.jpg - کم‌خرج‌ترین خوراک‌های برنجی + طرز تهیه

کم‌خرج‌ترین خوراک‌های برنجی + طرز تهیه

مشهد برنجمشهد برنج
1,081 بازدید
خوراک‌های برنجی

برنج همیشه یکی از اصلی‌ترین غذاهایی بوده است که در میان‌وعده‌های غذایی وجود داشته است. برنج را به این دلیل که می‌توان با انواع مواد غذایی دیگر ترکیب کرد یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی می‌دانند. این ترکیب‌ها باعث می‌شود تا انواع پلوها و خوراک‌های برنجی در لیست غذاهای ایرانی جای بگیرد. برخی از این خوراک‌های برنجی را می‌توان از جمله غذاهای کم‌خرج دانست که مواد اولیه طبخ آن در هر خانه‌ای یافت می‌شود. به همین دلیل این خوراک‌های برنجی که از غذاهای کم‌خرج محسوب می‌شوند، با دستور پخت خاصی که دارند از غذاهای روزمره هر خانواده ایرانی محسوب می‌شوند. در ادامه این مقاله از مشهد برنج شما را با دستور پخت برنج برخی از این غذاهای ایرانی آشنا می‌کنیم.

12 1 - کم‌خرج‌ترین خوراک‌های برنجی + طرز تهیه

غذاهای برنجی چند دسته‌اند؟

به‌طورکلی یکی از اطلاعات اولیه‌ای که هر فرد هنگام آشپزی آن را می‌داند در خصوص پخت برنج است. برنج در حقیقت به دو روش کلی قابل‌طبخ است که عبارت‌اند از: طبخ برنج به شکل پلو و طبخ برنج به شکل چلو

تفاوت کلی این دو روش‌ و این دودسته در پخت خوراک‌های برنجی را می‌توان در این دانست که هنگام تهیه و طبخ برنج به‌صورت پلو، مواد غذایی دیگری نیز به آن افزوده و با آن مخلوط می‌شود. این ترکیبات شامل مواد مختلفی مانند هویج، عدس، لوبیا، گوجه و… می‌شود و همین ترکیبات باعث می‌شود تا برخی از آن‌ها به‌عنوان غذاهای ارزان و کم‌خرج محسوب شوند. اما چلو به برنجی گفته می‌شود که به‌تنهایی و بدون افزودن مواد دیگر طبخ شده باشد و به همراه انواع خورشت‌ها سرو می‌شود.

انواع پلوهای معروف و کم‌خرج ایرانی

1. سبزی‌پلو

یکی از معروف‌ترین و اصیل‌ترین خوراک‌های برنجی ایرانی سبزی‌پلو است. معمولاً سبزی‌پلو را در موقعیت‌ها و مناسبت‌های خاصی مانند شب عید نوروز طبخ می‌کنند. این غذای کم‌خرج را می‌توان در کنار ماهی و یا مرغ تهیه کرد که طرف‌داران بسیار زیادی دارد. در این دستور پخت برنج به همراه سبزی از برخی سبزی‌های پلویی خاص مانند تره، گشنیز، جعفری و شوید استفاده می‌کنند که عطروطعم بی‌نظیری به این غذا می‌دهد. استفاده از این سبزی‌های معطر در دستور پخت خوراک‌های برنجی در کنار ماهی و یا مرغ باعث می‌شود تا سبزی‌پلو خواص بسیار زیادی داشته باشد. طرز تهیه و دستور پخت این غذا بسیار آسان است و باتوجه‌به هر منطقه‌ای ممکن است کمی متفاوت طبخ شود.

2. لوبیاپلو

یکی دیگر از خوراک‌های برنجی معروف در ایران لوبیاپلو است که به دو روش کاملاً متفاوت طبخ می‌شود. برخی لوبیاپلو را همان استانبولی‌پلو می‌دانند که با لوبیاسبز و گوشت چرخ‌کرده و رب‌گوجه تهیه می‌شود. اما برخی لوبیاپلو را با نوع دیگری از لوبیا تهیه می‌کنند. در دستور طبخ برنج برخی از لوبیاچشم‌بلبلی به همراه شوید و گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌کنند. لوبیاپلو چشم‌بلبلی نیز یکی از خوش‌طعم‌ترین خوراک‌های برنجی است که در کنار سالاد شیرازی به ترکیبی بی‌نظیر تبدیل می‌شود.

برای مطالعه مقاله «بهترین زمان خرید برنج » کلیک کنید.

3. عدس‌پلو

عدس‌پلو نیز یکی از خوراک‌های برنجی محبوب ایرانی است که از غذاهای کم‌خرج و پرطرف‌دار محسوب می‌شود. باتوجه‌به اینکه در دستور پخت برنج از عدس استفاده می‌شود این غذا یکی از مقوی‌ترین و مفیدترین خوراک‌های برنجی است. به این دلیل که عدس ماده‌ای است که سرشار از مواد معدنی و آهن است. دستورهای پخت متنوعی برای عدس‌پلو وجود دارد که باتوجه‌به منطقه‌های مختلف متفاوت است. در برخی از این دستور پخت‌ها در کنار عدس از گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌هایی مانند دارچین و زیره استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تا عطروطعم بی‌نظیری داشته باشد. همچنین عدس‌پلو را می‌توان با کشمش‌پلویی نیز ترکیب کرد که این غذای ساده را به یک غذای مجلسی و خوش‌طعم تبدیل می‌کند.

11 2 - کم‌خرج‌ترین خوراک‌های برنجی + طرز تهیه

4. کلم‌پلو

یکی از معروف‌ترین غذاهای شیرازی کلم‌پلو است که خاصیت‌های بسیاری دارد که این غذا را به‌ یکی از خاص‌ترین خوراک‌های برنجی تبدیل می‌کند. کلم‌پلو عطروطعم بی‌نظیری دارد که این غذا را به یک وعده‌غذایی خاص و خوشمزه تبدیل می‌کند. در دستور پخت برنج به همراه کلم می‌توان از سبزی‌های معطر مانند ترخون، ریحان، تره و شوید نیز استفاده کرد که طعم و عطری فوق‌العاده‌ای به کلم‌پلو می‌دهد.

سخن آخر

خوراک‌های برنجی همواره یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی محسوب می‌شوند. برنج را می‌توان به دورش کلی پلو و چلو طبخ کرد. چلو همان برنج سفید ساده است که با انواع خورشت ترکیب می‌شود و پلو همان برنجی است که با انواع مواد غذای مانند لوبیا و عدس مخلوط و طبخ می‌شود. برنج با ترکیب‌شدن و استفاده از مواد غذایی مختلف باعث می‌شود تا غذاهای متنوعی پخت شود. برخی از این دستورهای پخت برنج به‌عنوان غذاهای کم‌خرج ایرانی محسوب می‌شوند و به همین دلیل طرف‌داران بسیار زیادی دارند.

البته نکته مهمی که در طبخ این غذاهای محبوب و اصیل ایرانی وجود دارد این است که از بهترین برنج استفاده شود تا طعم و کیفیت بالایی داشته باشد. فروشگاه مشهد برنج یکی از مراجع معتبر برای فروش انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی است که با خرید و تهیه برنج از این فروشگاه می‌توانید از کیفیت بالا و مرغوبیت محصولات اطمینان خاطر داشته باشید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت