.jpg - سرانه مصرف برنج در جهان چقدر است؟

سرانه مصرف برنج در جهان چقدر است؟

مشهد برنجمشهد برنج
2,214 بازدید
سرانه مصرف برنج

برنج از کامل‌ترین غلاتی است که بعد از گندم بیشترین سطح کشت را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است و به‌عنوان وعده غذایی اصلی اکثریت مردم استفاده می‌شود و نیز نقش مهمی در تغذیه، اشتغال و درآمدزایی ایفا می‌کند. پی‌بردن به اهمیت برنج و سرانه مصرف برنج در جهان موضوعی است که سعی کرده‌ایم در این مقاله از مشهد برنج به آن بپردازیم.

میزان تولید و مصرف برنج در جهان

در کشورهای درحال‌توسعه به‌ویژه در آسیا برنج از درجه اهمیّت بالایی برخوردار است. در حال حاضر بیش از صد کشور در جهان برنج تولید می‌کنند. طبق تحقیقات صورت‌گرفته بیش از 95% تولید و مصرف جهان در کشورهای درحال‌توسعه بوده که آسیا به‌خصوص کشورهای چین و هندوستان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند و سرانه مصرف بالا به ترتیب حدود 77 تا 93 کیلوگرم دارند این در حالی است که کشورهای ترکیه، کانادا و مکزیک کمترین سرانه مصرف برنج را دارند. بااین‌حال متوسط و میانگین سرانه مصرف برنج چیزی بین 57/2 تا 65 کیلوگرم است.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج ایرانی قد می‌کشد» کلیک کنید.

مقایسه آماری سرانه مصرف برنج

یکی از مهم‌ترین ابزاری که با استفاده از آن می‌توان به تجزیه‌وتحلیل موضوعات موردنیاز به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی پرداخت، دانش آمار است. اگر آمار در اختیار شما نباشد نمی‌توانید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای موضوعات خاص داشته باشید. مقایسه‌ی آماری مصرف برنج در نحوه‌ی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای این محصول مفید و کارآمد نقش بسزایی دارد. یکی از موارد مهمی که در مقایسه‌ی آماری مواد غذایی مدنظر قرار می‌گیرد، سرانه مصرف است. به طور دقیق‌تر مقایسه سرانه مصرف کشورهای مختلف با سرانه مصرف جهانی و نیز مقایسه آن با میزان استاندارد مصرف جهانی، فاصله‌ی آن کشورها را نسبت به شاخص‌هایی که منجر به بهبود وضعیت تولید و مصرف غلات می‌شود، نشان می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که پرمصرف‌ترین غلات که مردم به آن وابسته هستند، برنج است به همین دلیل فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) پیش‌بینی می‌کند که روند تولید و مصرف این محصول افزایش می‌یابد.

5 - سرانه مصرف برنج در جهان چقدر است؟

میزان استاندارد سرانه مصرف جهانی برنج

میزان استاندارد سرانه مصرف برنج جهانی حدود 70 تا 80 کیلوگرم است. درحالی‌که در کشوری مانند ایران سرانه مصرف برنج طبق آمار اعلام شده 36 کیلو به‌ازای هر نفر است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که سرانه مصرف بالاتر از این میزان و معادل 40 کیلوگرم است و ایران در جایگاه 24 جهانی قرار دارد.

مقدار برنج مصرفی کشورهای مختلف

میانمار رکورددار سرانه مصرف برنج است. در این کشور به‌ازای هر نفر تقریباً 226.8 کیلوگرم برنج مصرف می‌شود.

چین که خود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های برنج به‌حساب می‌آید، میزان مصرف بیشتری نیز دارند و سالانه حدود 160 میلیون تن برنج مصرف می‌کنند.

قابل‌ذکر است که بعد از کشورهای آسیایی، آفریقا و آمریکای جنوبی هستند که میزان مصرف برنج بالایی دارند.

نتیجه‌گیری

محاسبه‌ی سرانه مصرف برنج جهانی کار چندان ساده‌ای نیست و نیازمند مطالعات گسترده و به‌دست‌آوردن آمار دقیق است. بر اساس گزارش‌هایی که فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) ارائه کرده: در سال 2016 میزان تولید جهانی غلات به‌ویژه برنج 2521 میلیون تن بوده است که 0.2 درصد نسبت به تولیدات سال گذشته پایین‌تر محاسبه شده بود. از سال‌ها پیش کشت و روند تولید برنج کم‌کم رو به افزایش بوده است و پیش‌بینی می‌شد که تولید برنج تا سال 2020 از 500 میلیون تن عبور کند؛ اما به دلیل اینکه فقط 6 درصد از برنج تولیدی صادر می‌شد به دلیل ممانعت کشورها از خروج برنج، شاهد افزایش قیمت‌ها و کاهش ذخائر برنج بودیم و کشورهایی که برای تأمین نیاز داخلی خود به واردات برنج نیاز پیدا می‌کردند، با مشکل مواجه می‌شدند به دلیل اینکه مصرف برنج به بیش از حد مجاز می‌رسید و تولیدکنندگان باید تعرفه‌های سنگین برای صادرات بپردازند، اجازه صدور به آن‌ها داده نمی‌شد.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “سرانه مصرف برنج در جهان چقدر است؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت