.jpg - از بین بردن بوی نای برنج؛ این مشکل ناخوشایند!

از بین بردن بوی نای برنج؛ این مشکل ناخوشایند!

مشهد برنجمشهد برنج
1,956 بازدید
بوی نای برنج

یکی از دلایل محبوبیت برنج در بین مردم و قرارگرفتن آن در سبد غذایی روزانه، عطر و بوی بی‌نظیر آن است. بسته به شرایط نگهداری برنج، ممکن است برنج با بوی نا داشته باشید و به‌صورت خام یا پخته شما را اذیت کند. بوی نای برنج بیشتر در اثر رطوبت ایجاد می‌شود. اگر در محل و مکان نگهداری برنج رطوبت وجود داشته باشد، هنگام استفاده بوی نامطبوع برنج شما را اذیت می‌کند. بهترین راهکار برای جلوگیری از بوی نای برنج نگهداری آن در مکان خشک و خنک است. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و خارجی به بررسی راهکارهای برطرف‌کردن بوی نای انواع برنج می‌پردازیم.

6 - از بین بردن بوی نای برنج؛ این مشکل ناخوشایند!

راهکارهای برطرف کردن بوی نامطبوع برنج

قبل از اینکه شما را با راهکارهای بر طرف کردن بوی نامطبوع برنج آشنا کنیم، باید توجه داشته باشید که اگر در شرایط درست از برنج نگهداری کنید؛ بوی نا نمی‌گیرد. برنج خشک نسبت به برنج خیس شده یا پخته شده کمتر بوی نا می‌گیرد. راهکارها عبارت‌اند از:

1. قرار دادن برنج در محیط بیرون

قرار دادن برنج در محیط بیرون برای برطرف‌کردن بوی نای برنج به‌صورت خشک است. نگهداری برنج در مکان مرطوب یا ظرفی که ماده غذایی بودار مانند سیر، ماست یا ترشی داخل آن بوده است؛ باعث انتقال آن بو به برنج خشک می‌شود. با قراردادن برنج در محیط بیرون و پهن کردن آن بر روی پارچه یا سفره پلاستیکی به برطرف‌شدن بوی نامطبوع آن کمک می‌کند. فراموش نکنید برنج را در قسمت جنوب خانه که آفتاب‌گیر نیست یا نزدیک پنجره که هوا جریان دارد پهن کنید، تا بوی آن برطرف شود. نکته مهم این است که برنج خام در معرض آفتاب نباشد و در سایه آن را قرار دهید. نور خورشید باعث می‌شود تا استحکام و کیفیت دانه‌های برنج کاهش پیدا کند و در حین پخت شکسته شوند.

2. شستن برنج بیشتر از حد معمول

باتوجه‌به اینکه ساختار انواع برنج من‌جمله برنج ایرانی و برنج خارجی مقاوم است می‌توانید راهکار شستن برنج بیشتر از حد معمول را انتخاب کنید. در اثر شستن زیاد دانه‌های برنج آسیبی نمی‌بینند و زیادشدن تعداد دفعات شستشو به کاهش بوی نای برنج کمک می‌کند.

3. تغییر در روش نگهداری برنج

یکی از راهکارهایی که کمک می‌کند تا برنج بوی نا و نامطبوع نگیرد، تغییر در روش نگهداری و قراردادن آن در مکان مناسب است. برنج برای اینکه ماندگاری بهتری داشته باشد باید در جای خشک و خنک نگهداری شود و در کنار آن مواد غذایی دیگر یا مواد شیمیایی نباشد. قرارگرفتن کیسه‌های برنج بافاصله از دیوار و بالاتر از سطح زمین از شرایط درست نگهداری برنج است و از رسیدن رطوبت به برنج و گرفتن بوی بد جلوگیری می‌کند.

برای مطالعه مقاله «کم‌خرج‌ترین خوراک‌های برنجی » کلیک کنید.

4. استفاده از چاشنی مناسب هنگام خیس کردن برنج

یکی دیگر از راهکارهای ازبین‌بردن بوی نای برنج استفاده از چاشنی مناسب هنگام خیس کردن برنج است. می‌توانید برنج را که خیس کردید از چاشنی‌های گلاب، برگ گل محمدی، برگ تازه نعنا و پونه استفاده کنید. باتوجه‌به اینکه این چاشنی‌ها بوی نامطبوع را از بین می‌برند؛ بر روی طعم برنج هم تأثیر دارند. سعی کنید از چاشنی استفاده کنید که مزه آن برای شما دلپذیر باشد.

5. استفاده از چاشنی و ادویه‌های مناسب در حین پخت برنج

برای ازبین‌بردن بوی نای برنج می‌توان در مرحله پخت از یک سری چاشنی‌ها استفاده کرد. هنگام پخت برنج به‌صورت آبکش یا کته، می‌توانید به برنج در حال جوشیدن برگ‌بو، هل و دارچین اضافه کنید. بعد از جمع‌شدن آب برنج یا آبکش کردن، هر چاشنی که استفاده کردید را خارج کنید تا مزه چاشنی در برنج غالب نشود. استفاده از پیاز درسته داخل آب برنج هم یک راهکار مناسب برای رفع بوی نامطبوع برنج است. علاوه بر موارد گفته شده می‌توانید در آب برنج در حال جوش از آب‌لیمو و سرکه هم استفاده کنید. نکته مهم این است که در اضافه‌کردن سرکه زیاده‌روی نکنید؛ زیرا باعث تغییر طعم برنج می‌شود. مزیت استفاده از سرکه علاوه بر رفع بوی بد برنج، سفیدکردن برنج هم است.

11 - از بین بردن بوی نای برنج؛ این مشکل ناخوشایند!

بهترین راه حل برای رفع بوی بد ظرف برنج

گاهی اوقات ممکن است که قابلمه یا ظرفی که برنج در آن شسته یا جوشیده شده است، بوی بد دهد. سریع‌ترین و بهترین راه حل برای رفع بوی بد ظرف برنج این است که آب و سرکه را مخلوط کنید و داخل ظرف موردنظر بریزید. بر روی حرارت گذاشته بعد از جوش‌آمدن، حرارت را خاموش کنید. هنگامی که سرد شد آن را خالی کنید و بشویید. ظرف شما دیگر بویی نمی‌دهد. راهکار دیگر استفاده از آبلیمو و عصاره نارگیل است که به ظرف موردنظر اسپری می‌کنید و بعد از چند دقیقه آبکشی می‌کنید.

جمع‌بندی

ازبین‌بردن بوی نای برنج با تمام روش‌های گفته شده آسان و راحت است؛ اما راه‌حل بهتر برای جلوگیری از بوی نامطبوع برنج، نگهداری درست از برنج است. هر چقدر محل نگهداری برنج تاریک و به‌دوراز رطوبت باشد، ماندگاری آن بیشتر خواهد بود. رطوبت عامل مهم و اصلی در برنج با بوی نا است که با برطرف‌شدن آن چنین مشکلی پیش نخواهد آمد. نکته مهم دیگر ظرف نگهداری برنج است که می‌توانید از کیسه‌های نخی یا ظرف‌های مخصوص استفاده کنید. برای خرید برنج مرغوب و باکیفیت می‌توانید در وب‌سایت مشهدبرنج ثبت سفارش کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی باکیفیت و قیمت مناسب است. با خرید از مشهد برنج طعم واقعی برنج ایرانی را مزه کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت