مصرف برنج برای کبد چرب؛ روش صحیح مصرف برنج

مشهد برنجمشهد برنج
443 بازدید
مصرف برنج برای کبد چرب؛ روش صحیح مصرف برنج

قبل از بررسی تاثیر برنج بر کبد چرب، بهتر است بیماری کبدچرب را بشناسیم. کبد چرب که به علت تجمع چربی در اطراف کبد به وجود می‎‌آید، یک بیماری مزمن است. افرادی که به این عارضه دچار هستند باید برای اینکه نشاسته برنج گرفته شود، برنج را به‌صورت آبکش مصرف کنند. در عمل آبکش کردن برنج، باوجوداینکه مقدار زیادی از مواد مغذی از بین می‌رود؛ ولی در این حالت مقدار نشاسته آن به سی درصد کاهش می‌یابد.

در نتیجه مقدار کمتری کالری و کربوهیدرات به بدن شما می‌رسد. اگر مقدار کربوهیدرات که بدن شما در روز نیاز دارد بیشتر از مقدار سوخت‌وساز شما باشد، آن مقدار اضافی در بدن شما به‌صورت چربی در می‌آید. ممکن است این سؤال برای همه افراد پیش بیاید که به‌طورکلی برنج برای کبد چرب ضرر دارد؟ بیماری کبد چرب را می‌توان به کمک غلات مختلف بهبود بخشید. متأسفانه تاثیر ‌‌برنج بر کبد‌ چرب برای ما ایرانی‌ها بسیار زیاد است؛ زیرا برنجی که مصرف می‌کنیم پوست‌گیری شده و مقدار زیادی از خاصیت‌های خود را ازدست‌داده است.

فراموش نکنید آشنایی با روش صحیح مصرف برنج کمک می‌کند تا تاثیرات مثبتی بر کبدچرب داشته باشد. باید به این مطلب مهم اشاره کرد که برنج قهوه‌ای و سبوس برنج چون به‌عنوان منبع خوبی از ویتامین‌های مختلف هستند (کلسیم، آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه B)، می‌توانند نقش مؤثری در چربی‌سوزی ‌داشته باشند. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهدبرنج به بررسی برنج برای کبد چرب می‌پردازیم.

کبد چرب چیست؟

قبل اینکه تاثیر مصرف برنج برای کبد چرب را بررسی کنیم بهتر است با این بیماری آشنا شوید. کبد چرب زمانی در بدن به وجود می‌آید که چربی در بدن انباشته ‌شود. در کبد وجود مقدار کمی چربی می‌تواند امری طبیعی باشد؛ ولی مقدار زیاد آن برای سلامتی هر فرد مضر است. دومین ارگان بزرگ بدن کبد است که می‌تواند به هضم نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کمک و مواد مضر خون را دفع می‌کند. چربی کبد، کبد را دچار نارسایی و همچنین در موارد پیشرفته دچار زخم می‌کند.

تاثیر برنج بر کبد چرب

تاثیر برنج بر کبد چرب

یکی از علت‌های اضافه‌وزن و چاقی در کل دنیا، استفاده از رژیم نامناسب غذایی، کربوهیدرات‌ها ‌‌و همین‌طور کم‌تحرکی است. مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات و نشاسته به‌عنوان یکی از دلایل چاقی در جامعه ایرانی است. برنج برای کبد چرب به دلیل داشتن میزان نشاسته زیاد می‌تواند مضر باشد. برای اینکه تاثیر برنج بر کبد چرب مثبت باشد بهتر است به جای برنج‌سفید از برنج‌قهوه‌ای استفاده شود.

برنج طبیعت به‌عنوان یکی از غلات خوش‌طعم و عطر به‌حساب می‌آید که در همه خانه‌های ایرانی روزانه حداقل به‌عنوان یک وعده‌ غذایی میل می‌شود. تاثیر برنج بر کبد چرب بسیار زیاد است:؛ به همین دلیل افراد را ملزم می‌کند که روش صحیح مصرف برنج را یاد بگیرند.

روش صحیح مصرف برنج

وقتی غذایی طبع سرد و تر دارد، مصرف آن‌ موجب چاقی می‌شود. برنج طبع تر و سرد دارد و می‌تواند موجب کبدچرب و چاقی شود. این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان طبع سرد برنج ‌برای کبد چرب‌ را از بین برد؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که باید از ادویه‌هایی استفاده کرد که طبع گرم دارند؛ به‌عنوان‌مثال پودر میخک خشک، زعفران و زیره طبع سرد برنج را می‌توانند کاهش دهند.

برای کسانی که از بیماری کبد چرب‌ رنج می‌برند با این راهکار می‌توانند طبع برنج را متعادل کنند و همین‌طور از اثرات چاق‌کنندگی آن بکاهند. با تعدیل طبع برنج و استفاده از روش صحیح مصرف آن به‌راحتی می‌توان تأثیرات بد برنج برای کبد چرب را کاهش داد.

برنج برای کبد چرب و روش صحیح پخت آن

از دیگر موضوعاتی که در مورد مصرف برنج برای کبد چرب اهمیت دارد پخت آن به صورتی است که دارای نشاسته کمتری باشد. اگر برنج را آبکش کنید به دلیل اینکه از روغن کمتری استفاده می‌شود و حین آبکش‌کردن، مقدار زیادی از نشاسته آن گرفته می‌شود، ضرر کمتری برای افراد مبتلا به کبدچرب دارد. فراموش نکنید که برای کاهش عوارض برنج برای کبد چرب باید از روش آبکش هنگام طبخ استفاده شود.

ناگفته نماند که طبخ برنج به‌صورت کته به دلیل حفظ مواد مغذی و معدنی سالم‌تر است و به شما پیشنهاد می‌شود. برای اینکه تاثیر برنج بر کبد چرب کاهش پیدا کند (عوارض مصرف زیاد برنج) توصیه می‌کنیم در هفته دو تا سه بار برنج مصرف کنید.

درمان خانگی  و پیشگیری از بیماری کبد چرب

درمان خانگی  و پیشگیری از بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب با وجود ضررهایی که دارد؛ ولی می‌توان برای آن درمان‌هایی هم در نظر داشت که از پیاده‌روی و رژیم‌های خانگی تا ورزش‌های منظم روزانه می‌تواند مؤثر باشد. فراموش نکنید که این راهکارها در کنار تشخیص و تجویز پزشک به شما توصیه می شود. راهکارهای دیگر درمان خانگی کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • درمان با رزماری
  • با چای سبز
  • ترک مشروبات الکلی
  • ترک سیگار
  • گیاه خار مریم
  • ورزش منظم روزانه
  • خاک شیر
  • زنجبیل

برنج برای کبد چرب؛ انواع پیشنهادهای مصرف برنج

برنج قهوه‌ای به دلیل اینکه از سبوس برخوردار است و طی مراحل آماده‌شدن پوسته‌اش را از دست نمی‌دهد یکی از بهترین انواع برنج ایرانی است. مصرف این برنج‌‌ برای ‌کبد‌ چرب ‌توصیه‌ می‌شود. افرادی که کبدچرب دارند می‌توانند هفته‌ای 2 یا 3 باربرنج را به روش‌های زیر مصرف کنند و عوارض مصرف برنج بر کبد چرب را کاهش دهند.

1. برنج زعفرانی

در حدود 99 درصد انواع برنج ایرانی دارای طبع سردی هستند که همین عامل موجب تبدیل کربوهیدرات به چربی می‌شود. پیشنهاد ما برای کسانی که بیماری چربی کبد دارند این است که سردی برنج را با ادویه‌جات و گرمی‌جات کاهش دهند. زعفران یکی از بهترین ادویه‌هایی است که می‌تواند رنگ و عطر بی‌نظیر و همچنین طبع سرد آن را خنثی کند.

2. برنج برای کبد چرب؛ سبوس برنج

به لایه میانی برنج سفید و پوسته برنج سبوس برنج می‌گویند که در کارخانه‎ها به‌منظور سفیدکردن برنج به دست می‎آید. در واقع همه انواع برنج‌ها سبوس‌های یکسانی دارند که این سبوس خاصیت دارویی و دامی دارد. یکی از خاصیت‎های دارویی سبوس برنج برای کبد چرب است. سبوسی که به‌صورت خام از شالی‌کوبی می‎گیرید به علت اینکه دارای مواد زائد است و به سیستم گوارش آسیب می‎رساند، هنگام مصرف آن برای افرادی که کبد چرب دارند باید فراوری شود.

 برنج قهوه‌ای

3. برنج قهوه‌ای

اگر به بیماری چربی کبد دچار هستید پیشنهاد ما برای شما خرید برنج قهوه ای درجه یک است. برنج قهوه‌ای دارای مواد مغذی، فیبر، مواد معدنی و همچنین معدن ویتامین B است، مصرف این نوع برنج نه‌تنها برای کبدهای چرب مضر نیست؛ بلکه می‎تواند برای این بیماری مفید هم باشد.

جمع‌بندی

برنج برای کبد چرب در صورتی که به روش درست طبخ شود ضرری ندارد. نکته مهم این است که آشنایی با روش صحیح مصرف برنج کمک می‌کند تا تا تاثیر برنج بر کبد چرب مثبت باشد و از تشدید‌شدن آن جلوگیری می‌کند. افرادی که بیماری کبد چرب دارند، باید مقدار کمتری از غذاهای کربوهیدرات‌دار و نشاسته‌ای استفاده کنند یا اینکه به طور کامل این مواد را از برنامه غذایی حذف کنند.

همچنین این افراد می‌توانند از نان‌هایی که در پخت آن‌ها از آرد سفید کمک گرفته شده، کمتر استفاده کنند. سطح انسولین در خون را کربوهیدرات تصفیه‌شده، بالا می‌برد. این نکته‌‌ای است که افراد مبتلا به کبد چرب باید بدانند که انسولین بالا و حساسیت به انسولین یکی از مهم‌ترین دلایل چرب شدن کبد است. با کاهش میزان مصرف برنج در طول هفته می توان عوارض برنج برای کبد را کاهش داد.

‎افرادی که کبد چرب دارند باید برنج مرغوب و با کیفیت خریداری کنند که ارزش غذایی بالا داشته باشد. با مراجعه به وب سایت مشهد برنج می توانید برنج با کیفیت، قیمت مناسب و مرغوب تهیه کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی باکیفیت و قیمت مناسب است. مشهد برنج سفارش شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست شما می‌رساند. همچنین قیمت برنج عنبربو در فروشگاه مشهد برنج بسیار مناسب و به صرفه است که می‌توانید آن را به آسانی تهیه کنید. 

 

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت