافتی و کالری که می‌سوزانید می‌تواند تأثیر بسیاری بر سلامتی شما داشته باشد. همچنین مرغوبیت و کیفیت برنج هم می‌تواند در بهبود سلامتی شما و رژیم غذایی سالم امری بسیار مهم و ضروری باشد. بنابراین شما می‌توانید با خرید انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی از فروشگاه معتبر مشهد برنج از اصالت و کیفیت بالای برنج اطمینان خاطر داشته باشید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “برنج چند کالری دارد؟”

  1. سلام افرادی که دیابت نوع1 دارند چه میزان میزان مصرف کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت