.jpg - سبوس برنج چیست؟

سبوس برنج چیست؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,762 بازدید
سبوس برنج

سبوس برنج لایه خارجی دانه‌های برنج قهوه‌ای رنگ است که خواص فراوانی دارد. این لایه از طریق آسیاب کردن دانه‌ها در کارخانه شالیکوبی از دانه برنج جدا می‌شود. دانه‌های شالی برنج دو لایه پوسته قهوه‌ای دارد. لایه اول که لایه بیرونی نیز هست غیرخوراکی بوده و خواصی نیز ندارد. لایه دوم به برنج چسبیده است و پس از آن لایه سوم قرار دارد که سبوس خواص‌دار برنج است.

فرق شلتوک با سبوس برنج چیست؟

شلتوک برنج لایه اولی و به اصطلاح پوسته برنج است که در مرحله اول آسیاب از آن جدا شده و قابل خوراکی برای انسان نیز نیست. در زمان برداشت برنج، یک پوسته قهوه‌ای از برنج توسط دستگاه جدا می‌شود که از آن در مصارف گلخانه‌ای و پرورش طیور استفاده می‌شود.

خواص سبوس‌برنج

سبوس‌برنج خواص گوناگونی دارد و همین موضوع باعث شده تا آن را از دانه برنج جدا کرده و به صورت جداگانه بفروشند. در ادامه به بررسی خواص سبوس‌برنج می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

سبوس برنج چربی خون را کاهش می‌دهد

سبوس‌برنج تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش کلسترول بد خون دارد. این موضوع باعث شده تا متخصصان تغذیه مصرف برنج سبوس‌دار را به عنوان تغییری اساسی در شیوه زندگی معرفی کرده و افراد را به آن ترغیب کند. مصرف سبوس برنج مانع جذب چربی مضر مواد غذایی شده و چربی خون را کاهش می‌دهد.

سبوس‌برنج اعصاب را تقویت می‌کند

سبوس‌برنج سرشار از ویتامین‌های گروه ب است. به همین علت رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش داده و متابولیسم بدن را بالا می‌برد. همچنین برای پایین آوردن استرس و درمان افسردگی نیز موثر است.

سبوس‌برنج از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند

ویتامینB5  موجود در سبوس‌برنج  به پیاز مو شوک وارد کرده و از ریزش و سفید شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین سبوس برنج خاصیت دیگری نیز دارد که از آن به عنوان معجزه آن یاد می‌کنند و آن این است که با مصرف مداوم آن موهایی که قبلا سفید شده‌اند را به مرور به رنگ اولیه خود بازمی‌گرداند.

یبوست و بواسیر را درمان می‌کند

سبوس‌برنج سرشار از فیبر و الیاف گیاهی است که با آب فراوانی که جذب می‌کند دفع را آسان می‌کند. همچنین وجود مواد سلولزی و همی سلولوزی در آن میزان مدفوع را برای دفع افزایش داده و باعث جلوگیری از  یبوست می‌شود. در مرحله بعد درمان یبوست باعث می‌شود تا مشکلاتی مانند بواسیر، عفونت دستگاه گوارش، شقاق و فیستول جلوگیری می‌کند.

سبوس برنج سبب لاغری می‌شود

وجود فیبر در برنامه غذایی سبب کاهش وزن می‌شود. فیبر بالای موجود در سبوس برنج علاوه بر آنکه سبب هضم راحت و سریع غذا می‌شود، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

44 - سبوس برنج چیست؟

خواص سبوس برنج برای چاقی صورت

مصرف سبوس‌برنج سبب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد شده و از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند و با خاصیت آبرسانی بالایی که دارد به پر نشان دادن صورت کمک می‌کند.

سبوس برنج خاصیت ضدپیری دارد

وجود آنتی اکسیدان‌های طبیعی و ویتامین Eموجود در سبوس‌برنج سبب تقویت پوست و از بین رفتن چین و چروک‌های آن می‌شود. مصرف روزانه سبوس‌برنج پوست صورت و بدن شما را شاداب می‌کند.

برای مطالعه مقاله “چه فروشگاهی را برای خرید اینترنتی برنج انتخاب کنیم؟” کلیک کنید.

ارزش غذایی سبوس برنج

فیبر

همانطور که پیش از این نیز به آن اشار شد سبوس‌برنج فیبر بالایی دارد و وجود این فیبر سبب می‌شود تا فرد پس از مصرف آن مدت زمان بیشتری احساس سیری کند. مصرف یک چهارم فنجان از آن 25 درصد نیاز روزانه زنان و 16 درصد نیاز روزانه مردان را تامین می‌کند. فیبر به کنترل سطح قند خون شما کمک می‌کند.

منگنز و فسفر

سبوس‌برنج منگنز و فسفر بالایی دارد. وجود این مواد غذایی سبب تقویت ماهیچه‌ها و بافت استخوانی خصوصا در میان کودکان می‌شود. همچنین منگنز عملکرد مغز را تقویت می‌کند.

منیزیم و آهن

مصرف یک چهارم فنجان سبوس برنج  5.5 میلی گرم آهن در اختیار شما قرار می‌دهد. این مقدار 69 درصد نیاز روزانه مردان و 31 درصد نیاز روزانه زنان را تامین می‌کند.

مزاج سبوس برنج

سبوس‌برنج طبع معتدلی دارد و مصرف آن به گرمی و یا سردی مزاج ربطی نداشته و باعث تغییر آن نمی‌شود. لازم به ذکر است که طبع سبوس برنج را می‌توانید با مصلح گرم و سرد تغییر داد.

سبوس‌برنج را در برنامه غذایی کودکان قرار دهید

اسیدهای چرب و پروتئین‌های موجود در سبوس‌برنج در رشد و تقویت بدن تاثیر زیادی دارد. پروتئین‌های موجود در این ماده غذایی به رشد ماهیچه و افزایش قد کودکان در سن رشد کمک می‌کند. آنتی اکسیدان، ویتامین E و ویتامینC  موجود در آن از ابتلای نوزاندان به آسم پیشگیری می‌کند.

مضرات سبوس برنج

طبیعی است که سبوس‌برنج نیز مانند سایر مواد غذایی در عین حال که ارزش غذایی زیادی دارد، زیاده‌روی در مصرف آن و یا مصرف بدون آگاهی آن ممکن است مضراتی نیز داشته باشد. عمده مضرات این ماده غذایی به استفاده بیش از حد آن مربوط است. به دلیل دارا بودن فیتات و فسفات و اتصال آن‌ها به آهن، روی و کلسیم، مانع جذب این مواد در بدن می‌شود. در نتیجه، بدن در طولانی‌مدت با مصرف سبوس برنج به میزان زیاد، با کمبود این مواد روبه‌رو می‌شود. همچنین میزان بالای فیبر موجود در این ماده غذایی برای افرادی که روده‌های حساسی دارند مشکل‌آفرین است.

نحوه مصرف سبوس برنج

سبوس برنج که از دانه آن جدا شده است به صورت پودر در بازار به فروش می‌رسد. از این ماده خوراکی می‌توانید در تهیه نان و شیرین استفاده کنید و یا آن را به عنوان چاشنی در غذاها به کار ببرید. همچنین می‌توانید از ترکیب آن به تخم مرغ، عسل، شیر و ماست، ماسک‌های مختلفی را برای پوست درست کنید.

سخن آخر

خواص بالای سبوس برنج و فواید فراوانی که مصرف این ماده غذایی برای بدن دارد باعث شده تا طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد. از آنجایی که این ماده غذایی قیمت پایینی نیز دارد در سبد غذایی افراد زیادی به عنوان مکمل قرار گرفته است.

با وجود مطالبی که بیان شد شاید شما هم به فکر خرید برنج قهوه‌ای افتاده باشید. اگر به دنبال آسان‌ترین راه برای انجام این کار هستید به شما توصیه می‌کنیم تا خرید از مشهد برنج را تجربه کنید. مشهد برنج با سال‌ها تجربه در زمینه فروش و عرضه انواع برنج ایرانی و پاکستانی مرغوب‌ترین و تازه‌ترین انواع برنج را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید کنید.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت