برنج چند دقیقه باید بجوشد؟+ راهنمای پخت برنج

مشهد برنجمشهد برنج
5,516 بازدید
برنج چند دقیقه باید بجوشد

شاید پختن برنج راحت و آسان به نظر برسد و با خود بگویید هرکسی می‌تواند برنج بپزد، اما باید بدانید که پخت برنج نیاز به مهارت‌های ویژه‌ای دارد. بدون شک شما هم تجربه ناموفقی در زمینه پخت برنج داشته‌اید. در روزهای اولی که افراد آشپزی را شروع می‌کنند، این سوال برایشان پیش می‌آید که برنج چند دقیقه باید بجوشد و کی باید آن را آبکش کنیم؟ به همین منظور در این مقاله از مشهد برنج قصد داریم زمان جوشیدن برنج را به تفکیک و در روش‌های پخت مختلف بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

جوشیدن برنج

برنج را چه زمانی آبکش کنیم؟

معمولاً پختن برنج چه به‌صورت آبکش و چه به‌صورت کته برای همه انواع برنج‌ها روش پخت مشابه به هم دارند، تنها تفاوتی که دارند زمان جوشیدن برنج است که مهم به نظر می‌رسد. در این بخش پختن برنج را مرحله‌به‌مرحله توضیح می‌دهیم تا خوب متوجه شوید زمان جوشیدن برنج چقدر است و آبکش کردن برنج چه زمانی است.

برای مطالعه مقاله «فرق برنج تایلندی و هندی» کلیک کنید.

مرحله اول

برنج را به مدت دو ساعت در آب و کمی نمک خیس کنید.

یک قابلمه بسته به تعداد نفرات و اندازه برنج پرازآب کنید و اجازه دهید به جوش بیاید.

به مقدار لازم نمک اضافه کنید و سپس برنج را به‌خوبی شسته و به آب در حال جوشیدن اضافه کنید.

مرحله دوم

این مرحله که مهم‌ترین مرحله است باید دقت کنید که از لحظه‌ی جوشیدن برنج تا هنگام آبکش کردن برنج چقدر باید طول بکشد. معمولاً بسته به اینکه چه نوع برنجی می‌پزید زمان جوشیدن آن هم متفاوت است. به‌عنوان‌مثال اگر از انواع برنج‌های ایرانی می‌خواهید آبکش کنید مدت‌زمان کمتری باید بجوشد که مبادا برنج شفته نشود با اینکه دو ساعت نیز در آب خیس‌خورده. اما اگر از برنج دانه بلند هندی استفاده می‌کنید زمان بیشتری برای جوشیدن می‌خواهد.

به‌طورکلی مدت‌زمان برای پخت برنج از لحظه‌ی جوشیدن برنج تا موقع آبکش کردن بین 8 تا 10 دقیقه متغیر است.

میزان شعله نیز بسیار مؤثر است حرارت باید متوسط رو به زیاد باشد تا برنج به‌خوبی بجوشد و قد بکشد. برای قد کشیدن بهتر برنج هم تجربه ثابت کرده یک لیوان آب سرد حین جوشیدن برنج به قابلمه اضافه کنید.

برای اینکه بدانید چه موقع باید برنج را آبکشی کنید چند دانه از برنج را امتحان کنید اگر بین دو انگشت یا زیر دندان حس کردید نرم شده و به‌راحتی به چندتکه تقسیم می‌شود هنگام آبکشی برنج است. اما نباید آن‌قدر نرم و مغز پخت شده باشد وگرنه برنج شفته می‌شود.

مرحله سوم

وقتی برنج را آبکش کردید به‌هیچ‌وجه آب سرد بر روی آن نریزید به این دلیل که قد کشیدن برنج در آبکش هنوز ادامه دارد. در این مرحله آبکش را تکان دهید تا برنج‌ها زیرورو شوند و به هم نچسبند.

سپس داخل قابلمه موردنظر کمی روغن بریزید، ته‌دیگ را اضافه کنید می‌توانید برای خوش‌رنگ شدن ته‌دیگ مقدار خیلی کم زردچوبه یا زعفران در روغن بریزید تا ته‌دیگی خوشمزه و خوش‌رنگ داشته باشید.

برنج را بر روی ته‌دیگ بریزید و در قابلمه را دم‌کنی گذاشته و اجازه دهید با حرارت کم بر روی شعله‌پخش‌کن برنج حدود 45 دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

برای مطالعه مقاله «خواص برنج برای کیسه صفرا را بشناسید » کلیک کنید.

نکات مهم برای زمان جوشیدن برنج

  • از جمله نکاتی که برای زمان جوشیدن برنج بسیار مهم است نوع و مدل برنجی است که قرار است بپزید. اگر می‌خواهید برنج کی پخته شد ظاهر خوبی داشته باشد حتماً به زمان جوشیدن برنج دقت کنید که زیاد جوشیدن برنج باعث شفته شدن و کم جوشیدن برنج نیز باعث سفت شدن دانه‌های برنج و زنده‌بودن آن می‌شود.
  • حتماً برنج را از قبل بخیسانید که همین موضوع بر زمان جوشیدن برنج تأثیر به سزایی دارد.
  • قابلمه‌ای که انتخاب می‌کنید برای پختن برنج نباید از حجم برنج آبکش شده کمتر یا خیلی بیشتر باشد؛ چراکه هر دو بر ظاهر برنج تأثیر دارند.
  • با ذکر همه‌ی این موارد اگر باز هم برنج زنده مانده و زمان جوشیدن برنج کم بوده هنگام دم گذاشتن می‌توانید یک لیوان آب جوش به برنج اضافه کنید و سپس دم بگذارید.
  • اواسط پخت برنج یا هنگام سرو کردن نیز روغن را داغ کنید و بر روی برنج بریزید و خوب مخلوط کنید سپس سرو کنید.

برنج جوشیده

برنج پاکستانی چقدر باید بجوشد؟

زمان پخت برنج پاکستانی به نوع و نسل برنج و همچنین نوع طرز پخت و مقدار آب مورد استفاده وابسته است. اما به طور عمومی، برنج پاکستانی ممکن است به مدت حدود 15 تا 20 دقیقه بجوشد. در ادامه روش‌هایی را برای پخت برنج پاکستانی ارائه می‌دهم:

1. روش سنتی:

– برنج را به مدت چند ساعت (معمولاً 1 تا 2 ساعت) در آب خیسانده و سپس آب آن را ریخته و خشک کنید.
– آب را در قابلمه بریزید و به جوش بیاورید. برای هر پیمانه برنج، حدود 2 پیمانه آب مناسب است.
– نمک به طعم اضافه کنید.
– برنج خشک‌شده را به آب جوش اضافه کنید و با مراقبت مخلوط کنید.
– آتش را کم کنید و قابلمه را با درپوش بپوشانید.
– برنج را برای حدود 15 تا 20 دقیقه (یا تا زمانی که برنج کاملاً پخته شود) در حرارت کم پخته کنید.

2. روش پلو پختن:

– در این روش، معمولاً برنج به همراه مواد دیگری مانند گوشت، مرغ یا میوه‌ها (برای پلو) پخته می‌شود.
– مراحل آماده‌سازی مواد و پخت برنج در این روش ممکن است متفاوت باشد و زمان پخت برنج نیز به نوع پلو مورد نظر و مواد استفاده شده وابسته است.

توجه داشته باشید که زمان‌های پخت ممکن است بسته به نوع برنج، میزان آب، حرارت و نحوه پخت شما متفاوت باشد. بهتر است در ابتدا زمان پخت را با تست و تجربه خود تنظیم کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

نتیجه‌گیری

زمان جوشیدن برنج از موارد مهمی است که امکان دارد از ترس اینکه برنج شفته شود سریعاً آن را آبکش کنید. یا به خیال اینکه برنج شما دانه بلند خارجی است و نیاز به جوشیدن زیاد دارد، زمان جوشیدن برنج را بالا ببرید و باز برنج شما خراب شود. پس باتوجه‌به نکاتی که مشهد برنج در اختیار شما گذاشته امیدوارم بتوانید آشپزی درجه یکی داشته باشید. مشهد برنج از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی فروش برنج است که می‌توانید انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی را از آن‌ها خریداری کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “برنج چند دقیقه باید بجوشد؟+ راهنمای پخت برنج”

    1. اجازه می دهیم به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم رو به بالا بخار داخل برنج بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا برنج به مدت 40 الی 45 دقیقه دم بکشد.

    2. به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم رو به بالا بخار داخل برنج بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا برنج به مدت 40 الی 45 دقیقه دم بکشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت