.jpg - میزان مصرف برنج در رژیم لاغری

میزان مصرف برنج در رژیم لاغری

مشهد برنجمشهد برنج
2,083 بازدید
میزان مصرف برنج در رژیم لاغری

برنج یک ماده غذایی پرکاربرد و پرمصرف در برنامه غذایی ما است. برای داشتن تناسب‌اندام و جلوگیری از چاقی، باید در مصرف برنج تعادل را رعایت کنید. حذف کامل برنج از رژیم غذایی به دلیل اینکه منبع نشاسته و غنی از کربوهیدرات است؛ درست نیست. مهم این است که میزان مصرف برنج در رژیم لاغری را بدانید. برنج برای لاغری یکی از اجزای سالم است و کلسترول و سدیم ندارد. همچنین به دلیل نداشتن چربی میزان کالری برنج کم است. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج؛ ارائه‌دهنده انواع برنج‌های ایرانی و خارجی باکیفیت و قیمت مناسب؛ به بررسی میزان مصرف برنج در رژیم لاغری می‌پردازیم.

6 2 - میزان مصرف برنج در رژیم لاغری

فواید مصرف برنج

برنج به‌عنوان یکی از غلات پر خاصیت باید به‌صورت روتین در برنامه غذایی روزانه افراد باشد و از رژیم غذایی حذف نشود. فواید و مزایای برنج تا حدی است که لاغری با رژیم برنج داریم. برای تناسب‌اندام و لاغری کافی است میزان مصرف برنج در رژیم لاغری مشخص شود. فواید و مزایای برنج عبارت‌اند از:

تامین انرژی بدن

برنج منبع غنی از کربوهیدرات است و علاوه بر تأثیر بر عملکرد مغز، سوخت بدن را تأمین می‌کند. با سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها و تبدیل‌شدن به انرژی مفید در بدن، عملکرد و فعالیت ارگان‌های بدن را افزایش و باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود. ناگفته نماند که برنج دارای مواد ارگانیک، مواد معدنی و ویتامین است.

تنظیم فشار خون

از مزایای خوب مصرف برنج در رژیم غذایی می‌توانیم به تنظیم فشارخون اشاره کنیم. یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی بالارفتن فشارخون، میزان سدیم است. برنج به دلیل اینکه فاقد سدیم است؛ در کنترل فشارخون تأثیر مثبت دارد.

جلوگیری از افزایش وزن و چاقی

در رژیم غذایی اصولی و صحیح و حتی رژیم لاغری، برنج به‌عنوان یک ماده غذایی مفید قرار داده می‌شود. به دلیل اینکه برنج فاقد کلسترول، سدیم و چربی‌های مضر است و انرژی بدن را تأمین می‌کند؛ استفاده از آن در برنامه غذایی توصیه می‌شود. در بحث لاغری با تعیین میزان مصرف برنج در رژیم لاغری و محاسبه کالری برنج در رژیم لاغری، به‌راحتی کاهش وزن اتفاق می‌افتد.

از بین بردن سندروم روده تحریک پذیر

نشاسته موجود در برنج بعد از رسیدن به روده باعث تحریک رشد باکتری‌های مفید روده می‌شود. رشد باکتری‌های مفید به حرکت طبیعی روده‌ها کمک می‌کند و عمل دفع در دستگاه گوارش راحت‌تر انجام می‌شود.

بهبود متابولیسم و تقویت قلب

دانه‌های ارزشمند برنج دارای تیامین، آهن، کلسیم، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. پایه و اساس سلامت سیستم ایمنی و متابولیسم بدن، ویتامین‌ها هستند و مصرف برنج عملکرد متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین به دلیل نداشتن سدیم و چربی، تأثیر مثبتی در سلامت و تقویت قلب دارد.

مراقبت از پوست

برنج به دلیل خواص آنتی‌اکسیدان باعث کاهش علائم پیری زودرس و چین‌وچروک پوست می‌شود. از پودر آن در درمان خارش‌های پوستی و بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.

از دیگر مزایای مصرف برنج در برنامه روزانه غذایی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جلوگیری از آلزایمر
  • کاهش ابتلا به سرطان
  • خاصیت دیورتیک و گوارشی مفید برنج
  • جلوگیری از یبوست مزمن

برنج برای رژیم لاغری

برای اینکه میزان مصرف برنج در رژیم لاغری مشخص باشد؛ لازم است مقدار کالری آن را بدانید. یکی از فاکتورهای مهم در انواع لاغری حتی لاغری با رژیم برنج، این است که میزان کالری مصرف روزانه فرد مشخص و بر اساس آن میزان مصرف برنج در رژیم لاغری مشخص شود. در بحث برنج برای لاغری باید به نوع برنج (قهوه‌ای یا سفید بودن)، روش طبخ برنج، نوع مواد افزودنی به برنج و استفاده یا عدم استفاده از سبزیجات توجه شود که هرکدام تأثیرات خاص خود را دارند.

برای مطالعه مقاله «آشنایی با برنج شالی» کلیک کنید.

تاثیر پخت برنج در رژیم لاغری

نوع پخت برنج، در میزان مصرف برنج در رژیم لاغری تأثیرگذار است. در کشور ایران روش پخت برنج به دو صورت کته و آبکش است. نکته مهمی که دررابطه‌با پخت برنج وجود دارد؛ این است که هرچقدر زمان پخت برنج بیشتر باشد؛ میزان قند آن افزایش پیدا می‌کند. افزایش میزان قند در برنج بعد از مصرف در بدن تبدیل به چربی و اضافه‌وزن می‌شود. توصیه ما در بحث لاغری با رژیم برنج و میزان مصرف برنج در رژیم لاغری این است که برنج را به‌صورت کته طبخ کنید. علاوه بر حفظ بیشتر مواد معدنی و مغذی، زمان پخت کمتری دارد و روغن کمتری هم مصرف می‌شود. همچنین در مقایسه با برنج آبکش کالری کمتری دارد.

تاثیر نوع برنج در رژیم لاغری

میزان مصرف برنج در رژیم لاغری یکی از فاکتورهای تأثیرگذار برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام است. در کنار تأثیر روش پخت برنج؛ نوع آن (سفید یا قهوه‌ای بودن) هم در لاغری با رژیم برنج و دیگر رژیم‌ها تأثیرگذار است. در رژیم لاغری مصرف برنج قهوه‌ای توصیه می‌شود. نسبت به برنج سفید کالری کمتری دارد و علاوه بر ارزش غذایی بالا، اثرات ضد چاقی دارد. سبوس موجود در برنج قهوه‌ای ارزش غذایی آن را بالا می‌برد. مزایای استفاده از برنج قهوه‌ای عبارت‌اند از:

  • تولید انرژی بیشتر در بدن بدون اثرات چاقی و اضافه‌وزن
  • احساس سیری بیشتر با خوردن برنج قهوه‌ای
  • پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش

باتوجه‌به تأثیرات پخت برنج و نوع برنج، میزان کالری برنج در رژیم لاغری مهم است. میزان مصرف برنج در رژیم لاغری به عواملی مانند سن، جنسیت، شرایط جسمانی، آناتومی بدن، قد و وزن بستگی دارد. اما در حالت کلی در برنامه غذایی، هر فرد می‌تواند بین 3 تا 10 واحد غلات که شامل نان، برنج و ماکارونی است؛ مصرف کند. برای رسیدن به تناسب‌اندام و لاغری توصیه می‌کنیم که بیشتر از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

لاغری با رژیم برنج

برای لاغرشدن و رسیدن به تناسب‌اندام، رژیم‌های زیادی وجود دارد که بر خلاف تصور مردم که فکر می‌کنند هنگام رژیم باید مصرف برنج را قطع کنند؛ می‌تواند لاغری با رژیم برنج داشته باشند. برنج برای لاغری تأثیرات مثبتی دارد. لاغری با رژیم برنج بر مبنای خوردن غذاهای کم‌نمک و کم سدیم، برای کاهش تورم و وزن اضافی آب است. در کنار برنج از فیبر، سبزیجات، میوه، حبوبات و غلات استفاده می‌شود. در لاغری با رژیم برنج لبنیات محدود است و نباید مصرف شود. میزان مصرف برنج در رژیم لاغری از کالری شمار پیروی می‌کند و روزانه 1000 تا 1200 کالری در روز است. اساس لاغری با رژیم برنج بر مبنای استفاده از برنج سفید است.

19 1 - میزان مصرف برنج در رژیم لاغری

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با فواید برنج، میزان مصرف برنج در رژیم لاغری و تأثیر آن بر روی تناسب‌اندام، آشنا کنیم. باتوجه‌به مطالب گفته شده حذف برنج در رژیم لاغری درست نیست و باید به‌اندازه کافی مصرف شود. فراموش نکنید که کیفیت برنج مصرفی هم در رژیم لاغری مهم است. با مراجعه به وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج هندی، برنج پاکستانی و برنج تایلندی می‌توانید برنج باکیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “میزان مصرف برنج در رژیم لاغری”

  1. من کاهش وزن دارم میشه بگید کدوم نوع برنج رو مصرف کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت