آموزش برنج پختن

مشهد برنجمشهد برنج
1,150 بازدید
آموزش برنج پختن

برنج، یکی از مهم‌ترین غلات در دنیا است که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان به‌خصوص آسیا را تشکیل می‌دهد. برنج در گونه‌های مختلفی موجود است اما برنج سفید، پرمصرف‌ترین نوع برنج در دنیا است. برنج، یک ماده غذایی پرکاربردی است که برای درست‌کردن آش‌ها و همراه خورشت‌ها، دسرها و… سرو می‌شود. پخت برنج به‌طورکلی به دو صورت آبکش کردن و دمی و یا کته کردن است. در ادامه مقاله آموزش برنج پختن به دو روش آبکش کردن و دمی کردن را توضیح می‌دهیم.

نحوه پخت برنج به‌ صورت آبکش کردن

در ادامه طرز تهیه برنج به ‌صورت آبکش کردن را آموزش می‌دهیم.

مرحله اول

برای پخت برنج به‌صورت آبکش کردن، در مرحله اول باید ابتدا به‌خوبی برنج را پاک کنید. سپس برنج را باید با آب ولرم چندین بار بشویید. این کار را تا آن جایی ادامه می‌دهید که آب برنج کاملاً شفاف شود. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید برنج را چنگ بزنید.

مرحله دوم

در مرحله دوم از آموزش برنج پختن یک ظرف بردارید و آن را از آب پر کنید. سپس باید مقداری برنج را در آن ظرف بریزید و به آن نمک اضافه کنید و اجازه دهید تا 2 الی 3 ساعت خیس بخورد. نکته قابل‌توجه اینکه، برنج هرچقدر بیشتر خیس بخورد در هنگام پخت، بیشتر قد می‌کشد.

مرحله سوم

در مرحله سوم از آموزش برنج پختن بعد از اینکه برنجتان خیس خورد، باید باتوجه‌به حجم برنجی که خیس کردید، قابلمه‌ای را انتخاب کنید و داخل آن آب بریزید و بگذارید تا روی شعله گاز به جوش بیاید.  دو قاشق چایخوری نمک را هم به آن اضافه کنید. هنگامی که آب داخل قابلمه به جوش آمد، برنج‌ها را داخل قابلمه می‌ریزید.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم از آموزش پخت برنج به‌صورت آبکش کردن، برای اینکه متوجه شوید برنجتان آماده آبکش هست یا نه باید با قاشق چند دانه از برنج‌ها را بردارید و با دست چک کنید که برنج‌ها نرم شده باشند.  بعد از آن باید آن را آبکش کنید تا آب اضافی برنج از ظرف خارج شود.

مرحله پنجم

در مرحله آخر از آموزش برنج پختن به‌صورت آبکش، باید قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا آب اضافی آن تبخیر شود. سپس کف قابلمه مقداری روغن بریزید تا داغ شود. بعدازاین که روغن داغ شد، برای ته‌دیگ می‌توانید سیب‌زمینی و یا نان بگذارید.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج ایرانی قد می‌کشد» کلیک کنید.

اگر نانتان لواش باشد بهتر است و خوشمزه‌تر می‌شود. بعدازاین که ته‌دیگ برنجتان را گذاشتید، برنج را به حالت کوه مانند در وسط قابلمه بریزید و چند سوراخ روی آن ایجاد می‌کنید. سپس درب قابلمه را دم‌کنی بگذارید و به مدت 40 الی 60 دقیقه می‌گذارید تا برنجتان دم بکشد. زمانی که برنجتان پخت، روغن و زعفران روی آن بریزید و سپس در دیس سرو کنید.

نکات مهمی که در هنگام پخت برنج به صورت آبکش باید رعایت کنید

  • برای اینکه برنجتان وا نرود، می‌توانید به آب در حال جوش یک قاشق سوپ‌خوری سرکه و یا آبلیمو اضافه کنید.
  • بهترین زمان برای آبکش کردن برنج، زمانی است که دانه‌های برنج نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد.
  • نکته مهم دیگری که در پخت برنج به‌صورت آبکش باید رعایت کنید، این است که اگر احساس کردید نمک برنجتان زیاد است، موقع آبکش کردن آب سرد روی برنج بریزید تا نمک اضافی آن، خارج شود.

آموزش پختن برنج به صورت دمی کردن

در ادامه طرز تهیه برنج به ‌صورت دمی کردن را آموزش می‌دهیم.

مرحله اول

در مرحله اول از آموزش برنج پختن به‌صورت دمی کردن، ابتدا باید برنج را پاک کنید. سپس بعد از اینکه برنج را پاک کردید، آن را درون ظرفی بریزید و مقداری آب درون ظرف بریزید و بگذارید تا به مدت 1 الی 2 ساعت برنج خوب خیس بخورد.

آموزش برنج پختن

مرحله دوم

در مرحله دوم از آموزش برنج پختن به‌صورت کته، درون قابلمه‌ای آب بریزید و حواستان باشد به‌اندازه همان مقدار برنج که خیس کردید، آب بریزید. به‌این‌علت که قرار است برنج همراه با آب پخته شود و اگر آب درون قابلمه زیاد باشد، برنج شفته می‌شود.

مرحله سوم

در مرحله سوم از آموزش برنج پختن به‌صورت کته کردن، بعد از اینکه آب درون قابلمه به نقطه‌جوش رسید، متناسب با برنج، به آب جوش نمک اضافه کنید و علاوه بر نمک، مقداری هم روغن اضافه کنید. بعد از آن باید برنج را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب برنج به‌تدریج تمام شود و برنجتان همراه با آن پخته شود. بعد از اینکه آب درون قابلمه تبخیر شد، درب قابلمه را بگذارید و شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا حدود نیم ساعت برنج پخته شود. توجه داشته باشید که قطعاً پس از هر بار پخت، تجربه زیادی به دست خواهید آورد.

خرید برنج

یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش انواع برنج، فروشگاه مشهد برنج است که برای خرید انواع برنج ایرانی و برنج پاکستانی و برنج هندی می‌توانید از این فروشگاه ثبت سفارش کنید. این فروشگاه باکیفیت‌ترین برنج‌ها و محصولات را با قیمتی بسیار مناسب و به‌صورت مستقیم به دست مشتریان می‌رساند و مشتریان عزیز می‌توانند با اطمینان کامل، بهترین برنج‌ها را از این فروشگاه خریداری کنند.

سخن پایانی

در این مقاله آموزش برنج پختن را به دو روش کته کردن و آبکش کردن توضیح دادیم. همان‌طور که گفته شد، برنج یکی از مهم‌ترین غلات در جهان است که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، اگر می‌خواهید برنجتان بعد از پخت بسیار خوب باشد، برای پخت آن باید برنج‌های باکیفیت و مرغوب را انتخاب کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت